ANNONS
Annons

Fine-Art papperstester

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Exklusivare papperstester har det varit en hel del av senaste året.

Själv har jag testat Permajetpapper i denna tråd:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=77087

Och här gav jag mina synpunkter på Harman Gloss FB AL:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=82434

Tråkigt att inte fler av er vill delge oss era erfarenheter av olika printerpapper. Kanske beror det på att ni inte printar på Fine-Art papper. Eller så beror det på rädsla i största allmänhet för att berätta om och dela med er av era bestämda åsikter.

Hursomhelst, här är lite annan input:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/printers/baryta.shtml

Och era egna erfarenheter får ni alltid delge oss andra!

Tror inte så många printar på dessa papper, lika få som kopierar i mörkrummet tror jag...? Gjorde lite svartvita utskrifter på olika papper i somras, bl.a egentilllverkat av handgjort papper som beströks med ink Aid. Fick bra resultat på väldigt få av Permajet-papperena jag testade. De enda jag var något så när nöjd med är blanka/halvblanka Cranes Museo Silver Rag samt matta, varmtonade och lätt strukturerade MIS Alpha Cellulose som får en härlig djupsvärta mot t.ex Permajets matta varianter. Det sistnämnda har jag dock bara sett i stl 8½x11. I jämförelse med vad jag får fram i mörkrummet med olika fiberpapper är det inte så mycket att hurra över. Skriver mest ut för att ha som komplement och för att det är kul att hänga med och testa nya bildframställninmgsmetoder. Ska testa mera när jag får tid och möjlighet (måste rengöra ett igentäppt skrivarhuvud först). Julhelgen ägnar jag åt kopiering med lith och annat i mörkrummet. Förstoringsapparaten funkar alltid (har en från början av 50-talet) och kräver inget underhåll, som skrivare ju gör. God Jul och Gott Nytt År!

Hej,
jag har med stort intresse läst inläggen om olika papper. Har själv tänkte börja prova lite olika papper på min SP2100. Tänkte bl.a. det baryt-papper från Ilford som omnämndes på luminous landscape. De papper jag främst skriver ut på idag är epsons archival matte (enhanced matte) och watercolor paper radiant white. Det senare är någon form av akvarellpappersimitation, det ger ett trevligt resultat på bilder från t.ex. dimmiga mornar och liknande där bilden från början har en lägre kontrast.

Var är det lättast att att till vettigt pris köpa Ilfords och Hahnemüles papper i dagsläget (som privatperson)? Jag såg att YFO har en hel del, men inte Ilfords gold fibre silk, fast de kanske tar in det om man pratar med dem?

Mikael

bstrom skrev:
.....Tänkte bl.a. det baryt-papper från Ilford som omnämndes på luminous landscape....

Har provat att skriva ut på papper med barytskikt i ytan och det gick inte alls. Barytskiktet läggs på traditionellt fiberpapper som ska användas för att gjuta silveremulsion på eller som ska användas fär olika traditionella ädelförfaranden i mörkrummet. Fick tag i några fiberpapper från Forte med enbart barytskiktet och utan silveremulsionen men det funkade som sagt inte för utskrift (med min skrivare i alla fall). Tror du menar fiberpapper när du skriver barytpapper?

Tror du menar fiberpapper när du skriver barytpapper?

Njae, faktiskt inte. Fiberpapper säger ju bara att det är en bas av någon form av cellulosafiber (trä- eller bommull). Ilford hävdar i alla fall att deras nya papper "Ilford Galerie Gold Fibre Silk" ska ha ett baryt-lager under emulsionen som tar emot bläck. Om det sedan är sant, eller marknadsföring"buzz" är svårt att avgöra. Vore kanske om man eldade på det (borde bli grönt om det är bariumsulfat i det).

Nils,
vet inte om du hängt med i de senaste papperssvängarna, eller om du läst mina länkar, men papper gjorda med barytskikt avsedda för bläckstråleskrivare är senaste mode... och fungerar utmärkt med rätt bläck.

Skrivaren i sig har förmodligen en viss betydelse, dvs dessa barytskiktspapper är utvecklade för senaste skrivarnas bläckgeneration, i Epsons fall K3 bläck...

Mikael och Nils,
för egen del var det så att Harman Gloss FB AL var så bra med min Epson 3800 att jag inte kände något direkt behov av att testa vare sig Hahnemuhle eller Ilfords baryta varianter...

