** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Nikon F100

Produkter
(logga in för att koppla)

johanca

Aktiv medlem
Hallå
Funderar på att gå över till analogt och undrar hur sökaren är på F100?

Provade en mellanformat, tror den hette Mamiya 7II. Den hade skön sökare, grymt lätt att köra manuell fokus på. Gillade hur man såg att "2 bilder gled isamman och blev 1" när man hade fokus. Har F100 liknande?

På min D70 tycker jag det är svårt att se om man har skärpan rätt.

/Johan

Sökaren på F100 är bättre än på din D70 men ändå inte som på Mamiyan.

För att få en sådan sökare som du skriver om måste du köpa en mätsökarkamera - dvs att du ser inte bilden via en spegel utan precis som på Mamiyan genom ett "fönster".

Exempel på mätsökarkameror är Leica och Voigtländer men då har du igen autofocus på dessa.

ahh ok, tack för svar!

Tycker sökaren på f100 ser enormt mycket större ut än på min d70 dock, det borde ju göra det lättare..

Någon som har några andra åsikter om f100? Jag vill inte ha en F5 för att den är för stor, och då är det väll F100 och den nya F6 som är bäst?

Är det något man kommer sakna på f100? Hur är autofokusen jämfört med min d70? Exponeringen?

F100 lär inte göra dig besviken, speciellt om du jämför med D70.
F100 är rakt igenom en bättre kamera än D70 (exponering, autofokus, balans och framför allt känsla).

/Anders

F100 är en bra kamera. Jag har en sådan och är nöjd. Skulle jag köpa en kamera idag skulle jag titta på F6. Den har en riktigt bra sökare och sitter bra i min hand. Det är ju ändå bara ca 2500 kr som skiljer kamerorna åt. F100 finns ju även att köpa begagnad. Då kanske en sådan är ett bra val.

När jag jämför F5 och F100 så saknar jag inga funktioner. Jag uppskattar att F100 är lite lättare. Dock är det ingen jätteskillnad om man använder batterigreppet. En fördel med F100 är att autofokuspunkterna lyser rött. På F5 markeras dom med svart.

D100 Är en flott kamera även för den som är kräsen på det mesta. Dessutom smidig och nätt!

Hur ligger begpriserna, är den i samma beg,prisklass som EOS3? EOS3 anser jag vara snäppet dyr idag,,,

Mvh Niclas

F100 finns ju för vrakpriser på begagnatmarknaden. Misstänker att du kan hitta en F100 i gott skick för under 6000:- MED vertikalgreppet... Ett otroligt bra köp tycker jag!

Till råga på allt är den ju kompatibel med AI-S optik (spot/centrumvägd mätning), vilket betyder att du har oceaner av billig och väldigt skarp optik framför dig på begagnatmarknaden.

Det går inte att jämföra en sökare i en DSLR emot en SLR, så länge som du inte har fullframe-sensor, sökaren rockar på F100 tycker i alla fall jag, även om den bara visar 96% av sökarbilden.

Köp!

Ahaa, jag trodde att den hade 100% sökare. Hmm jag det är ju ett rejält minus som jag ser det!!

Är man så kräsen på sökaren så att man diggar den fina mätsökarens klarhet så skall man nog sikta på en 100%are,, Men visst räcker 96% nästan hela vägen,,

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Ahaa, jag trodde att den hade 100% sökare. Hmm jag det är ju ett rejält minus som jag ser det!!

Är man så kräsen på sökaren så att man diggar den fina mätsökarens klarhet så skall man nog sikta på en 100%are,, Men visst räcker 96% nästan hela vägen,,

Mvh Niclas,
Dvs, den maskar ca 0,24 mm i ovan- och underkant och 0,36 mm på sidorna. Jag gör ofta bilder som fyller ut hela negativet. Jag har inte märkt av den effekten.

Det gör jag också och visst är det så att den praktiska effekten av de 96% är liten MEn enligt mig HELT klart irriterande!

Jag har svårt att jobba lika noggrant med en felvisande sökare,,

Frågan är ju om man "överlitar" på sin 100%,are. Kanske visar även de sämre än Exakt rätt. Skulle kanske tro det. Vågar i alla fall inte testa min;))

Jag behöver veta att den visar 100% för att vara 100% fri inom formatet.
Men som sagt, visst är 96% nära 100%;)

Mvh Niclas,,

Niclasfoto skrev:
Men även en parallax-kompenserad (eller vad det nu heter) mätsökare är väl inte 100% korrekt?

tormig skrev:
Men även en parallax-kompenserad (eller vad det nu heter) mätsökare är väl inte 100% korrekt?

