Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flytta köpt LR till ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)

mapem

Aktiv medlem
Jag har LR5 på min gamla dator. På min nya dator har jag laddat ner LR (och PS) för en månads test och då trodde jag att jag skulle kunna ange min redan köpta aktiveringskod för LR men det går inte. Adobes hemsida lämnar ingen upplysning om detta. Jag tycker CC-prenumerationen är för dyr och eftersom jag redan har köpt LR5 en gång borde jag ju kunna använda det även på min nya dator tycker jag. PS CC är jag inte intresserad av, jag klarar mig med PSE som fortfarande går att köpa.

Fler än jag borde ha drabbats av detta problem, hur gör man?

Jag har LR5 på min gamla dator. På min nya dator har jag laddat ner LR (och PS) för en månads test och då trodde jag att jag skulle kunna ange min redan köpta aktiveringskod för LR men det går inte. Adobes hemsida lämnar ingen upplysning om detta. Jag tycker CC-prenumerationen är för dyr och eftersom jag redan har köpt LR5 en gång borde jag ju kunna använda det även på min nya dator tycker jag. PS CC är jag inte intresserad av, jag klarar mig med PSE som fortfarande går att köpa.

Fler än jag borde ha drabbats av detta problem, hur gör man?

För en tid sedan kraschade min gamla dator. På den hade jag både Photoshop CS6 och Lightroom 5.6.
När jag sedan skaffat ny dator så installerade jag om både CS6 och LR. Jag angav registreringskoderna som vanligt och sedan var det bara att köra! Inga problem alls! Häromdagen kom det förresten uppdatering till LR 5.7, inga problem med den heller.
OBS! Jag har inga CC-versioner! Både Photoshop och Lightroom är köpta versioner.
Lightroom 5 går fortfarande att köpa!

För en tid sedan kraschade min gamla dator. På den hade jag både Photoshop CS6 och Lightroom 5.6.
När jag sedan skaffat ny dator så installerade jag om både CS6 och LR. Jag angav registreringskoderna som vanligt och sedan var det bara att köra! Inga problem alls! Häromdagen kom det förresten uppdatering till LR 5.7, inga problem med den heller.
OBS! Jag har inga CC-versioner! Både Photoshop och Lightroom är köpta versioner.
Lightroom 5 går fortfarande att köpa!

Jo jag vet, och det var ju så jag tänkte göra, men i den version av LR jag ladde ner går inte att ange koden. Är de olika beroende på om de är köpta eller ingår i CC-prenumerationen? Måste jag i så fall ladda ner en "köpeversion" av LR på nytt?

??

Jo jag vet, och det var ju så jag tänkte göra, men i den version av LR jag ladde ner går inte att ange koden. Är de olika beroende på om de är köpta eller ingår i CC-prenumerationen? Måste jag i så fall ladda ner en "köpeversion" av LR på nytt?

Hur menar du med att de inte går att ange koden ?
Under menyn "Hjälp" har du Lightroomregistrering, klickar du där är de bara ange kod mm.

ThomasR

Edit: Är din LR5 en "upgrade" från LR4 så måste du kunna ange koden för LR4 också. Men allt de där sker automatiskt ;-)

Hur menar du med att de inte går att ange koden ?
Under menyn "Hjälp" har du Lightroomregistrering, klickar du där är de bara ange kod mm.

ThomasR

Javisst, så brukar det ju vara. Men det alternativet finns inte där det brukar finnas på hjälpmenyn.

När jag fått nya datorn så laddade jag ner LR och PS för påseende, tänkte aldrig behålla PS men däremot aktivera LR permanent precis så som du säger och som jag gjort tidigare. Det verkar som om Adobe vill göra det så svårt som möjligt att använda köpt version, eller hur ska jag tolka det.

Märkligt, jag har ominstallerat LR5 på samma sätt som du å de var inga problem.
Kanske en tokig fråga men, är de från Adobe hemsida du laddat ner ? Hur stor var filen ?

ThomasR

Det är min erfarenhet också. Om man bara "går rakt in" på Lightroom på Adobes sida så hamnar man på nedladdningen av CC-versionen.

Prova att ladda ner här:

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=5853

Detta bör vara stand-alone versionen och där bör du kunna lägga in serienumret.

Tack för länken, ska prova den! Det var antagligen CC-versionen jag laddade ner. Någon annnan syntes inte till. Adobe är inte särskilt tydliga med att tala om vilka alternativ som finns. Jag tycker det är en märklig policy mot kunderna.

Tror du jag måste avinstallera CC-versionen som jag tydligen har nu?

AFJ sa:
Det är min erfarenhet också. Om man bara "går rakt in" på Lightroom på Adobes sida så hamnar man på nedladdningen av CC-versionen.

Prova att ladda ner här:

http://www.adobe.com/support/downloa...jsp?ftpID=5853

Detta bör vara stand-alone versionen och där bör du kunna lägga in serienumret.

Tack för länken, ska prova den! Det var antagligen CC-versionen jag laddade ner. Någon annnan syntes inte till. Adobe är inte särskilt tydliga med att tala om vilka alternativ som finns. Jag tycker det är en märklig policy mot kunderna.

Tror du jag måste avinstallera CC-versionen som jag tydligen har nu?

Det fungerade! Det verkar som om stand-alone-versionen la sig ovanpå den redan befintliga CC-versionen och sen var det bara att ange nycklarna och köra på. Jag behövde inte ta bort CC-versionen. Nu finns registrera-alternativet under Hjälp-menyn som vanligt. Förekomsten av detta eller inte verkar vara det enda som skiljer mellan versionerna. Tack för tipset!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto