Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera interiör

Produkter
(logga in för att koppla)

viktorssonm

Aktiv medlem
Hej! Ska fotografera en butiksinteriör åt ett företag som eventuellt är intresserade av bilderna. Utrustningen jag har just nu är 300D med 18-55 objektivet, dock är en 40D på ingång eventuellt med bättre objektiv till ändamålet också men nu börjar jag med 300D. Min tanke var att använda stativ ISO på 100-200, kameran i AV läge med bländare 8. Skjuter sedan flera exponeringar från varje vy som jag varierar med exponeringskompensationen.
I Photoshop arbetar jag sedan ihop de olika exponeringarna så att allt blir bra, lampor, fönster, mörkare områden osv.

Tror att detta är bästa sättet för att få ljusa och trevliga bilder av interiörer?
Hur skulle ni tänkt/gjort i samma situation?
Tack på förhand!
 
Hej Magnus!

Att fota interiör är en intressant utmaning --- speciellt med begränsad utrustning.

Proffsen använder massor av lampor, filter, paraplyer, reflektorer osv.

Men det går onekligen att ta riktigt hyfsade bilder mked minimal utrsutning, speciellt om man, som du verkar, har bra koll på efterarbete i PS.

Några tips:

1. VIKTIGT: Använd vattenpass och se till att kameran hålls precis rakt. Annars råkar du ut för konvergerande vertikaler, vilket är en dödssynd i området.

2. Interiörer kräver ofta extrema vidvinklar. Tänk på att vidvinkel skapar distorsion och förstärker förgrunden. Det betyder i praktiken att runda föremål (runda bord, dricksglas etc) i bildens utkanter blir ovala, och att något som ser ut som trevlig förgrund avtecknas som huvudmotivet på bilden.

3. Använd (som du skriver) bracketing. Ta minst 5 olika exponeringar av alla motiv. Det behövs när det finns olika ljuskällor, skuggor osv.

4. Se upp för olika sorters ljuskällor och minimera dessa. Lysrör, glödlampor och naturligt ljus har helt olika färgtemperatur. det blir otroligt svårt att få en bild med blandade källor att se bra ut, även med idogt efterarbete.

5. Fundera på om du kan låna/hyra en blixt. Slå den i taket, alternativt ta den av kameran och använd ett enkelt stativ och studsa den i ett paraply eller mot en vit vägg/tak.

Säg till om du vill ha fler tips vad gäller komposition osv.

Lycka till!

Johan
 
Oj vilket bra svar, tackar och bockar! :)
Har en Sigma EF-500 DG Super som jag kan slå i någon vägg och prova lite med, dock är det ganska stora lokaler i ett museeum, men kanske ger bra effekt ändå? Är du ute efter att få ett mjukt "grundljus" i bilden då du föreslår blixt i tak/vägg? Tips på komponering mottagaes tacksamt, men kanske är svårt att säga något enkelt generellt om det?
Tusen tack /Magnus
 
Vilket är syftet med bilderna? Det lät som att dealen inte var signad med uppdragsgivaren? Tänk igenom, och diskutera helst med dem, vad som skulle kunna addera mervärden för kunden. Då får du säkert sälja fler bilder.

När t ex mäklare fotar objekt så vill man framställa dem som stora, och använder därför ofta mer vidvinkel än vad man skulle önska rent estetiskt. Men det fyller ju deras syften, då konsumenten hellre vill ha en stor lägenhet.

Är bolaget intresserade av att visa vissa produkter i inredningen? Försök ta många snygga och spännande detaljbilder.

Är det själva rummet som ska visas? Försök hitta utmanande vinklar, t ex från golvhörn, takhörn eller trappor, så kan du få en mer spännande eller lustfylld känsla i bilden.

Är det en lokal som människor ska trivas i? Då kanske du kan försöka få med människor i miljön. Det kan bli effektfullt om du fotar med stativ och har människor med rörelseoskärpa. Det ger lite liv till bilden.

Är det för tryck eller webb? Du kanske ska ta 360 graders bilder av rummen och sätta ihop till en interaktiv film om det är för webb.

Lite spontana tankar. Men jag tror du ska tänka igenom vad som kan utmana och överaska kunden. I slutändan handlar det ju om att du vill att dem ska köpa så många bilder som möjligt.

Om du lånar eller hyr utrustning, öva med den innan så att allt funkar när du skjuter skarpt sen. Så kan du koncentrera dig på bilderna, istället för tekniken. Lycka till!
 
Det behöver inte vara så märkvärdigt. En blixt i taket och kameran på stativ med relativt lång exponeringstid (ibland upp mot 1sek) räcker mycket långt. Den långa exp. tiden gör att det befintliga ljuset sugs upp och lämnar en varm och behaglig ton. Man slipper mao det fula, kalla och hårda blixtljuset som annars härskar i de flesta interiörbilder.
I min vardag använder jag sällan reflektorer, paraplyer eller filter etc. Någon enstaka gång händer det att jag använder en eller flera slavblixtar för att t.ex. lätta upp ett mörkt hörn.

Ett objektiv runt 10-20 mm (DX) är att föredra framför 18-55 mm. De objektiven brukar ha kraftig distorsion i 18mm läget.
De här bilderna är tagna med en blixt riktad i taket och ett Sigma 10-20 mm.

Rättelse:
Den undre bilden är tagen med Nikkor 14-24/2.8 på en Nikon D3.
 

Bilagor

  • Rum2_C.jpg
    Rum2_C.jpg
    81.1 KB · Visningar: 1,864
  • Rum17.jpg
    Rum17.jpg
    78.4 KB · Visningar: 1,898
Senast ändrad:
Jag tycker ljuset är snyggt i ovanstående bilder men det är på tok för mycket vidvinkel. Jag har svårt att se hur rummen ser ut i verkligheten. Det är för mycket effektsökeri.
 
Jag tycker ljuset är snyggt i ovanstående bilder men det är på tok för mycket vidvinkel. Jag har svårt att se hur rummen ser ut i verkligheten. Det är för mycket effektsökeri.

Tja, om kunden betalar och är nöjd så är jag nöjd. Effektsökeri är ingenting jag strävar efter i det här fallet. syftet är att visa hela hotellrummet och det går inte att göra med t.ex. en 18-55 glugg. Rummet ser faktiskt ut som på bilden.
 
Inneboende egenskaper hos extrema vidvinklar

Du har fått bra kommentarer, Magnus.

Jag tycker, som Per, att ljuset i båda iBoats bilder är mycket fint. iBoat bevisar att med rätt kunskap går det att få goda och kommersiellt gångbara bilder utan att släpa på massor av utrustning.

Om kunden är nöjd, har fotografen gjort ett bra jobb.

Jag vill också belysa en av mina tidigare punkter: det om den visuella distorsion som man får med exterm vidvinkel. Se på den blanka papperskorgen i nedre högra hörnet på iBooks första bild. Jag gissar att den i verkligheten är cirkelformad. Vad händer med cirkelformade objekt i bildens utkanter? Jo, de blir ovala!

Den andra bilden illustrerar den "åksjuke-effekt" man ibland kan få vid extrema vidvinklar. Se på rummet. Jag gissar att det är rektangulärt. Men på bilden ser det nästan trekantigt ut, och inget hörn verkar vara 90 grader. Vad beror det på? Jo, på kamerans vinkel i förhållande till bakväggen + extrem vidvinkel.

Jag vill åter framhäva att jag uppskattar båda bilderna och menar inte att kritisera dem. De är bra! Jag vill bara använda dem för att belysa inneboende egenskaper vid fotografering med extrem vidvinkel.

Johan
 
Handhållet utan blixt. Några av bilderna är stitchade i ps. Även de tagna handhållet. Men då har jag använt en ganska ljusstark glugg förstås. Och låtit skärpedjupet bli ganska kort. Alltså inte brytt mig om att ha skärpa i hela bilden... För min del var detta det första "seriösa" försöket. Lite som en provtagning. Ska dit igen med hela utrustningen. Vrhuvud och stativ. Målet är ett antal liknande bilder som de som finns i länken men också ett eller ett par roterbara panoraman för webben.
http://jerka.zapto.org/vernissage

Ja just det ja. Gluggen är en 35mm på 1,6 crop. Alltså ingen vidvinkel att tala om ;-)
 
Du har fått bra kommentarer, Magnus.

Jag tycker, som Per, att ljuset i båda iBoats bilder är mycket fint. iBoat bevisar att med rätt kunskap går det att få goda och kommersiellt gångbara bilder utan att släpa på massor av utrustning.

Om kunden är nöjd, har fotografen gjort ett bra jobb.

Jag vill också belysa en av mina tidigare punkter: det om den visuella distorsion som man får med exterm vidvinkel. Se på den blanka papperskorgen i nedre högra hörnet på iBooks första bild. Jag gissar att den i verkligheten är cirkelformad. Vad händer med cirkelformade objekt i bildens utkanter? Jo, de blir ovala!

Den andra bilden illustrerar den "åksjuke-effekt" man ibland kan få vid extrema vidvinklar. Se på rummet. Jag gissar att det är rektangulärt. Men på bilden ser det nästan trekantigt ut, och inget hörn verkar vara 90 grader. Vad beror det på? Jo, på kamerans vinkel i förhållande till bakväggen + extrem vidvinkel.

Jag vill åter framhäva att jag uppskattar båda bilderna och menar inte att kritisera dem. De är bra! Jag vill bara använda dem för att belysa inneboende egenskaper vid fotografering med extrem vidvinkel.

Johan

Tack för din kommentar ang bilderna. Det är så klart sant som du säger att det blir lite förvrängt ute i kanterna, med min uppfattning är att man kan leva med det om kunderna gör det. Det egentligen det enda jag bryr mig om eftersom det är mitt levebröd. De få gånger jag tar bilder privat använder jag nästan bara min normalzoom, Nikkor 24-70/2.8.
 
Vad för filter då?

Svänglyse? LOL! I like that one!

Jo, du undrade över filter... Proffsen släpar med sig c:a 20 st olika färgkorrigeringsfilter. Det handlar om filter för att "konvertera" ett slags ljus till ett annat. Till exempel att få dagsljus att ha samma färgtemperatur som glödlampor.

Det finns lite olika typer av filter. Det finns för kameran, för blixtarna och slutligen för montering på fönster, lampor osv. Ofta får man kombinera flera olika typer för att kunna balansera ljuset (de olika ljuskällorna) på ett korrekt sätt.

För utomhusfotografering av arkitektur används ännu fler filter.

Om du är intresserad kan jag nog gräva fram någon länk, bokreferens eller nåt.

Johan
 
Svänglyse? LOL! I like that one!

Jo, du undrade över filter... Proffsen släpar med sig c:a 20 st olika färgkorrigeringsfilter. Det handlar om filter för att "konvertera" ett slags ljus till ett annat. Till exempel att få dagsljus att ha samma färgtemperatur som glödlampor.

Det finns lite olika typer av filter. Det finns för kameran, för blixtarna och slutligen för montering på fönster, lampor osv. Ofta får man kombinera flera olika typer för att kunna balansera ljuset (de olika ljuskällorna) på ett korrekt sätt.

För utomhusfotografering av arkitektur används ännu fler filter.

Om du är intresserad kan jag nog gräva fram någon länk, bokreferens eller nåt.

Johan

Ett 20-tal filter och ännu fler vid utomhusfoto? Undrar vad det är för filter...

Interiörfoto är en stor del av mitt levebröd och det enda filter jag har med mig är ett polfilter.
 
Bra att lära mer!

Ett 20-tal filter och ännu fler vid utomhusfoto? Undrar vad det är för filter...

Interiörfoto är en stor del av mitt levebröd och det enda filter jag har med mig är ett polfilter.

Mats!

Om du är intresserad av att fördjupa dina teoretiska kunskaper inom arkitekturfoto kan jag ge dig tips på literatur, utbildningar och namn på de stora kanonerna (och deras hemsidor) i området.

Det är bra att du vill lära mer trots att du redan är etablerad på marknaden. Jag blir glad när jag ser att även arbetande fotografer fortfarande har sin kunskapstörst kvar. Det ger yrkeskåren ett uppsving.


Johan
 
Mats!

Om du är intresserad av att fördjupa dina teoretiska kunskaper inom arkitekturfoto kan jag ge dig tips på literatur, utbildningar och namn på de stora kanonerna (och deras hemsidor) i området.

Det är bra att du vill lära mer trots att du redan är etablerad på marknaden. Jag blir glad när jag ser att även arbetande fotografer fortfarande har sin kunskapstörst kvar. Det ger yrkeskåren ett uppsving.


Johan

Det var mer ett ifrågasättande än kunskapstörst. Olika färgfilter var viktigare vid analogt foto än digitalt. Numera har jag som sagt bara ett polfilter och skulle aldrig ta med mig 20 filter eller mer.
 
Mats!

Om du är intresserad av att fördjupa dina teoretiska kunskaper inom arkitekturfoto kan jag ge dig tips på literatur, utbildningar och namn på de stora kanonerna (och deras hemsidor) i området.

Det är bra att du vill lära mer trots att du redan är etablerad på marknaden. Jag blir glad när jag ser att även arbetande fotografer fortfarande har sin kunskapstörst kvar. Det ger yrkeskåren ett uppsving.


Johan

Hej Johan,

Har skickat en inbjudan till dig att gå med i Arkitekturgruppen där jag är redaktör. Där får du gärna dela med dig av litteratur och länkar till fotografer du anser vara intressanta.

Mvh,
/Mikael
 
Mats!

Om du är intresserad av att fördjupa dina teoretiska kunskaper inom arkitekturfoto kan jag ge dig tips på literatur, utbildningar och namn på de stora kanonerna (och deras hemsidor) i området.

Nu är jag inte Mats, men ja tack, jag tar mycket gärna emot tips på litteratur inom arkitekturfotografering. Och då inte bara fotoböcker som visar upp snygga arktitekturfoton, utan böcker som ger lite handfasta tips.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.