PMD
Aktiv medlem
AI-kopplingen sitter i sökarhuset (Photomic DP-11 eller DP-12). Alla F2-kamerahus kan ta dessa sökare och alltså bli en F2A eller en F2AS.F2A vs F2AS i samlarkretsar är väl egalt. Eller borde vara det. Men jag känner en som samlar på gamla Nikonkameror och han hävdar att det främst är Ais-kopplingen som saknas på tidigare F2-modeller som bestämmer värdet, vilket för mig är obegripligt eftersom Nikons F-gluggar hade gaffelkoplling långt in på 90-talet tillsammans med AIs-koppling.
S-ett i AI-S tillkom några år efter att AI-kopplingen inroducerades. AI-S behövdes för exponeringsautomatiken i Nikon FA (om jag minns rätt så är det bara FA och F4 som använder AI-S-funktionen hos optiken).
Alltså användabara även på gamla NIkon F Photomic.
Det är faktiskt en fördel med AI-kopplingen på en F2:a. Man kan använda (halv)moderna AF-objektiv på den.
Det gör att en digital Nikonfotograf som vill köra lite film inte behöver köpa "nya" (dvs gamla) objektiv. Det räcker med en F2A eller F2AS för att komma igång.
Ja, men det tycks det inte göra. Det vore väl OK om det var fotografer som drev upp priset på F2AS eftersom dess mätare är lite bättre, men så verkar inte vara fallet.Exponeringsmätaren som skiljer mellan F2A och AS, torde som du skriver, betyda nada för samlaren om exemplaret är i mint condition.
Det är förstås nu man ska börja bygga upp sin digitala kamerasamling. Problemet är väl bara att förutse vilka kameror som kommer att vara samlingsvärda om 20-30 år. Om man nu är en samlare.För övrigt sålde jag min gamla Canon 1DsMkII som var i exteriört nyskick för 22.000:- till en samlare som bygger en samling av digitala kameror. Han berättade att hade kamerans originalkartong inte varit med eller i dåligt skick skulle priset blivit väsentligt lägre. Detsamma gäller om manualer etc inte är i presentabelt skick.
Men det kanske är bäst att spinna tråden vidare från samlarkameror (är ju närmast ett outtömligt ämne). Dock med en undran om det är många eller få som bygger upp samlingar av digitala kameror. Det måste ju ställa sig oerhört mycket lättare att skrapa ihop en sådan samling än en analog som spänner över avsevärt längre tidsålder.
Annars kan man ju skaffa roliga lite äldre digitala kameror och använda dem.
Jag har en F2A, men skulle gärna ha en F2AS också (eller ännu hellre bara en Photomic DP-12-sökare att montera på min nuvarande kamera, men lösa sökare är nästan lika dyra som kameror med sökare) eftersom F2AS har ljusdioder istället för en visarnål. Det är lättare att se ljusdioder i mörker.Hur som helst ångrar jag att jag sålde min F2AS.