AAVERDAL skrev:
Det är väldigt svårt att IP-klassa en kamera.
För att kunna klassa den skall den klara kraven både med och utan extrautrustning. (med och utan objektiv) Det blir svårt att lösa....
Kan inte se varför det skulle vara så svårt att lösa. På med ett lock så vet du hur tätat huset är, utan extra utrustning. Tillverkare av andra saker har ju inga problem med det! Sen finns det ju "vädertätade" objektiv, och icke "vädertätade" objektiv, samma sak där. Om det är ett vädertätat hus, med ett tätat objektiv, ska det väl inte vara så svårt precis. Håller med i vad Daniel Nyström skrev. Tala om hur bra tätat det är bara, alltså vilken klassning det har.
Som Mats Alm skrev tidigare; Är det bara ett försäljningsargument, eller kan tillverkarna stå för något också?..
Oavsett vilket märke jag hade på kameran, så skulle jag dra mig för att utsätta den för allt förmycket regn, eftersom jag dels inte vet vad den är gjort för att tåla, och dels undrar vad reaktionen blir om jag utsätter den för lite "väder", och den packar ihop? -"Nä tyvärr, vattenskadad, det är den inte gjort för... ingen garanti" etc...
Joel Höglund skrev:
Som jag skrev ovan. Canon har ju själva förklarat hur de menar med sin nya "vädertätning".
Nej! Det är precis det dem inte har gjort, varken Canon eller någonannan tillverkare. Då hade dem klassat den så man visste vad som gällde.
Flash Gordon skrev:
Tycker att artikeln från Luminous Landscape visar att så många vädertätade toppkameror lägger av i vad som beskrivs som tätt duggregn är intressant.
<bortklippt>
Gummipackningar torkar, åldras och slits.
Ett sandkorn i en packning kan göra den otät.
Frågan är om inte dagens vädertätning invaggar oss i falsk trygghet.
Kan man spola av kameran under vatten när den är ny kanske det inte fungerar när den är 2 år.
Artikeln var mycket intressant!
Man kan ju verkligen tycka att "vädertätade" kameror för det priset borde klara en hel del..
Visst spelar åldern in (och den vet vi ju inte på alla kameror som artikeln berörde), och självklart får man väl kanske inte utgå från att den klarar samma täthet hur länge som helst.
Men ändå, SÅ bra kvalitet borde det ändå gå att få att de kan garantera det ettag. Jag kan jämföra med en VHF-radio för marint bruk jag har, den har klassning att tåla 1m i 30 min, och har 3 års garanti.
Och den kostade inte ens 10 000, i jämförelse med priserna på kamerahusen i proff-klasserna.
// Stefan
// Stefan