Annons

bästa telelösningen

Produkter
(logga in för att koppla)

GustavNorberg

Aktiv medlem
Jag funderar nu på att skaffa mig ett något längre tele för fågefoto främst! (400mm)

jag har ett 70-300 vr men de är lite för kort enligt mig!
jag provade ett 70-200 vr 1 igår men blev aningen besviken. i många fall var mitt 70-300 skarpare!
hade tänkt att använda det med en tc-20iii till det men då kommer det att tappa ytligare!

vilken är den bästa lösningen för att få längre tele än 300mm?

jag använder en 300s!

kan tänka mig lägga ca mig runt 15k

MVH gustav
 
Hej ! Om du går upp till 400mm kommer du knappt märka nån skillnad mot 300 mm till fågelfoto.Du måste upp till i varje fall 500mm,och då är ju Sigma 150-500-- ett bra budgetval med bildkvalite i stil med 70-300VR.

Hur fotar du ! Långt ifrån ? Du kan ju "tjäna" några hundra mm genom att lära dig komma närmare,genom att "vara där" före fågeln eller om du inte har ett gömsle.att skaffa ett.Ska du ha ett renodlat tele kommer det att bli dyrt ! MVH.
 
Hej ! Om du går upp till 400mm kommer du knappt märka nån skillnad mot 300 mm till fågelfoto.Du måste upp till i varje fall 500mm,och då är ju Sigma 150-500-- ett bra budgetval med bildkvalite i stil med 70-300VR.

Hur fotar du ! Långt ifrån ? Du kan ju "tjäna" några hundra mm genom att lära dig komma närmare,genom att "vara där" före fågeln eller om du inte har ett gömsle.att skaffa ett.Ska du ha ett renodlat tele kommer det att bli dyrt ! MVH.

400mm på DX är ju 600mm "på riktigt" istället för 450mm "på riktigt" alltså ganska stor skillnad.
visst har det med hur nära man kommer att göra men sjö fåglar mm är ju svårt att simma ut till ;).
 
Med en budget på ca 15k hade jag nog satsat på kanske begagnad 40D och ett begagnat EF400/5.6L USM. Bättre bildkvalite på 400m får man knappast för pengarna?
 
Varför sälja?

sälja alla mina nikon prylar? neee

När du är ute och fotar fåglar har du väl ändå 2 hus med dig ifall du vill kunna fota annat? Att ha ett hus och skifta objektiv finns inte på kartan om du vill fota fågel. Som jag ser det har du 2 alternativ:

Nikon 300/4 + tc 1,4 eller 1,7 (ev begagnat eller köpt nytt från t.ex. cameranu.nl.)

Beggad EOS 40D/50D och nytt 400/5,6.

Det andra alternativet har klart snabbast AF och bättre skärpa.

Nöjer du dig med något sämre skärpa och inte världens bästa AF (bl.a. ingen fokusbegränsare) så är ju Sigma 120-400 och 150-500 de tredje alternativen.
 
att jag inte var helt nöjd med 70-200 vr 1 var kanske för att den var 4 år gammal och väldigt använd!
jag har bara läst positiva saker om den innan så jag funderar på att köpa den nya istället!

Har själv aldrig varit ett fan av begagnade fotoprylar eftersom man aldrig vet om de har varit i backen någon gång! de kan ju se perfekta ut på utsidan men ändå fått sig en smäll!

VR2an och en TC-20III sägs vara riktigt bra
 
Jepp, antagligen väldigt bra prylar. Men gissar att du får betala runt 25k för det paketet.

En 40D och EF400/5.6L USM kostar hälften (begagnat) och levererar bättre bildkvalite och snabbare autofokus. Viktiga egenskaper om du vill fota fågel.

jag tvivlar på att det är snabbare (eftersom det sägs vara ett av de snabbaste objektiven + att Tc-20iii inte gör det så mycket segare alls)

det blir heller ingen flexibilitet om jag köper ett fast 400, + att jag måste bära runt på flera kameror!
 
VR2an och en TC-20III sägs vara riktigt bra
Blir rätt bra men inte perfekt. För att vara en telezoom med 2x-konverter är det riktigt bra men jämfört med ett fast 400 blir det inte så bra. Beror helt på kvalitetskraven.

Med den kombinationen har du även flyttat budget till 25 kkr. Då finns det fler alternativ som ett nytt Sigma 120-300/2,8 HSM OS med Sigmas 1,4x konverter eller ett begagnat Nikon 200/2 VR med Nikons TC-20E III. Bägge alternativen ger bra bildkvalitet och god fokushastighet. Var gäller Sigman så har jag dock bara kört den förra versionen utan OS men skulle tro att den nya uppför sig liknande vad gäller bildkvalitet.

Försök dock inte att sätta 2x-konverter på Sigma 120-300/2,8 för det ger rätt dåligt resultat.

Att blanda in en Canon i uppsättningen känns väldigt fel. Blir helt annan ergonomi, menysystem, laddsystem, filformat, specialprogram etc. För mycket krångel och även om kombinationen med 400/5,6 säkert är bra hjälper det ju inte om du missar hanteringen av kameran i det avgörande ögonblicket. Du förlorar också helt fördelen med backup för om ett kamerahus strejkar kan du inte byta mellan systemen.

Bäst bildkvalitet och fokushastighet med 400 mm på Nikon efter olika fasta 400/2,8 får du med 200/2 VR + TC-20E III eller en 300/2,8 VR + TC-14E II och med en beg 200 klarar du nästan (den nya) budgeten på 25 kkr.

Långa telen, bra kvalitet, liten budget och bara nya prylar är en mycket svårlöst ekvation.

Att köra runt 400mm på DX är tillräckligt för de flesta tillfällen i naturen. Längre brännvidd är givetvis bra men också rätt svår att hantera. Kan bli många dåliga bilder pga svårigheten att hantera brännvidden.
 
Blir rätt bra men inte perfekt. För att vara en telezoom med 2x-konverter är det riktigt bra men jämfört med ett fast 400 blir det inte så bra. Beror helt på kvalitetskraven.

Med den kombinationen har du även flyttat budget till 25 kkr. Då finns det fler alternativ som ett nytt Sigma 120-300/2,8 HSM OS med Sigmas 1,4x konverter eller ett begagnat Nikon 200/2 VR med Nikons TC-20E III. Bägge alternativen ger bra bildkvalitet och god fokushastighet. Var gäller Sigman så har jag dock bara kört den förra versionen utan OS men skulle tro att den nya uppför sig liknande vad gäller bildkvalitet.

Försök dock inte att sätta 2x-konverter på Sigma 120-300/2,8 för det ger rätt dåligt resultat.

Att blanda in en Canon i uppsättningen känns väldigt fel. Blir helt annan ergonomi, menysystem, laddsystem, filformat, specialprogram etc. För mycket krångel och även om kombinationen med 400/5,6 säkert är bra hjälper det ju inte om du missar hanteringen av kameran i det avgörande ögonblicket. Du förlorar också helt fördelen med backup för om ett kamerahus strejkar kan du inte byta mellan systemen.

Bäst bildkvalitet och fokushastighet med 400 mm på Nikon efter olika fasta 400/2,8 får du med 200/2 VR + TC-20E III eller en 300/2,8 VR + TC-14E II och med en beg 200 klarar du nästan (den nya) budgeten på 25 kkr.

Långa telen, bra kvalitet, liten budget och bara nya prylar är en mycket svårlöst ekvation.

Att köra runt 400mm på DX är tillräckligt för de flesta tillfällen i naturen. Längre brännvidd är givetvis bra men också rätt svår att hantera. Kan bli många dåliga bilder pga svårigheten att hantera brännvidden.

tack för ett bra och utförligt svar!

jag kan få nya 70-200 vr II och en TC20iii för 20kkr just nu!

men vart hittar jag ett begagnad 200mm? bästa sidorna för begagnade fotoprylar?
 
att jag inte var helt nöjd med 70-200 vr 1 var kanske för att den var 4 år gammal och väldigt använd!
Jag förstår inte varför du skulle bli nöjd med en ny. MIn gamla 80-200 skjutzoom är över 25 år gammal och ger samma funktion som en ny (förutom AF-hastighet, VR, sedan vet jag inte om frontlinsen snurrar på en nyare modell).
 
Jag förstår inte varför du skulle bli nöjd med en ny. MIn gamla 80-200 skjutzoom är över 25 år gammal och ger samma funktion som en ny (förutom AF-hastighet, VR, sedan vet jag inte om frontlinsen snurrar på en nyare modell).

men du köpte den ny?

jag vill veta exakt vad objektivet har varit med om bara, (men det är jag)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.