Kakelgasten
Aktiv medlem
Köpte ett EF 50/1.8 hos en välkänd nätbutik i Sverige.
Efter ca 2 veckor delade sig objektivet i 2 delar.
Lite svårt att beskriva exakt vad som gick sönder, men det sitter 4 st "piggar" i plast på den främre delen (frontlinsen) och 1 av dom gick helt enkelt av.
Tog kontakt med butiken och efter en del mailande så gav dom "domen" att jag förmodligen stött till något och därför skulle inte garantin gälla.
Icke desto mindre så ville jag skicka in objektivet då jag visste med mig att jag INTE stött till objektivet. Nu är det förvisso ett billigt plastigt objektiv, men ligger det i en kamerarygga med ordentligt med stoppning/skydd så förutsätter man att det skall tåla en del.
Dessutom när kameraryggan var 2 dagar gammal, 1 20D ca 2 månader gammal, ett 50/1.8 samt 5 dagar gammalt 70-200 IS USM...DÅ är man försiktig...
Fick beskedet när jag ville skicka in gluggen att om det INTE skulle gå på garantin OCH jag ville ha objektivet hemskickat UTAN reperation...så skulle det kosta mig 500:- i undersökningsavgift...???...konstigt som f-n då objektivet skickades direkt till Canon och inte via butiken...varför ta ut en undersökningsavgift om man inte hanterar objektivet alls?
Objektivet skickas + ett 4 sidigt utdrag ur mailkonversationen med butiken.
Idag kom objektivet...det gick på garantin (såklart...)
Objektivet var hos Canon i 2 veckor.
Skall ni utnyttja garantin...ger er inte!!!
Efter ca 2 veckor delade sig objektivet i 2 delar.
Lite svårt att beskriva exakt vad som gick sönder, men det sitter 4 st "piggar" i plast på den främre delen (frontlinsen) och 1 av dom gick helt enkelt av.
Tog kontakt med butiken och efter en del mailande så gav dom "domen" att jag förmodligen stött till något och därför skulle inte garantin gälla.
Icke desto mindre så ville jag skicka in objektivet då jag visste med mig att jag INTE stött till objektivet. Nu är det förvisso ett billigt plastigt objektiv, men ligger det i en kamerarygga med ordentligt med stoppning/skydd så förutsätter man att det skall tåla en del.
Dessutom när kameraryggan var 2 dagar gammal, 1 20D ca 2 månader gammal, ett 50/1.8 samt 5 dagar gammalt 70-200 IS USM...DÅ är man försiktig...
Fick beskedet när jag ville skicka in gluggen att om det INTE skulle gå på garantin OCH jag ville ha objektivet hemskickat UTAN reperation...så skulle det kosta mig 500:- i undersökningsavgift...???...konstigt som f-n då objektivet skickades direkt till Canon och inte via butiken...varför ta ut en undersökningsavgift om man inte hanterar objektivet alls?
Objektivet skickas + ett 4 sidigt utdrag ur mailkonversationen med butiken.
Idag kom objektivet...det gick på garantin (såklart...)
Objektivet var hos Canon i 2 veckor.
Skall ni utnyttja garantin...ger er inte!!!