Det är jag faktiskt inte säker på, tänkte mer på Storleken och ljusheten som följer med just den stora sökaren när jag nämnde den.

Jag är nog inite lika kräsen på det just i mätsökaren eftersom den är lite mer komplicerada generellt sett,, tittar man aningens lite snett in i sökaren så får du fel bild osv.

Mvh Niclas,

Vad anger 96% egentligen. Är det hur mycket man ser av arean eller är det på längden? Och egentligen, spelar det någon roll om det kommer med lite mer på diat än vad man såg i sökaren?

tormig skrev:

Nej, det är den absolut inte. Dessutom ändras utsnittet när man ändrar fokuseringen och det tar ju mätsökaren inte hänsyn till. (alltså, objektivets bildvinkel är olika vid närgränsen och vid oändligt avstånd medan mätsökaren visar samma bild).

Det är svårt och därmed dyrt att göra en optisk sökare som visar 100% av bilden och det är därför bara de dyraste kamerorna som har en sådan sökare. Oftast är sökarna optimerade för att visa ungefär vad som visas på bilden i en ramad dia. F100 har en utmärkt sökare och är i alla övriga avseenden en utmärkt kamera (en god vän har en sådan).

PrinsValium skrev:
Och egentligen, spelar det någon roll om det kommer med lite mer på diat än vad man såg i sökaren?

Dessa små differanser på några procent och effekten av dem går ju såklart å disskutera MEn ett är ju säkert att det är viktigt för många att kunna utnyttja HEEEla formatet. Vi som fotar Dia tex försöker ju pressa ut kvalitet ur varje mm av filmen. Antar att jag hade gjort exakt detsamma med en dslr.

I en mätsökarkamera så är det ju till största delen den stora och klara sökaren som är fördelen. Men inte hade det varit ngn nackdel om den hade visat 100% med de andra fördelarna oförändrade. Själva användandet när det gäller mätsökarkameror generellt sett tror jag inte i första hand kräver 100% sökare,,

Mvh Niclas,

Erik_N skrev:
Oftast är sökarna optimerade för att visa ungefär vad som visas på bilden i en ramad dia.

Ahaa, nu försår jag;)) varför jag är så otroligt irriterad när jag ramar in de gånger jag gör det.. Jag pressar ofta mina kompositioner ut i den yttersta millimetern av formatet och då croppar diaramen bilden,,
Jag har svårt att vara mindre kritisk än Totalkritisk när jag komponerar i kameran.
Jag förstår ju såklart att vi fotografer ressonerar olika;)

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
I en mätsökarkamera så är det ju till största delen den stora och klara sökaren som är fördelen. Men inte hade det varit ngn nackdel om den hade visat 100% med de andra fördelarna oförändrade. Själva användandet när det gäller mätsökarkameror generellt sett tror jag inte i första hand kräver 100% sökare,,

Mvh Niclas,

En mätsökare (jag talar utifrån den Leica M4-p jag hade nyligen) har bättre överensstämmelse på korta avstånd än långa. På längre avstånd är skillnaden avsevärd. Se t ex denna diskussion på photo.net:

http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=005oNj

Sedan är sökaren väldigt ljus och trevligt, det är sant...

Erik_N skrev:
En mätsökare (jag talar utifrån den Leica M4-p jag hade nyligen) har bättre överensstämmelse på korta avstånd än långa. På längre avstånd är skillnaden avsevärd.

Ja, men om skillnaden vid olika avstånd vet jag inget om.

Det blir liksom galet att överh jämföra mätsökaren med den i en slr,, ganska så helt olika tekniska lösningar;)

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Ahaa, nu försår jag;)) varför jag är så otroligt irriterad när jag ramar in de gånger jag gör det.. Jag pressar ofta mina kompositioner ut i den yttersta millimetern av formatet och då croppar diaramen bilden,
Gör som jag, kör med Gepe 7012. Den visar 100% av bildytan, är oglasad och har metallmask. Det är så nära idealet man kan komma med en diaram tycker jag. Fast det var förstås ett sidospår. Nåja.

Johan Carlsson (johanca) skrev:
Funderar på att gå över till analogt och undrar hur sökaren är på F100?

-------------------------------------------------

F100 har en mycket bra sökare och är en alldeles utmärkt kamera. Se även min recension av F6.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar