Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljudnivåer, dslr

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Här har jag länkar till slutarljuden för:

1DsMII. Singel shots..
http://www.the-digital-picture.com/Sounds/Canon-EOS-1Ds-Mark-II.wav

1DsMII. 4FPS burst..
http://www.the-digital-picture.com/Sounds/Canon-EOS-1Ds-Mark-II-Burst.wav




1DmII. Singel shots..
http://www.the-digital-picture.com/Sounds/Canon-EOS-1D-Mark-II.wav

1DmII 8,5 FPS burst..
http://www.the-digital-picture.com/Sounds/Canon-EOS-1D-Mark-II-Burst.wav



***

Mina tankar.

Ljudet ifrån EOS 1DSmII är långt mera gnälligt och utdraget än ljudet i 1DmII.
Tråkigt att ljuset är så gnälligt.
I mina motivsammanhang så är det inte alls ett så roligt eller fördelaktigt ljud. Påminner mig om den analoga EOS 500n jag köpte för över tio år sedan..

Hur är ljudet i en 1Ds, som i den nyare mII?

Ljudet i min 1D påminner helt klart om 1DmII,, Beror ju såklart på hur volymen står skrivad på högtalarna;)..

Har ni länkar till ljud i fler hus så lägg gärna in de i tråden..

Prata fritt.. om ljud och oljud.. Också Nikon och andra får ju vara med, bara positivt!




MVH Niclas,
 
Suck,,

Jag förstår inte att ni ens orkar kommentera när ni inte har ngt vettigt att komma med, bevisar ju vem som har för lite att göra eller för mycket tid..

Mvh Niclas,
 
BoJohan skrev:
Jag tycker slutarljudet på min 10D låter riktigt mysigt.
:)

Kanske ngn har en länk till den.. eller en egen ljudfil att lägga till?

Själva nivån på ljuden är ju svårt att säga så mycket om men karaktären säger mycket.

I mitt fotande så är detta av betydelse.

Jag står själv inför nyköp av hus inom ett år eller max två och då blir det nog en eos etta,, Men ljudet i 1DsmII avskräcker.
Kanske blir de efterföljande mer rappa..

MVH Niclas,
 
ljudet av analogt är skönare enligt mig.. de e nog framdragningen som gör det.. jag tycker att 20D låter mycker mer najs än 1'orna
 
Kul.
Jo helt klart skillnad på ljuden i husen.

Jag är enig i att jag gillar ljudet i en rapp analog.

Ljudet i EOS 1DsmII låter hur som helst mer lik en EOS 500 (analog) än en en 1n med hs. Det är lite knepigt tycker jag.



Ljudet i min 1D är ok för mitt fotande, jag har också hört & läst att nivån är högre än i EOS 1D mII. Kan ngn som ägt/testat båda bekräfta detta?

MVH Niclas,
 
Jag har undrat lite över detta, men från ett mer tekniskt perspektiv. Jag är nyfiken på vad det är i kontruktionen som gör att de låter så olika.

När jag varit ute med fotoklubben så har jag, för att återknyta till ämnet, noterat att ljudet från både 350D och 20D hörs på ganska långa avstånd ute i naturen. Det kan blåsa ordentligt och ändå så letar sig ljuden fram. 350D:ns "kli-eeeeeek" och 20D:ns hårda "klack" nästan ekar över vidderna.

När jag varit ute med min far, som har en D70, så upplever jag inte alls den lika. Det är så man undrar om han verkligen tog nån bild ibland, även om man står relativt nära. Däremot hörs pipet som bekräftar fokus, som han envisas med att ha på, mycket tydligt.

Coolast låter min FE2 med winder. ;-)
Utan winder låter den nästan som att något går sönder. :)
 
Jag tycker min hbl 500C låter härligt. Det är verkligen kvalitetskänsla i det ljudet!

Först det distinkta, lite mer högfrekventa ljudet när spegeln slår upp och klaffslutaren öppnar sig, sedan det lägre (tonmässigt) ljudet när klaffslutaren stänger sig när jag släpper avtryckaren. Ljudet från centralslutaren är obetydligt i det här sammanhanget :D

Den väsnas en hel del :)
 
Min 20D låter för mycket.
Jag fotade på en ganska tyst föreläsning förra veckan med 70-200 2,8 och enbenare i dåligt ljus. Jag tog bara två bilder eftersom kameran smattrade så. Som tur är var ena skarp..
Ett klart försäljningsargument för nästa modell.
 
Jag var ute nyss och fotade lite ejder och mås..
Jag tycker ljudet i min 1D skönt försvinner i naturens "sus"..

Om ljudet (enligt vad jag läst/hört) är lägre och mer diskret i 1DmII så blir jag glad.

Själv så använder jag nog min 1D ett tag till och planerar nyköp av hus om dryga året.. hoppas att uppföljaren av 1DsmII blir både snabbare och tystare.

MVH Niclas,
 
Men era j....la fotofreaks! *garvar* ;-P

Nä, men allvarligt: Än så länge så har jag inte hört någonting så maffigt som ljudet från min gamla EOS 1N-RS...när den drog iväg i RS läget med 10fps då j...vlar skakade det rätt friskt i nävarna...

Får nästan gåshud när jag tänker på det...mmm

(Inte för att man egentligen kunde använda sig av funktionen i verkligheten men...ja, lite teknik fetischist är man väl...)

Men ljudet på min 20D är nog inte någonting som jag har ägnat någon tanke på...varken bu eller bä.
/M

(Synd att det inte gick att få fram ljudet från 1N-RS...sökte som fasen men hittade inget...någon annan som har bättre tur?)
 
-Ale skrev:
Fotofreaks vet jag inte , prylfreaks kanske..
Jag förstår inte innebörden i tråden . .

tomasbz skrev:
Slutar fetish????






Ni som inte tycker att det är relevant överh, hur kommer det sig att ni orkar bry er såpass att ni postar inlägg här?

Kanske du Tomas B & Ale S tycker att det är helt oviktigt detta med hur mycket ett hus vs ett annat hus låter. Måste man vara "freak" eller ha "fetish" om man anser detta vara viktigt?

Jag antar och går starkt utifrån att ni förstår att en sådan till synes bagatell faktiskt kan vara viktigt för ngn. Förstår ni inte det så överser jag era inlägg till 100%. Oavsett så är det helt ok för min del, vad ni menar om detta allstå.



MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.