Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Soligor 70-300. Fullsize.

Produkter
(logga in för att koppla)

EdwardH

Aktiv medlem
http://heartland.mine.nu/~edward/300mm.jpg

Direkt från kameran. Standardinställningarna (gällande kontrast, skärpa, osv).

File name : 300mm.jpg
File size : 2118202 bytes
File date : 2003:05:26 18:26:30
Camera make : Canon
Camera model : Canon EOS 10D
Date/Time : 2003:05:26 18:26:30
Resolution : 3072 x 2048
Flash used : No
Focal length : 300.0mm (35mm equivalent: 477mm)
CCD width : 22.66mm
Exposure time: 0.0020 s (1/500)
Aperture : f/8.0
ISO equiv. : 400
Jpeg process : Baseline
 
Sådär ser nästan bilderna ut som jag har försökt att interpolera fram från min gamla Ixus, snyggt!
 
Typ.. såhär ska det nog vara för att jag ska vara nöjd..

File Name
IMG_2276.JPG
Camera Model Name
Canon EOS 10D
Shooting Date/Time
2003-05-26 21:26:50
Shooting Mode
Aperture-Priority AE
Tv( Shutter Speed )
0.3
Av( Aperture Value )
8.0
Metering Mode
Evaluative
Exposure Compensation
0
ISO Speed
400
Lens
300.0 mm
Focal Length
300.0 mm
Image Size
3072x2048
Image Quality
Fine
Flash
Off
White Balance
Auto
AF Mode
One-Shot AF
Parameters
Contrast Normal
Sharpness Normal
Color saturation Normal
Color tone Normal
Color Space
Adobe RGB
File Size
2038KB
File Number
122-2276
 
Är det fotat med samma kamera? :p

Nejdu Edward, är det inte bättre att du lämnar tillbaka den där termosen du har köpt dig?

//A
 
Mitt 1300kronors objektiv blev precis jämfört med ett objektiv för mer än 10ggr priset (300/4 kostar 17.000kr på Cyber).

Känns jämförelsen korrekt? Nej. Det känns som någon jämför en 1Ds med en 2mp 0zoomkamera.

Jag försöker bara visa er att obejktivet inte är helt åt helvete, inte för de pengarna.

Kan användas i nödfall.
 
EdwardH skrev:
Jag försöker bara visa er att obejktivet inte är helt åt helvete, inte för de pengarna.
Nåja Edward, jag tyckte nog att du precis bevisade motsatsen. Texten på flaskan ser ju helt förstörd ut. Men.. det är kanske bara jag.

//A
 
Edward.. Jag gav 6000:- för det objektivet.. Jag tror det har 8 år på nacken.. (köpt begagnat förra året)

Om ditt nya prestera på detta viset nu nytt.. så lär det inte bli bättre med åren (till skillnad från vin ;))

Hursomhelst.. Javisst.. möjligen acceptabelt för vissa.. Men jag tycker du förvandlar din fina 20000:- kamera till en Ixus 400 eller nåt genom denna manöver... Dock är detta en temporär lösning för dig va?

Tyckte mig höra att du var sugen på ett 120-300/2.8...
 
Lösningen är temporär, det är korrekt.

Det är fortfarande 120-300/2.8:an som jag tittar på, men jag har inte direkt 28.000kr liggandes (inte efter 10Dköpet, iaf).

Men det kommer.

Om inte det kommer något ÄNNU sexigare, typ en 100-400/1.8
 
Du kanske skulle ha köpt objektivet först och en vanlig analog EOS så hade du kunna få bilder med bra bildkvalitet, och sen sparat ihop till 10D ;)
 
Varning total offtopic.

jaha man kan konstatera att ni dricker läskblask från samma elaka multinationellaföretag.

slut varning
 
Jeppe skrev:
Typ.. såhär ska det nog vara för att jag ska vara nöjd..


inte för att vara kritisk jeppe, men, bilden du länkat till går inte att titta på, ENORMA pixlar (eller vad det heter...).
Edwards bild däremot är fullt funktionsduglig att titta på.
 
pola skrev:
inte för att vara kritisk jeppe, men, bilden du länkat till går inte att titta på, ENORMA pixlar (eller vad det heter...).

Den blir alldeles bra om man tar sig tid att ladda ner hela (vilket kan ta en stund, för den är rätt tjock). Den är i progressivt format, så man ser en grov variant av bilden innan hela är hemma.
 
joker skrev:
Eh, hur menar du då?
Edwards bild fungara kladersfritt medans Jeppes bild, uppför sig som en på tok för mycket zoomad bild i ett bildprogram.
dvs. man ser typ ingen förutom fyrkantiga färgrutor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.