Annons

Kamerasamlare och vad kan man göra åt dem?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
F2A vs F2AS i samlarkretsar är väl egalt. Eller borde vara det. Men jag känner en som samlar på gamla Nikonkameror och han hävdar att det främst är Ais-kopplingen som saknas på tidigare F2-modeller som bestämmer värdet, vilket för mig är obegripligt eftersom Nikons F-gluggar hade gaffelkoplling långt in på 90-talet tillsammans med AIs-koppling.
AI-kopplingen sitter i sökarhuset (Photomic DP-11 eller DP-12). Alla F2-kamerahus kan ta dessa sökare och alltså bli en F2A eller en F2AS.

S-ett i AI-S tillkom några år efter att AI-kopplingen inroducerades. AI-S behövdes för exponeringsautomatiken i Nikon FA (om jag minns rätt så är det bara FA och F4 som använder AI-S-funktionen hos optiken).

Alltså användabara även på gamla NIkon F Photomic.

Det är faktiskt en fördel med AI-kopplingen på en F2:a. Man kan använda (halv)moderna AF-objektiv på den. :)
Det gör att en digital Nikonfotograf som vill köra lite film inte behöver köpa "nya" (dvs gamla) objektiv. Det räcker med en F2A eller F2AS för att komma igång.

Exponeringsmätaren som skiljer mellan F2A och AS, torde som du skriver, betyda nada för samlaren om exemplaret är i mint condition.
Ja, men det tycks det inte göra. Det vore väl OK om det var fotografer som drev upp priset på F2AS eftersom dess mätare är lite bättre, men så verkar inte vara fallet.

För övrigt sålde jag min gamla Canon 1DsMkII som var i exteriört nyskick för 22.000:- till en samlare som bygger en samling av digitala kameror. Han berättade att hade kamerans originalkartong inte varit med eller i dåligt skick skulle priset blivit väsentligt lägre. Detsamma gäller om manualer etc inte är i presentabelt skick.

Men det kanske är bäst att spinna tråden vidare från samlarkameror (är ju närmast ett outtömligt ämne). Dock med en undran om det är många eller få som bygger upp samlingar av digitala kameror. Det måste ju ställa sig oerhört mycket lättare att skrapa ihop en sådan samling än en analog som spänner över avsevärt längre tidsålder.
Det är förstås nu man ska börja bygga upp sin digitala kamerasamling. Problemet är väl bara att förutse vilka kameror som kommer att vara samlingsvärda om 20-30 år. Om man nu är en samlare.

Annars kan man ju skaffa roliga lite äldre digitala kameror och använda dem. :)

Hur som helst ångrar jag att jag sålde min F2AS.
Jag har en F2A, men skulle gärna ha en F2AS också (eller ännu hellre bara en Photomic DP-12-sökare att montera på min nuvarande kamera, men lösa sökare är nästan lika dyra som kameror med sökare) eftersom F2AS har ljusdioder istället för en visarnål. Det är lättare att se ljusdioder i mörker.

Sökare är svindyra. Jag hade en gång en Pentax LX som hade utbytbara sökare av exklusiv art. Mycket trevlig kamera, välbyggd och helt proffesionella prestanda (konkurrerade då med Nikon F3 och Canon F-1).

Sportsökaren var väldigt bra, tydlig och stor. Den vinklingsbara sökaren, enl mitt tycke outstanding. Hade inte bytt om inte mitt dåvarande jobb fordrade objektiv som Pentax inte tillhandahöll.

Ang samlande av digitala kameror finns det ju några som jag tror blir klassiker: Canon Eos 1Ds anno 2002 (tror jag) som första 24x36 kameran i digital form. Likaså Nikon 1D som den första riktigt användbara kameran för action då den inte hade någon besvärande fördröjning och under 1999-2001 nästan var standard på många redaktioner.

Canons G-serie med ljusstyrka 2,0, liksom den förta digitala IXUS:en. Nikon Coolpix 850 från 1999 med sitt 360 graders vridbara objektiv borde väl också platsa.

Sedan finns ju en uppsjö av kompakter där Sony Mavica i en upplaga skulle laddas med 1,4 Mb diskett istället för flashminne. Olympus hade en systemkamera 1999 som såldes i kit med 3 objektiv. Tyvärr hade den en betänklig fördröjning.

