Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe RGB vs sRGB vs Crimson fotoframkallning - roten till problemet

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders74

Aktiv medlem
Frågan om skillnaden mellan Adobe RGB och sRGB vid framkallning har varit uppe flera gånger, senast ganska nyligen. Diskussionen brukar kretsa kring teoretiska resonemang och mynnar sällan ut i någon samstämmighet så jag bestämde mig för att göra en provbeställning och utvärdera kopiorna. Resultatet av testen visade sig något överraskande för mig, därav att jag startar en ny tråd och hoppas på lite feedback på slutsatserna.

Till testen valde jag ut tre RAW-bilder från Canon 40D med ganska typiskt färginnehåll. Bilderna vitbalanserades och konverterades till Adobe RGB samt sRGB. I övrigt användes standardinställningarna i Canon DPP 3.2. Bilderna sparades som 16-bit TIFF, skärptes en smula i Photoshop (samma i båda fallen) och spades som JPG. De framkallades i 20*30 cm hos Crimson Express på blankt papper utan någon autokorrigering. En av bilderna, den med mest intressanta nyanser, konverterades också (som TIFF) från färgrymden Adobe RGB till sRGB i Photoshop genom Relative Colorimetric. Även denna framkallades. Resultatet av framkallningen går förstås inte visa här, men jag redogör för hur jag upplever respektive bild (som också blindtestats på ytterligare någon betraktare). Nedan följer sRGB-bilderna spade för webb utan färgprofil.
 
Bild 1: Blå himmel med solen i ryggen. Grönt gräs och måttliga färger på huset.

Resultat: Det går att peka ut Adobe RGB. Denna har något mer lyster i färgerna, men det är svårt att sätta fingret på vad. Dock är skillnaden mycket liten, jag skulle nog inte kunna peka ut dem om de inte låg intill varandra. (I Photoshop, på en kalibrerad skärm, syns skillnaden något tydligare.)
 

Bilagor

  • 400p_img_0249_srgb.jpg
    400p_img_0249_srgb.jpg
    85.7 KB · Visningar: 1,377
Bild 2: Ganska mättat rött motiv, i övrigt inga starka färger.

Resultat: Ingen kan peka ut vilken bild som är Adobe RGB. (Inte ens i Photoshop syns någon skillnad.)
 

Bilagor

  • 400p_img_8797_srgb.jpg
    400p_img_8797_srgb.jpg
    74.2 KB · Visningar: 1,373
Bild 3: Varmt ljus på en gul tröja.

Resultat: Här blev det en rejäl skillnad. Skillnaden är lika stor som den brukar beskrivas i teoretiska resonemang. Färgerna är avsevärt mattare/blekare på sRGB-bilden. (Skillnaden är minst lika stor i Photoshop. I ett program utan färghantering, t ex Internet Exporer 7, visas Adobe RGB som förväntat med mycket blekare färger, dvs. man bör inte reservationslöst skicka en sådan bild till en kund för blandad användning.)
 

Bilagor

  • 400p_img_1665_srgb.jpg
    400p_img_1665_srgb.jpg
    79.2 KB · Visningar: 1,371
Bild 3 konverterad: Samma bild som ovan konverterad från Adobe RGB till sRGB före framkallning.

Resultat: Nu blir det spännande. Denna bild, som har fått färgprofilen sRGB (det har jag dubbelkollat i flera program), får starkast färger vid framkallning, även om skillnaden mot AdobeRGB är försumbar. Dessutom får bilden starkare färger både i program med färghantering och i program utan. Nedan visas den konverterad till sRGB före spara som webb utan färgprofil. Bilden fungerar alltså bättre än både sRGB från DPP och Adobe RGB för blandad användning.
 

Bilagor

  • 400p_img_1665_srgb_from_adobergb_rel_col.jpg
    400p_img_1665_srgb_from_adobergb_rel_col.jpg
    76.5 KB · Visningar: 1,366
Slutsats

Den enda slutsats jag kan dra av experimentet är att sRGB rymmer färgerna som framkallas. Orsaken till att bilden som direkt sparas i sRGB blir blekare vid framkallning kan inte bero på att färgrymden inte rymmer de färger som kan skrivas ut, i så fall hade bilden som konverterats från Adobe RGB till sRGB blivit lika blek (eftersom Crimson läser färgrymder och använder kalibrerade maskiner). Man ser också direkt på skärmen att bilden inte förlorar många nyanser vid konvertering från Adobe RGB till sRGB (även om Adobe RGB där kan upplevas som något mer mättad). Vid konvertering med Relative Colorimetric borde färgerna ha tappat ganska mycket om sRGB vore avsevärt mindre än bildens färginnehåll. Att bilden är i sRGB syns även på att Adobe-till-sRGB-bilden inte förlorar nyanser i en applikation utan färghantering.

Min hypotes blir då att kameran och/eller RAW-konverteraren gör en onödigt försiktig konvertering när den går från kamerans färgrymd till sRGB. Den skiftar alltså ner de gula nyanserna betydligt när man sparar i sRGB för att kunna rymma även en bild med ytterligare gula nyanser. Det är alltså kamerans/DPPs algoritm som är problemet, inte att sRGB är för liten färgrymd vid framkallning på fotopapper.

Jag hoppas som sagt på feedback från dem som kan mer om färghantering, kanske har jag missuppfattat något helt. De tre första bilderna stämmer helt med förväntningarna, och att sRGB räcker för framkallning stämmer med de flesta diagram jag sett, men att kameran skulle göra en så försiktig sRGB förvånar.

Observera att jag inte uttalar mig om färgrymd vid tryck, bläckstråleutskrift etc, jag har bara testat fotoframkallning (och webbläsare).
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.