Annons

Jag ska köpa min första systemkamera, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

skej

Ny medlem
Jag är en glad amatör som skall köpa min första systemkamera.

De jag har tittat på är Nikon D60 D80 och D90 samt Canon EOS 450D.
Självklart har det störst betydelse hur kameran ligger i handen när jag ska välja men jag är lite nyfiken på vilka fördelar jag ska se till i valet av kamera. D60 kontra D80 eller D90. Hur står Canon EOS 450D i förhållande till Nikons kameror?

Har haft en Kodak Z740 framt till nu och är fortfarande under upplärning vad gäller allt inom fotografering.

Vore tacksam för lite information, synpunkter och inte minst GODA RÅD i mitt val.

Stefan
 
Då det gäller pris/prestanda mellan de olika fabrikat du nämnde är det små skillnader. Däremot som du själv skrev att känna på kameran hur den känns i händerna är av betydelse. En bekväm kamera tar man oftare med!
Samtidigt nu så är det gott om erbjudande.

/Arne
 
Alla kameror du räknar upp är bra kameror. Det går inte att skillnad på bilderna och säga att en kamera är bättre än den andra.

Ju dyrare kamera ju fler finesser. Vill du kunna styra externa blixtar trådlöst eller använda ljusstarka fasta objektiv behöver du minst en Nikon D80. Vill du även kunna filma med kameran är Nikon D90 som gäller.

Vill du bara komma igång och fota med en systemkamera så är kanske en Nikon D60 fullt tillräcklig. Den har ett mer pedagogiskt menysystem med inbyggda hjälptexter.
 
Nu kan ju inte jag säga något om hur bra de kameror du räknat upp är eftersom jag själv aldrig provskjutit dem men vad jag har hört så borde D80:an kunna fås för ett förmånligt pris eftersom den är utgående.
 
Tack för lite information. det verkar som det är ganska bra oavsett vad jag väljer men om jag nu vill utvecklas och egentligen inte har något behov för att filma med kameran så ska jag alltså gå på D60, D80 eller EOS 450D. Något annat att tänka på när det gäller dessa kameror?