Jag vet inte riktigt vad som kan bli värdefullt med tiden, men sannolikt finns mycket att hämta hos Fujis tidiga kompakter.

//Lennart

För att försäkra mig om att åtminstone initialt vara 100% On-Topic så börjar jag väl med ett direkt svar på frågan i rubriken.

"Kamerasamlare och vad kan man göra åt dem?"

Svar: Inte ett sk-t! :)

Mitt svar påverkas måhända något av att jag för egen del inte har lyckats hålla denna last helt under kontroll, Har dock försökt att bekämpa den på olika sätt. Det var nog tur att jag redan på ett tidigt stadium ålade mig själv regeln att jag inte fick samla på mig fler veterankameror än brukskameror. Därmed lyckades jag precis nätt och jämnt hålla antalet samlarkameror under 100 st.

Dock finns bara ett begränsat antal av dessa kvar nu. Hade dem för säkerhets skull utspridda i diverse olika lager, men flertalet av dessa har genom åren plundrats. :-(

---
Försök också hitta en billig Minolta XM! Den kameran verkar ha blivit kult.
Hade även en sådan i perfekt skick. Också försvunnen. Snyft.
.

Kan kanske vara en god idé att ge länken till den tråd där citaten hämtats:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=150645&page=103
Fotosidans Forum > Utrustningsfrågor > Sony (Konica Minolta) - kameror och objektiv > Sonys systemkameror (och kanske andra också)
.

Länken finns bakom "skrev" i första inlägget i den här tråden. Klickar man på "skrev" så hamnar man på det citerade inlägget. (Gäller oftast generellt i Fotosidans forumsystem.)

Aha, det såg jag inte / kände jag inte till. Fast ifall inte jag såg detta (efter med detta exakt 4.300 inlägg - ingenting mot dina dock...), så kan man väl utgå från att det kan finnas även någon annan som missar detta, så då kan det kanske finnas ett visst berättigande i att explicit skriva ut "the parent link".
.

Rubriken på den här tråden var lite ironiskt och skämtsamt vald. :)

Jag vill inte heller göra något åt kamerasamlare (dvs såna som mig och Gunnar). Däremot tycker jag att det är tråkigt att såna samlare som inte verkar vara intresserade av att använda sina kameror driver upp priser på sånt som är gjort för att användas. T.ex. så undrar jag hur mannen bakom denna samling tänker.

Själv har jag regeln att en kamera i min samling måste vara i fungerande skick (det är OK om gamla selenljusmätare inte längre fungerar) och att det ska gå att få tag på film till dem. Kamerorna ska användas alltså.

Ang samlande av digitala kameror finns det ju några som jag tror blir klassiker: Canon Eos 1Ds anno 2002 (tror jag) som första 24x36 kameran i digital form.

Jag tror att Contax N Digital var lite före, men den var ju inte så lyckad och försvann raskt.

EOS 300D och EOS 5D borde höra till framtida klassiker också, liksom Nikon D70 och NIkon D3.
Fast vem vet?

---
De som inbringats högst vid auktioner lär vara de gamla tyska arméleicorna med två s-formade blixtar ingraverade, d v s symbolen för SS.
---
I Sverige är det högsta pris som betalats för en auktionskamera detta, enligt LP Foto:

"Leica IIIG Svart Såld för 440.000:-
Utrop 150.000:- till 200.000:-

Den dyraste kameran som sålts på offentlig auktion i Sverige och den
dyraste IIIG som sålts på auktion i världen!"

Trots att den gula mässisngen tittar fram runt kanterna...
.

---
T.ex. så undrar jag hur mannen bakom denna samling tänker.
---
Ööööh... måste man tänka för att vara kamerasamlare? :)

Verkar finnas ganska många likasinnade - finns över en kvarts miljon besök registrerade på hans hemsida.

En kamera som jag för min del anser vara en given samlarkamera är Konica Minolta Dynax 7D (liksom föregångarna Minolta Dynax 7 och 9 inom den analoga världen). Den är ju en kult-kamera redan idag. Har bl.a. en ergonomi som ingen annan digitalsystemare kommer i närheten av. En spak eller knapp för varje funktion som man använder vid praktisk fotografering. Och den sitter som klistrad i handen (klart att jag har en, och den kan ge överraskande bra bilder än idag, förvånansvärt nog). Bl.a. har de verkligen lyckats med att överföra den klassiska "Minolta Colour"-återgivningnen trots den inte helt obtydliga tekniska övergången från filmmediet och till digitala bildsensorer.
.

