ANNONS
Annons

Är skumgummi farliga saker?

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag håller på att inreda en koffert att frakta grunkor i under resor.

Smidigt vore ju att bara skära ut hål i en stor skumgummibit för sina objektiv och grejer. Men någonstans i bakhuvudet finns ett luddigt minne om gaser från skumgummi. Då är frågan, är detta något som är farligt för grejerna? Kan det bli beläggningar på glas av det?

Pelikan har väl skumgummiinredningar i sina väskor? Men det kanske är någon speciell fotografisk variant för 1200 kr/kvm?
 
I nästan alla kameraväskor används skumplast. Skillnaden mot Pelicans väskor är väl endast att i mjuka väskor är skumplasten fordrad med tyg, vilket väl knappast skyddar mot några eventuella ångor.

Olle
 
Om skumplasten skulle börja brinna/glöda så är väl rökgaserna ordentligt giftiga.

Kanske är det du "har i bakhuvudet"?
 
"Outgassing" och beläggning på optik är ett ganska hett debaterat ämne inom andra optikintensiva områden, tex amatörastronomi. Fenomenet existerar, så mycket är de flesta överens om, hur riskabelt det är verkar däremot mer oklart. Dyr grå skumplast är generellt bättre än den billig gulblågröna man har i madrasser. För säkerhets skull bör du låta din färdiga koffert ventileras ordentligt (dagar) innan du använder den, speciellt om du använt lim som också avger ångor. Om du inte långtidsförvarar optik bland billig skumplast så borde det inte vara några större problem.

Gör en sökning på outgassing och optics på groups.google.com om du vill få hela spektrumet av åsikter.

/Martin
 
Tack för det tipset Martin. Mängden inlägg gjorde klart att jag inte var helt fel ute med min misstanke. Jag står nog över vanlig gul madrass från Jysk skulle jag tro.

Du har inte möjligen koll på var man köper dyr grå skumplast?
 
Vilket material du än väljer så är det en bra idé att klä in skummet med tyg som fångar upp det mesta dammet innan det fastnar i skumgummit.

Kolla på den här firman om dom kan ha vad du behöver: http://www.kungsangen.com

Annars är det bara att söka på båtdynor.
 
Det är säkert svårt att göra snyggt. Men det kriteriet finns inte med i mina planer :)
 
Det går inte att bearbeta härdplaster som polyeter med värme. Prova att såga med ett bågfilblad. Det brukar gå bra. Eller leta reda på en tapetserarverkstad. Där finns speciella verktyg för att såga skumplast.
 
Jag har nyligen inrett en Kånken ryggsäck med skumplast. Det går alldeles utmärkt att skära i det med ett riktigt vasst rakblad, tex mattkniv. Är man noga går det bra att få raka och snygga kanter. Det svåra är att få botten i det hålet man skär ut snygg. Jag gjorde som så att jag noppade med fingrarna och fick en lite "vågig" botten. Inget som syns sen när man klär det med tyg.
//Malin
 
SmurfMolly skrev:
Jag har nyligen inrett en Kånken ryggsäck med skumplast. Det går alldeles utmärkt att skära i det med ett riktigt vasst rakblad, tex mattkniv. Är man noga går det bra att få raka och snygga kanter. Det svåra är att få botten i det hålet man skär ut snygg. Jag gjorde som så att jag noppade med fingrarna och fick en lite "vågig" botten. Inget som syns sen när man klär det med tyg.
//Malin

Kan du inte visa väskan med en bild, snälla!


/IA
 
Kan rekommendera grå skumplast just för väskinredning, det finns skikt att köpa som har färdigutskurna smårutor och man plockar bara bort precis så mycket som det som behövs utan en massa smul och snafs. Köpte mina skikt under, över och två "skurna" mellanskikt på Claes Olsson just för att inreda en ryggsäck till fotorygga. Totalkostnad ca 300:-
 
ingvar12 skrev:
Kan du inte visa väskan med en bild, snälla!


/IA

Jag ska försöka fixa det! Nackdelen med en sån här typ av väska är att den blir anpassad efter den utrustning man har. Utökar man sin utrustning måste man göra om insatsen i väskan...

//Malin
 
Såhär blev det för mig.. valde att klä med fleece som inte luddar och är ett mjukt material.

Finns naturligtvis tyger som är betydligt mindre korviga att jobba med..*grr*
 

Bilagor

  • väska 2.jpg
    väska 2.jpg
    19.6 KB · Visningar: 4,630
jimh skrev:

Du har inte möjligen koll på var man köper dyr grå skumplast?

Bättre svara sent än aldrig... (?)

Dyr grå skumplast finns (fanns?) i en affär vid Odenplan, något hundratal meter in på Karlbergsvägen har jag för mig. Minns inte vad den heter och kan inte hitta något liknande på gulasidorna, den kanske har upphört? Borde annars finnas hos de flesta plastförsäljare.

Lite info om att skära skumplast finns här:

http://www.cloudynights.com/howtos.htm

Titta på "Eyepiece Case How-tos:Zero-Halliburton Type Eyepiece Case" och under "Mini-How-tos"

/Martin
 
Jag klädde botten, lock och yttre väggar i en ryggsäck med grå självhäftande skumplast och byggde inredningen (småfacken) med ett liggunderlag skuret i små bitar. Limmade ihop liggunderlagsbitarna och limmade detta "paket" mot skumplasten med en limpistol. Det blev inte så vackert men det funkar bra och det håller för en SLR, 3 gluggar, 2 blixtar, 2 slavar, 1 ljusmätare, 1 packe filter och lite annat smått och gott.
 
"Outgassing" och damm är väl olika saker. Skulle tro att tyg inte hjälper mot det första.

Om någon undrar hur "outgassing" påverkar optiken så kan en jämförelse med rutorna i en bil ge viss vägledning. När bilen är ny har man kristallklar utsikt genom rutorna. När bilen åldrs upplever man en "fet" hinna på rutornas insida, omöjlig att torka bort och som härrör från avdunstning av bindemedel i diverse plastdetaljer i bilens inredning.

Mvh/Göran
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.