Annons

Jag ska köpa min första systemkamera, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

skej

Ny medlem
Jag är en glad amatör som skall köpa min första systemkamera.

De jag har tittat på är Nikon D60 D80 och D90 samt Canon EOS 450D.
Självklart har det störst betydelse hur kameran ligger i handen när jag ska välja men jag är lite nyfiken på vilka fördelar jag ska se till i valet av kamera. D60 kontra D80 eller D90. Hur står Canon EOS 450D i förhållande till Nikons kameror?

Har haft en Kodak Z740 framt till nu och är fortfarande under upplärning vad gäller allt inom fotografering.

Vore tacksam för lite information, synpunkter och inte minst GODA RÅD i mitt val.

Stefan
 
Då det gäller pris/prestanda mellan de olika fabrikat du nämnde är det små skillnader. Däremot som du själv skrev att känna på kameran hur den känns i händerna är av betydelse. En bekväm kamera tar man oftare med!
Samtidigt nu så är det gott om erbjudande.

/Arne
 
Alla kameror du räknar upp är bra kameror. Det går inte att skillnad på bilderna och säga att en kamera är bättre än den andra.

Ju dyrare kamera ju fler finesser. Vill du kunna styra externa blixtar trådlöst eller använda ljusstarka fasta objektiv behöver du minst en Nikon D80. Vill du även kunna filma med kameran är Nikon D90 som gäller.

Vill du bara komma igång och fota med en systemkamera så är kanske en Nikon D60 fullt tillräcklig. Den har ett mer pedagogiskt menysystem med inbyggda hjälptexter.
 
Nu kan ju inte jag säga något om hur bra de kameror du räknat upp är eftersom jag själv aldrig provskjutit dem men vad jag har hört så borde D80:an kunna fås för ett förmånligt pris eftersom den är utgående.
 
Tack för lite information. det verkar som det är ganska bra oavsett vad jag väljer men om jag nu vill utvecklas och egentligen inte har något behov för att filma med kameran så ska jag alltså gå på D60, D80 eller EOS 450D. Något annat att tänka på när det gäller dessa kameror?
Är det bättre att satsa på en D80 då? vilken är motsvarigheten i canons sortiment om jag tänker D80?
 
Tack för lite information. det verkar som det är ganska bra oavsett vad jag väljer men om jag nu vill utvecklas och egentligen inte har något behov för att filma med kameran så ska jag alltså gå på D60, D80 eller EOS 450D. Något annat att tänka på när det gäller dessa kameror?
Är det bättre att satsa på en D80 då? vilken är motsvarigheten i canons sortiment om jag tänker D80?

Jag skulle mer säga att en 400D motsvarar D80? Rätta mig om jag har fel.
Jag tycker d80'n ligger bättre i handen än dom du räknade upp förutom d90 då, då den är likadan. Själv har jag en 400D som är likadan i storlek som 450D, och dom är i minsta laget för stora händer. Men ett batterigrepp gör susen :)
 
Hade jag varit i dina skor och du har ju tydligen budget för en d90 då den finns med i din lista så hade jag även kikat på en canon d40 eller canon d50, har haft nikons d70 gick över till canon och det funkade men vart ingen direkt wow känsla, köpte sedan en canon 40d och där kom den där wow känslan, snabbheten, känslan i huset, menysystemet och även ljudet i kameran.

i dagsläget så har 40d sjunkit i pris en del så den är nästintill billig.

/mvh micke
 
Alla kameror du räknar upp är bra kameror. Det går inte att skillnad på bilderna och säga att en kamera är bättre än den andra.

Ju dyrare kamera ju fler finesser. Vill du kunna styra externa blixtar trådlöst eller använda ljusstarka fasta objektiv behöver du minst en Nikon D80. Vill du även kunna filma med kameran är Nikon D90 som gäller.

Vill du bara komma igång och fota med en systemkamera så är kanske en Nikon D60 fullt tillräcklig. Den har ett mer pedagogiskt menysystem med inbyggda hjälptexter.
'

Du glömde även säga att Nikon D90 har en CMOS censor som inte Nikon D90 har, Nikon D90 tar även 4.5 fps medans D80 tar 3fps.
 
Jag skulle mer säga att en 400D motsvarar D80? Rätta mig om jag har fel.
Nja, inte riktigt. Till exempel har D80 (som mer avancerade kameror) en pentaprismasökare, medan 400D (och de flesta andra instegskameror) har en billigare lösning -- pentamirrorsökare.

Segmenten hos Nikon och Canon ligger inte riktigt på samma nivå -- D80/D90 ligger nånstans mellan 400d/450D och 40D/50D.
 
Vilken härlig djungel man gett sig in i;)

Jag tittar var dag på kameror och tittar in här för att få lite mer kött på benen. Men vad jag kan se på kommentarer så verkar det som om jag ialla fall borde gå in på åtminstonde en D80 om jag ska bli nöjd i några år framöver.

Hur ser det ut på begagnatmarknaden för de olika (Nikon VS Canon) vad gäller objektiv mm? någon som har något att säga om det?

Tack för de synpunkter jag fått och jag tar gärna emot fler då jag inte kommer att handla än på ett litet tag (sitter ute på en båt och jobbar till januari)
 
D80 är en gamal kamera idag. Jag hade inte köpt den kameran alls. Utan skall man handla i semisegmentet skulle jag handla en modernare sådan kamera utan tvekan.. Att köpa en gamal semikamera som ligger i samma eller lägre nivå än en dagens startsegment är ju relativt feltänk kan man tycka..I alla fall jag tycker som så... Däremot om det gällt en D60 eller en D80 vore D80 mitt val..

Men icke sa nicke att jag köpte en gamal D80 inte om jag haft ekonomiska valmöjligheter. Man handlar ju för nått/några års användande ju...Då bör man vara uppe i dagens nivåer i alla fall då man handlar som utgångsläge.. Tycker jag då......

Så titta på D90 om du specefikt söker Nikon ...Eller annat märke är min syn på inköpet. Speciellt då du har råd med snäppet mer i kostnad än D80...

Det finns enligt mitt sätt att se saken klart mer lysande stjärnor i semisegmentet för liknande pengar som en gamal D80...
 
Vilken härlig djungel man gett sig in i;)
Hur ser det ut på begagnatmarknaden för de olika (Nikon VS Canon) vad gäller objektiv mm? någon som har något att säga om det?

Det finns ett större utbud nya & beg. objektiv till Canon idag. Till Nikon kan man även använda gamla Manuella objektiv vilka är billigare. Då tappar man ofta funktioner i kameran (begränsingar i ljusmäting)

Jag är supernöjd med min Nikon D80 och använder manuella objektiv från min gamla Nikon FE (analog 80-talare) ibland.

Valde den främst pga den enligt mig överlägsna ergonomin hos Nikon och dess förnämliga blixtstyrning.
 
Av de kameror du räknar upp hade jag utan tvekan valt en D90. Om man ser kameran, och bortser filmfunktionen, är det ju en klart bättre kamera som du kommer klara dig med i flera år jämfört med de andra. Lycka till med ditt köp!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.