Jag tror att Contax N Digital var lite före, men den var ju inte så lyckad och försvann raskt.

EOS 300D och EOS 5D borde höra till framtida klassiker också, liksom Nikon D70 och NIkon D3.
Fast vem vet?

Inte så långt före. Såväl 1Ds med 11 mp och Kodaks Pro/n med 14 Mp som Contax N Digital med 6 Mp har lanseringsår 2002.

Däremot var den först aviserad av dem. Sökarprismat var rejält och riktigt bra och A900:s prisma har tydliga influenser därifrån. Hur som helst så lyckades inte kameran på marknaden. 1 Ds dominerade det segmentet ända fram till DsII kom.

300D bör platsa som dslr:s motsvarighet VW-bubblan. Den första dslr för mer vanligt folks plånböcker.
5D också i FF-segmentet, men även som reportagekamera bland yrkesfolk.

D3 vet jag inte. Visserligen banbrytande för Nikon som tog sig in på FF-marknaden genom den. Men okej, lågljusegenskaperna var lite av ett genombrott för hela kameraindustrin.

Går vi till "modernare" tider vill jag ändå ha med NEX och Sonys första SLT.

Åndå tror jag att jag måste lämna den här tråden som aktiv en tid då jag annars riskerar att bli för insnöad på gott och ont. Jag är ingen kamerasamlare utan strikt användare.

jag tycker att du PMD har gjort en sund markering i alla fall genom att hävda att kamerorna i din samling ska vara fullt fungerande och användas.

//Lennart

Jag har haft väldigt roligt med några av de gamla kameror jag har köpt de senaste åren. Eftersom jag inte äger något digital småbildskamera så blev det ett återupptäckande av hur trevligt det är med en stor småbildssökare med F2:an, t.ex. Dessutom blir det lite annorlunda att fotografera med manuell fokus. Det senare är ju så jag har fotograferat större delen av mitt liv, men man glömmer snabbt.

Den minnesgode kommer ihåg att jag gnällde (i tråden som den här tråden har spunnits loss från) över att Rolleiflexer är så jäkla dyra. Nu har jag emellertid ropat in en riktigt ful förkrigs-Rolleiflex på Tradera för 686 kronor. Annars brukar de kosta flera tusen, men utseendet spelar väl viss roll. Enligt säljaren ska kameran fungera bra, och det är ju det viktigaste. Ska bli intressant att prova den.

EOS 300D körde in mig på digital systemkamera. Synd att Minolta dröjde så länge.
Minoltas DSLR-kameror kanske kan bli samlarobjekt, de var väl först med antiskak i huset.

Rubriken på den här tråden var lite ironiskt och skämtsamt vald. :)

Jag vill inte heller göra något åt kamerasamlare (dvs såna som mig och Gunnar). Däremot tycker jag att det är tråkigt att såna samlare som inte verkar vara intresserade av att använda sina kameror driver upp priser på sånt som är gjort för att användas. T.ex. så undrar jag hur mannen bakom denna samling tänker.

Själv har jag regeln att en kamera i min samling måste vara i fungerande skick (det är OK om gamla selenljusmätare inte längre fungerar) och att det ska gå att få tag på film till dem. Kamerorna ska användas alltså.

WOW! Vilken samling! Själv har jag bara 17 st, en bit kvar alltså! Använder faktiskt en del av dem också :)

Blev lite fel! Rättning: 3 F, 3F2, 3F3, 3F4, 1 F5, 2 Nikkormat Ftn, 1 Nikomat EL och en F90x. Why not - jag gillar dom!

Småsamlare! :)

Jag menar inte dig, Kjell, utan Richard de Stoutz som Per länkade till tidigare. Är grejerna inte fler än att man kan räkna dem, så har man en bit kvar tills man kan kalla sig för samlare...

Brain Cue, Alameda, Kalifornien verkar uppfylla kraven - han har mellan 1.000 och 2.000 st. Fast efter över 50 år av samlande har han tydligen tröttnat. Säljes "på rot"...
http://www.petapixel.com/2013/02/14/massive-1000-piece-camera-collection-being-auctioned-on-ebay/
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar