Annons

Hur limma fast gummit på D2X-hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Att man använder kameran mycket innebär tyvärr att den slits. I mitt fall har gummit släppt från luckan framför minneskortet.

Har någon limmat fast sånt själv? Har du kanske tips om vilket lim som funkar...

Det är alltså gummi som skall limmas mot metall (magnesium)

Tacksam för råd.
 
Har inte själv limmat kameragummi, men bygger en hel del grejer annars. Det jag använder för att limma gummi mot tex aluminium (som ju har liknande egenskaper som magnesium) är vanligt CA-lim (Cyano-akrylat). Blir en mycket stark fog- brukar rugga upp metallytorna med halvgrov smärgelduk och tvätta noga med aceton innan limning.
 
Tackar! Det känns att du kan saken.
Jag förmodar att jag hittar denna typ av lim på t.ex Bauhaus och liknande ställen.

Stort tack!
 
Arleklint skrev:
Tackar! Det känns att du kan saken.
Jag förmodar att jag hittar denna typ av lim på t.ex Bauhaus och liknande ställen.

Stort tack!
Cyanoakrylat brukar säljas som "snabblim" i mycket små flaskor. Fördelen är att det härdar på nolltid, så man slipper sätta delarna i press. Däremot håller det nog inte lika bra som andra limtyper, men det kan vara värt att testa. Enkelt att ha med den lilla tuben överallt också om det skulle släppa igen.
 
Casco Express Pipetter 2926

Har en Nikon 995 där gummit runt handgreppet släppte delvis. Tvättade rent med rödsprit och limmande med Casco Expresslim. Förpackningen innehåller 5 pipetter.

Sitter bättre än när kameran var ny / Jan-Olof
 
Makten skrev:
Cyanoakrylat brukar säljas som "snabblim" i mycket små flaskor. Fördelen är att det härdar på nolltid, så man slipper sätta delarna i press. Däremot håller det nog inte lika bra som andra limtyper, men det kan vara värt att testa. Enkelt att ha med den lilla tuben överallt också om det skulle släppa igen.

Nja, orsaken till att jag använder denna limtyp till gummi/metall är just att den håller bättre än dom andra typerna jag testat. Brukar vara gummit som delar på sig istället för limfogen om man provar att bryta isär... :)
 
Re: Casco Express Pipetter 2926

JOLidman skrev:
Har en Nikon 995 där gummit runt handgreppet släppte delvis. Tvättade rent med rödsprit och limmande med Casco Expresslim. Förpackningen innehåller 5 pipetter.

Sitter bättre än när kameran var ny / Jan-Olof

Jag hittade något som heter Casco ExpressGel 2988 i en liten, liten tub. Jag provar senare och tvättar med rödsprit först.
 
Det där var ett riktigt "kalasklister". Nu har jag limmat igen hela luckan till minneskortet...

... skämt och sido ;)
Tack för tipset. Det funkade kanon efter att jag ruggat luckan med slippapper och tvättat den med T-röd.
 
Varsego för min del av tipset- kul att kunna få bidraga, och sen veta att det löste sig! Måste vara ytterst irriterande att ha löst gummi på kameran.
 
Testa annars med något som heter sikaflex! används på båtar samt att montera styling på bilar...det blir en gummiliknande yta som håller för det mesta samt är vattensäkert.
 
Från början sitter gummibitarna fast med dubbelhäftande tejp. Det är ett billigt sätt att få fast det igen. Bygger bara någon tiondels mm.
 
Vanligt kontaktlim borde väl fungera bäst, det är ju gjort för gummi och dyligt.

kent.
 
Det kan kanske sitta bra med Cyano acrylat, men går det att få bort igen vid reparation eller justering av kameran? Det brukar sitta en eller flera skruvar under gummit på kameran. Dubbelhäftande tejp sitter som original, förmodligen för att det skall vara demonterbart.
 
Maxieboy skrev:
Det kan kanske sitta bra med Cyano acrylat, men går det att få bort igen vid reparation eller justering av kameran? Det brukar sitta en eller flera skruvar under gummit på kameran. Dubbelhäftande tejp sitter som original, förmodligen för att det skall vara demonterbart.

På batteriluckan, som jag limmade, finns inga skruvar under gummit.
 
Grattis till den lyckade limningen Janne! ;)

Cyano-limmer är underbara. :)
Limmade själv nämnda batterilucke-lapp på min D2X för inte så länge sedan.
....märkligt dock, att det skall vara så svårt för Nikon att få till gummilappar som verkligen sitter fast!!! Kameran är ju inte precis gratis, menar jag.

Som en liten vidare-utveckling kan jag ju tipsa om att man inte skall skjuta en limning på framtiden. Gummi-greppen har nämligen en förmåga att bli "ut-knådade" och till slut är de stora som grytlappar. Då är det inte roligt att sitta och försöka limma dom på plats igen! I synnerhet inte om man använder ett cyanat-lim,....eftersom man bara får en chans att få grejorna på plats. ;)
 
På mitt batteripack MB-D100 bytte jag ut det sladdriga alltför stora gummit mot Äkta kalvläder och satte fast det med dubbelhäftande tejp, men där finns det också många skruvar inunder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.