Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjällvandring?!?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Klingen

Aktiv medlem
Hej! Gillar att vandra i fjällen. Tänkte försöka dokumentera mina strapatser och har därför inskaffat en Canon eos 5 - utrustning. Nu tänkte jag höra mig för med vana vandrare, hur gör ni för att bära med er utrustningen. Har en Osprey 90L ryggsäck, som blir rätt så full utan kamerautrstningen. Funderar på att inskaffa nån ny fotoväska, men vet inte hur jag ska få med mig hus + 2-3 objektiv, och lite tillbehör på vandringarna. Hur gör ni andra? Och vad kan tänkas vara till nytta i tillbehörsväg?

Kort sagt, hur får jag med mig kamerautrustningen på fjällvandringarna????

Mvh Magnus
 
Tung last skapar trött fotograf....

Ta inte med "onödiga" objektiv.
Tänk noga igenom vilka Du verkligen kommer att använda.
Objektiven bör packas i separata stötsäkra påsar i ryggsäcken. Kameran kan Du bära i toppmatad vattentät kameraväska. Väskan bör inte vara för stor. Den toppmatade väskan avsmalnar nedåt, vilket är bra.
Till Lowepro-väskan kan man köpa en sele som går runt båda axlar, så att kameran hänger på bröstet som en ryggsäck eller rättare sagt som en "bröstsäck".
Att istället bära den oskyddade kameran runt halsen är inte att rekommendera.
Om Du inte vill köpa ovannämnda sele kan Du ha väskremmen snett över bröstet och över en axel.
Ta på först kameraväskan och därefter ryggsäcken.

Ett annat sätt är att fästa kameraväskan på ryggsäcken, men se upp när Du tar av den tunga ryggsäcken, så att väskan med kameran inte slår mot marken eller mot en sten.
Säkrast är naturligtvis att ha kameran i ryggsäcken. Då måste Du ta av den för fotografering. Man tar faktiskt bättre bilder, utan tung last på ryggen.
 
Senast ändrad:
En annan variant är att köpa en smidig midjeväska och bära kameran på magen lutande mot den stora ryggsäckens midjebälte.

Jag har själv en Lowepro Photo Runner som jag vandrade med förra sommaren och jag ska göra om det i år igen. Den rymmer kameran med objektiv på och 2-3 extra gluggar plus lite tillbehör t ex ett polfilter.

Däremot rymmer den inga större objektiv men jag tror inte att man skulle vilja bära kameran med ett stort objektiv på magen i alla fall. Större objektiv bör därför packas ned i den stora ryggsäcken. Det finns ju väldigt stora klumpiga midjeväskor men jag upplevde aldrig under min vandring att photorunnern blev klumpig och var i vägen i något sammanhang.

Om man sen vill bära kameran runt midjan eller på bröstet som ovan föreslogs tror jag är en smaksak..
 
Det man använder mest kan man ha i väl vadderade och regnskyddade (!) påsar eller småväskor som man fäster, lätt åtkomliga, i säckens bärbälte. Bäst är om de går snabbt och lätt att ta bort och fästa i livremmen istället, man har ju inte säcken på sig 24 timmar om dygnet. Observera att detta är ett typiskt ”gör-det-själv-projekt”.

Själva kameran har man lämpligen lätt åtkomlig på magen, gör t ex fast två krokar brett isär på ramen och häng upp kameran i dessa för att avlasta nacken (två krokar är bäst, med bara en så kommer remmen i värsta fall att skava mot halsens sidor). För att fixera kameran lite bättre, så den inte hoppar omkring på magen, kan man t ex fästa ett band i livremmen och göra fast det vid kameran med lite kardborreband. Själv har jag dessutom sytt en liten ”huva” till kameran som skyddar mot lätt duggregn och svettdroppar (om det ösregnar har jag kameran innanför ponchon).

I praktiken blir förvaringen alltid en kompromiss mellan maximalt skydd och lättåtkomlighet. Oavsett vilken kompromiss just du gör så se till att inför VARJE vad, även minsta lilla bäck, se till att utrustningen är ”badsäkrad”, man vet aldrig när olyckan är framme.
 
ROYPETER....

Det är precis nåt sånt där jag hade tänkt mig! Hur tycker du den funkar... inget som skaver med tung rygsäck på? Vad kör du för utrustning i väskan när du är ute? Och vad fick du ge för väskan?
 
Du har redan fått så många bra svar, men kanske kan jag bidra med någon detalj.

Din 90 liters säck bör räcka gott för en tur på 10-14 dagar med kamerautrustning om du packar med lite "järnvilja"! Själv använder jag toppfacket för grejer jag måste komma åt relativt fort; filter, trådutlösare, filmer etc. Eventuellt har jag det minsta objektivet där och/eller en liten kamera. Normalen ligger inbäddad långt upp i säcken. Anteckningsbok + en film i någon av jack/byx-fickorna.

Kameran har jag i en vattentät toppmatad väska (Ortlieb) som jag fäster i säckens bärremmar med karbinhakar. Med tre-fyra snäpp får du av dig hela utrustningen. På kameran har jag numera alltid (okej,oftast då) mitt största objektiv(som inte är sådär jättestort) vilket inte blir nämnvärt tyngre än med något annat objektiv eftersom kamerakroppen bärs i säckens bärremmar. På det här sättet fotar jag lätt i flykten om så behövs.

Och glöm inte stativet! (Det fäster du lättast på t.ex. den vänstra sidan om du har tältpinnarna på den högra.) Stativet plus att den toppmatade väskan verkligen är vattentät är det absolut viktigaste.

Claes Grundstens lilla "Fotografera i fjällen" (eller nåt sånt, utgiven i samarbete med STF) ger många fina tips om utrustning, filmval, filter osv. Den finns att låna på biblioteken.

Det kanske ska tilläggas att beroende på vilken typ av vandring man gör så varierar också tipsen. En del packar ner allting i säcken och söker upp en lägerplats och utgår sedan därifrån med endast en lätt kameraväska plus det nödvändiga. Andra (som jag) är hela tiden gående och stannar till när lusten faller på.

Måste också tillägga att jag inte är riktigt nöjd ännu med min packning och letar som bäst efter bra/slagtåliga/vattentäta småväskor för objektiven att fästa i bärarbältet (som Pupillen nämner) vid behov.
 
Tack för tipset! Har provat med toppmatad väska fastsatt på remmarna förra året, problemet är nu att med min nya ryggsäck så vet jag inte om jag vågar fästa min utrustning där, dels för att remmarna inte är lika stabila (finns inga hakar) och att utrustningen nu väger typ 2 kg, förra 0.5!
 
Klingen skrev:
ROYPETER....

Det är precis nåt sånt där jag hade tänkt mig! Hur tycker du den funkar... inget som skaver med tung rygsäck på? Vad kör du för utrustning i väskan när du är ute? Och vad fick du ge för väskan?

Nu vet jag inte vilken utrustning du har men jag får utan problem ner min Minolta 800 si med objektiv på samt två extra gluggar. Jag kör själv med fasta gluggar dvs en 24:a, 35:a samt 50:a

Min telezoom 70-210/4 packar jag ner i ryggsäcken där bak. Midjeväskan rymmer även trådutlösare, extra polfilter samt lite krams som linsrengöringsväska, putsduk m,m. Filmrullarna får du nog ha i den stora ryggan dock.

Om du nu har en ljusstark normalzoom till skillnad från mina fasta gluggar tror jag inte att det är några problem. Väskan har ett innerdjup på ca 15 cm så det bör funka. Däremot, som sagt. telezoomen går inte ner i väskan så det får du ha där bak.

En fördel som jag upplevde men väskan är att eftersom den stora ryggsäckens midjebälte så att säga "stöttar upp" midjeväskan så kommer den inte att röra direkt vid kroppen utan det blir ganska luftigt och bra. Jag tror dock inte att man vill packa väskan tyngre än så här, då blir det nog ganska obekvämt med så pass mycket vikt på magen.

Jag gav 545 för väskan på Scandinavian Photo..'

Och det går snabbt att få fram kameran, det är en given fördel!
 
Fortfarande ingen lösning....

Har varit till min fotoaffär och pratat väska nu. Tyvärr var de övertygande om att photorunner var för liten för min kamera. Funderar nu på en Lowe pro Nova 2, att fästa på midjebältet på ryggsäcken. Tror det kan funka, bara inte benen tar i väskan å uppförsbacke. Nån som prövat detta? Och går verkligen kamera + 2 lösa objektiv ner i den?
 
Jag har en "Lowepro Topload Zoom 2"
med följande innermått:

Öppningen är 27 x 11 cm och den är 23,5 cm djup.
Bottnen är ca 6 x 6 cm.
Jag får plats med en fast 2.8/24 mm vidvinkel i botten och en Nikon F100 med zoom 2,8/35-70 ovanför.
Väskan har en lös stoppad platta som man kan fästa med karborrband som en mellanvägg för att skydda objektiv i väskans botten. I locket finns en ficka för t ex 2 filmer, putsduk/pensel och batterier.
Min väska är inte helt vattentät (det finns en vattentät version med beteckningen AW),
så jag får göra ett vattentätt överdrag på något sätt.
Jag skall själv prova väskan i fjällen i augusti, dock kommer jag att hänga den tvärs över kroppen ovanför bältet.
Personligen tror jag inte på att hänga den på bältet. Det är viktigt att bältet sitter där det sitter och inte tyngs ned av en 2 kg tung väska.

Kanske fäster jag väskan på sidan av ryggsäcken på något sätt. Jag tror fortfarande på att man skall plåta utan ryggsäck. Man fotograferar då med mera eftertanke (är det lönt att ta av säcken?), och man har mera tålamod med kompositionen.
 
Jag har kört..

..med följade..
I höstas var jag och några kompisar uppe i Riksgränsen då va det lite lättare att dela upp gemensam utrustning och på så sätt få ned min vanliga fotoryggsäck i vandringsryggan.

Iår var jag dock uppe själv ok, jag hade hunden med mig men hon bar sitt själv. Denna gång använde jag en fotoväst, helt oslagbart. Dock var jag beredd att placera ialla fall kameran i en plastpåse i min 80L ryggsäck ifall det skulle börja regna. Vilket det givetvis gjorde. Fungerade toppen. Jag använder aldrig min fotoryggsäck numer, skönt och enkelt med väst. Man har dessutom allt nära ifall ett snabbt motiv ögonblick dyker upp..

Lycka till..
Jonas Hagglund
http://www.jhphotography.se
 
Re: Fortfarande ingen lösning....

Klingen skrev:
Tyvärr var de övertygande om att photorunner var för liten för min kamera.

Jaså det säger de? Känner mig tveksam inför det uttalandet. Den funkar utmärkt till min Minolta 800si och det är en rejäl kamera! Tror den är lika stor som din EOS5?

Det som kan vara ett problem är storleken på gluggarna. Vad har du för objektiv?
 
Re: Jag har kört..

Jonte11 skrev:
...Denna gång använde jag en fotoväst, helt oslagbart.
...Jag använder aldrig min fotoryggsäck numer, skönt och enkelt med väst...


Hur funkar det med en väst? Fäster man då objektiven i lens cases i västen (finns det exempelbilder på nätet)? Vad har du för väst att rekommendera?
 
Daniel..

Så här har jag kört.
Jag har köpt en fiskeväst på Överskottsbolaget för 100pix. Finns lite olika varianter, men det är alltid en drös fickor. Där får man plats med normal objektiv, filter, film, och allt sånt. Om man vill kan man ju fästa lite "foto tygmärken" så ser det ut som en fotoväst helt plötsligt. Det finns några varianter med en bit lammull på bröstet. En snabb linsduk. :)

Sedan så hade jag ett koger för lite större objektiv i bältet.
Kameran hade jag antingen runt halsen, om man ville vara redo att ta en bild, eller så stoppade jag den i en plastpåse längst upp i rygggsäcken, lättåtkomligt och vatten skyddat.

Regnar det ordentligt så kan man ju även vika ihop västen och lägga i ryggsäcken.

Vad beträffar stativet så bar jag det helt enkelt i handen. Jag har ett rätt bastant stativ så det fick även fungera som stöd/vandrings stav, vid vissa passager.

Hoppas det går bra, lycka till!

Lycka till..
Jonas Hagglund
http://www.jhphotography.se
 
väska

Ortieb har en toppmatad vattentät väska för ca 700 kr. till den kan man köpa en bärsele som blir som en bakoframvänd ryggsäck. Då slipper man hålla på och koppla dän kameran vid alla raster och man kan använda den separat. Har haft min i fem år och är riktigt nöjd med den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.