Istället söker jag nu med ljus och lykta efter Epsons Exhibition Fiber Paper, vet ni var jag köper det så...

jag kör med tex hahnemuhles fine art pearl samt crane museo silver rag.Dom två papprena är rätt lika varandra det som skiljer är att cranes är varmare i tonen men annars är dom rätt likvärdiga.
Kör en hel del med photo rag som är grymt på vissa sv bilder däremot är det viktigt att borsta av pappret innan du skriver ut det för annars finns risken att små bommullskorn ramlar av o då får du vita prickar på utskriften.
Jag använder som du ip sedan kör jag med phatteblack patron för att slippa byta bläck beroende om man kör på matt/blankt papper.
Skrivarn jag har är epsons 7800 o jag kör bara papper på rulle för då slipper man mycket strul samt ekonomin är biiligare på rulle.

Jo jag hänger med (kanske ligger jag före?) och testade papper med barytskikt i ytan till utskrift i somras, innan jag visste att någon annan gjort eller gör det. Testade dock inte med att lägga ink aid på baryten (förmodligen ska man göra det) men det ska jag göra när min skrivare kommer igång igen. Det fungerade i alla fall inte att skriva direkt på baryten med det arkivbeständiga pigmentbläck för matt samt blankt papper från MIS som jag använde. Skrivaren är också gammal så det kan också bero på det, men jag tror kanske att det mest hänger på att jag inte beströk barytytan med Ink Aid?

Nils, när det gäller att bestryka papper med olika emulsioner är du King i detta sammanhang. Jag känner bara till kommersiellt tillgängliga varianter och viker mig för din kunskap...

Ove, Fine Art Pearl och Museo Silver Rag är definitivt omoderna i ovanstående Baryta diskussioner...! Du har ju hårdvaran och profilerna så testa! HM FAP och CMSR har svårt att mäta sig med senaste varianter enligt min mening. Men som sagt, smaken är som baken...

Graal skrev:
Testade dock inte med att lägga ink aid på baryten (förmodligen ska man göra det) men det ska jag göra när min skrivare kommer igång igen.

Nej, i pappren från Hahnemühle, Ilford och Harman finns det redan ett skikt som tar emot bläcket.
Harman äger den engelska delen av Ilford, de som tillverkar svartvitt film och fotopapper. Deras bläckstrålepapper är samma papper som Ilford Gallerie, ett alfacellulosa papper. Det har definitivt ett barytskikt, det känns på doften när man öppnar kartongen. Pappret har en känslig yta och måste hanteras försiktigt.

Hahnemühle är det vitaste av dessa papper, det känns nästan blåaktigt i jämförelse med de andra. Känns däremot som svärtan inte är riktigt lika djup som de andra pappren.

Ilford har jag bara sett prov på än så länge, hoppas att få några ark att testa snart.

Stefan

crane museo silver rag är nog ett av dom papper som fått absolut bäst referenser o det är riktigt snyggt o jag handlade på mig när jag var i New York.
Dom andra som kommer nu med baryt papper är sena in i matchen så att säga jag har fått prover som ligger o väntar hos en fotohandlare men just nu har jag fullt upp med utlandsjobb.
Jag såg att Stefan hade samma uppfattning som jag angående att hahnemuhles är lite kallare en dom andras barytpapper.

Kanske ska tillägga att de två papperstyper med enbart barytskikt som jag har och testade i somras är från Forte och specialtillverkade för traditionella ädelförfaranden, alltså inga skrivarpapper. Och dessa ska nog förses med bläckupptagningsskikt, typ Ink Aid, men det kan ju gå att skriva direkt på baryten med andra bläcktyper och skrivare än de jag använde kanske?

Graal skrev:
Kanske ska tillägga att de två papperstyper med enbart barytskikt som jag har och testade i somras är från Forte och specialtillverkade för traditionella ädelförfaranden, alltså inga skrivarpapper. Och dessa ska nog förses med bläckupptagningsskikt, typ Ink Aid, men det kan ju gå att skriva direkt på baryten med andra bläcktyper och skrivare än de jag använde kanske?

Som jag förstått det används baryt väl främst för att vara ett vitt pigment som gör basen vitare. På baryten i sig lär det vara svårt att få annat än en emulsion att fästa. Bläck tycker jag borde flyta ut/in i baryt-skiktet, lite oavsett var för slags bläck som används. Fast det har du bättre koll på än jag.

En annan sak som passar in i tråden. Såg att scandinavian photo börjat ta in papper av fujihunt, även en del som verkade vara av fine-art typ. Någon som vet något mer om dem?

Jag har beställt 10 A4 av ilford gallerie gold fb silk nu. Fast det lär nog dröja innan jag får dem.

stefohl skrev:
... Harman äger den engelska delen av Ilford, de som tillverkar svartvitt film och fotopapper. Deras bläckstrålepapper är samma papper som Ilford Gallerie, ett alfacellulosa papper.
Så vitt jag kan förstå är Ilford galerie INTE tillverkad av HARMAN technology:

"The ILFORD range of colour photographic products, including ‘ILFORD Galerie’ inkjet media, is not manufactured or marketed by HARMAN technology, and remains a separate business operated by ILFORD Imaging based in Switzerland, a part of the Japanese OJI Paper Group."

http://luminous-landscape.com/forum/index.php?showtopic=19434&st=84

Sedan kanske jag missuppfattat det hela, men då hoppas jag någon förklarar det fullt ut!

alfin skrev:

...

Sedan kanske jag missuppfattat det hela, men då hoppas jag någon förklarar det fullt ut!

Så har jag också uppfattat det. Den Harman-ägda delen tillverkar svartvitt foto-papper under varumärket ilford, inte bläckstråle-papper. Det senare säljs under varumärket Harman. Det finns http://www.ilford.com/ som är bläckstråle-media samt ilfochrome och annat färg-foto och http://www.ilfordphoto.com som är svartvita fotografiska material, ägt av Harman. Allt enligt
www.ilfordphoto.com.

Mikael

alfin skrev:

"The ILFORD range of colour photographic products, including ‘ILFORD Galerie’ inkjet media, is not manufactured or marketed by HARMAN technology, and remains a separate business operated by ILFORD Imaging based in Switzerland, a part of the Japanese OJI Paper Group."

Ilford delades för en tid sedan upp i två separata företag, den engelska delen som sysslar med svartvit film och fotopapper, den schweiziska delen som arbetar med inkjet och det som tidigare kallades Cibachrome. Eftersom Ilford Schweiz har fått rätten till att sälja material för bläckstrålemarknaden under namnet Ilford, så måste Ilford England sälja sitt papper under ett annat. Då blev det Harman efter grundaren till Ilford, Alfred Harman.

Stefan

stefohl skrev:
Ilford delades för en tid sedan upp i två separata företag, den engelska delen som sysslar med svartvit film och fotopapper, den schweiziska delen som arbetar med inkjet och det som tidigare kallades Cibachrome. Eftersom Ilford Schweiz har fått rätten till att sälja material för bläckstrålemarknaden under namnet Ilford, så måste Ilford England sälja sitt papper under ett annat. Då blev det Harman efter grundaren till Ilford, Alfred Harman.

Stefan

På Fotomässan nyligen i Nacka Strand betonade Ilfordrepresentanten (han hade jobbat med Ilford sedan 1972) med eftertryck att man inte får se Harmanpappret som ett Ilfordpapper. Ha sa sig ha testat Harmans papper. Föga förvånande så menade han att Ilfordpappret var av en högre kvalitet.

Jag fick mitt paket med Ilford Galerie gold fb silk häromdagen och skrev ut en färgbild från en dimmig höstkväll med mycket grönt och även blågrå dimmiga områden. Kan bara säga att jag blev väldigt positivt överraskad av pappret. Till att börja med doften när man öppnar kartongen, men framförallt den djupa lystern i bilden. Bilden ger en känsla av att ligga i emulsionen (lite samma känsla som det andra ilfords fiberbas fotopapper). Däremot inte lika blankt som ett högglanstorkat fiberpapper, men det är en lagom blankhet.

Jag skrev ut med Ilfords profil, och det gav ett tillräckligt bra resultat för min smak.

Det enda sura som gör att jag nog inte kommer att skriva ut på det här pappret med min SP2100 är att den ger pizzahjulsmärken i emulsionen. Kanske en anledning till att titta på ny skrivare -- eller ger Epsons R2400 eller Pro 3800 liknande pizzahjulsmärken? Jag vill kunna producera bilder på papper som detta!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar