Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Förslag till nya annonsregler
- Trådstartare Swebilbo
- Start datum
J O Härnström
Aktiv medlem
Blocket har avgifter men det städar inte bort bedragarna.
Om man får spåna lite fritt: Gratis medlemskap skulle kunna vara på prov i 30 dagar.
Därefter en låg avgift för grundmedlem (lägst grundmedlem). Provmedlem som vill annonsera måste kliva in och bli betalande medlem. Betalande medlemmar annonserar fritt.
En låg avgift för att bli medlem städar väl bort några av bedragarna i alla fall.
Om man får spåna lite fritt: Gratis medlemskap skulle kunna vara på prov i 30 dagar.
Därefter en låg avgift för grundmedlem (lägst grundmedlem). Provmedlem som vill annonsera måste kliva in och bli betalande medlem. Betalande medlemmar annonserar fritt.
En låg avgift för att bli medlem städar väl bort några av bedragarna i alla fall.
J O Härnström
Aktiv medlem
Är det inte för att man på blocket kan betala med kontantkort?
Vi kommer inplementera klarna och då kommer det bli svårt att bluffa sig igenom en betalning.
Tror faktiskt det lutar mot gratis för plus, men betalning för andra.
Låter bra!
God Jul på Er allihopa
Swebilbo
Aktiv medlem
Vi kommer inplementera klarna och då kommer det bli svårt att bluffa sig igenom en betalning.
Det låter ju bra!
matlep
Aktiv medlem
Hur går det med funderingarna? Tycker det är dags att implementera något slags skydd/hinder för nyreggade medlemmar att annonsera. Det är väldigt mycket bedrägerier på g just nu....
Snapphane
Aktiv medlem
Fast egentligen behövs inget sådant system om folk bara kan tänka till lite. Skapades kontot samtidigt som annonsen, se upp! Är säljaren guldmedlem och medlem sen några år, bloggar aktivt och har haft ett 10-tal annonser redan, troligtvis säkert.
Det ett bättre system skulle göra dock är att ge nya medlemmar större "respekt" snabbare och göra det lättare att sälja av sina prylar.
Det ett bättre system skulle göra dock är att ge nya medlemmar större "respekt" snabbare och göra det lättare att sälja av sina prylar.
J O Härnström
Aktiv medlem
Mm. En väg är:
- grundmedlemmar får betala typ 20 kr per annons. Betalning via Klarna
- plus-medlemmar får lägga upp fritt.
- alla får ha bilder i sina annonser
En klar förbättring mot nu.
afe
Aktiv medlem
Fast egentligen behövs inget sådant system om folk bara kan tänka till lite. Skapades kontot samtidigt som annonsen, se upp! Är säljaren guldmedlem och medlem sen några år, bloggar aktivt och har haft ett 10-tal annonser redan, troligtvis säkert.
Problemet är att folk ibland tänker med plånboken och inte kan låta bli att handla, trots att det är för billigt och det är en ny medlem.
Jag tycker Davids förslag låter klart vettigt.
Fabian.Gafvelin
Aktiv medlem
Nej tvi! Inga förbenade avgifter, det skulle bara solla bort en massa roliga små-annonser om allt det där intresanta småkrafset som igen isf skulle lägga ut. Vissa grejer skulle bli mycket svåra att få tag på och att sälja.
Då är jag mycket mer för att det ska finnas en tids/aktivitets barriär som sollar agnarna från vetet, och en sådan blir tämligen meningslös om man kan betala sig förbi den genom en avgift eller brons/silver/guld-medlemskap.
En bra sak är att lägga in en automatisk varning för de annonser som kommer från en källa som inte är uppbackad med tillräcklig annan aktivitet.
Om folk fortafarande blir blåsta så får man efter det skylla sig själv tycker jag....man kan inte ha en andrahandsmarknad 100% säker, att köpa och sälja begat innbär alltid ett vist risktagande och om den insikten saknas få är det där bristen ligger. Oavsett om alla vill väl så kommer det vara olika standrard som gäller för vad som är "i gott skick" osv så då och då kommer vissa bli besvikna.
Då är jag mycket mer för att det ska finnas en tids/aktivitets barriär som sollar agnarna från vetet, och en sådan blir tämligen meningslös om man kan betala sig förbi den genom en avgift eller brons/silver/guld-medlemskap.
En bra sak är att lägga in en automatisk varning för de annonser som kommer från en källa som inte är uppbackad med tillräcklig annan aktivitet.
Om folk fortafarande blir blåsta så får man efter det skylla sig själv tycker jag....man kan inte ha en andrahandsmarknad 100% säker, att köpa och sälja begat innbär alltid ett vist risktagande och om den insikten saknas få är det där bristen ligger. Oavsett om alla vill väl så kommer det vara olika standrard som gäller för vad som är "i gott skick" osv så då och då kommer vissa bli besvikna.
Per S
Aktiv medlem
... en tids/aktivitets barriär
Bra idé att kräva att man har varit synbart aktiv på FS innan man kan lägga ut en annons. Då spärras bara folk som har gått med enbart för att lägga ut annonser.
J O Härnström
Aktiv medlem
Bra idé att kräva att man har varit synbart aktiv på FS innan man kan lägga ut en annons. Då spärras bara folk som har gått med enbart för att lägga ut annonser.
Ingen bra idé tycker jag.
Man kan vara medlem utan att lägga upp bilder eller skriva inlägg.
Att annonsörer måste bli medlemmar och betala en avgift genom t.ex Klarna är nog en av de bästa åtgärderna för att filtrera bort oseriösa individer.
Fabian.Gafvelin
Aktiv medlem
Ingen bra idé tycker jag.
Man kan vara medlem utan att lägga upp bilder eller skriva inlägg.
Att annonsörer måste bli medlemmar och betala en avgift genom t.ex Klarna är nog en av de bästa åtgärderna för att filtrera bort oseriösa individer.
Jag skrev inget om just de två, det kan vara annan aktivitet också, det viktiga är att man inte ska kunna köpa sig förbi akivitetskravet, inte att det ska vara en viss typ av aktivitet...för mig spelar det ingen roll om man bara mäster hur många "klick" på fotosidan som användaren gjort medan den varit inloggad.
Problemet med alla typer av monetära barriärer är att de slår så olika, det varierar kraftigt hur stor utgift en viss summa är för olika personer och likaså hur mycket bök det är med div tredjehands-betal-tjänster, däremot är det så att vi alla med ytterst få undantag lever mer eller mindre lika lång tid och det är ytterst få som kan tänka sig vilja bruka fotosidans annonsmarknad som tycker det är otänkbart att syssla med någonting annat här också.
Jag skulle återigen vilja påpeka att den största negativa effekten av en monetär barriär är att många små-annonser skulle försvinna helt, annonsmarknaden bör inte vara bara för de som vill sälja sin D700 inför uppgradering till D600 eller dylika stora poster utan även för de som vill sälja ett "no-name gulfilter i någonting som liknar 25mm klämfattning, iaf när jag mäter det med skjutmåttet, som bara är lite repigt"
Lars_E
Aktiv medlem
... eller så låter man allt vara som idag med den skillnaden att alla annonser från medlemmar som är "yngre" än 30 dagar eller liknande blir markerade med röd bakgrund.
Så folk har en chans att se upp.
Det tillsammans med information om varför det ser ut så tror jag kan motverka att folk går på bluffar.
Så folk har en chans att se upp.
Det tillsammans med information om varför det ser ut så tror jag kan motverka att folk går på bluffar.