Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Feedback tack

Produkter
(logga in för att koppla)

motofoto

Aktiv medlem
Jag har haft förmånen att få fota i engelska roadracing serien BSB i år, jag har nu knåpat ihop en liten samling av bilder från sommaren och skulle vilja ha input/feedback/kritik på dom.

Här hittar ni bilderna
, i början på sommaren körde jag med en 550D men bytte sen till en 7, 70-200 L f4 usm hela tiden.
 
Jag tycker det är kanon bilder och hittar inget att klaga på, kanske inte så mycket konstruktiv kritik i det hela men det är vad jag tycker. Snyggt jobbat.
 
Tyckte att det var fina bilder och vissa av dem var riktigt häftiga, så du har gjort ett bra jobb!

Enda kritiken jag kommer på är att det blir ganska repetiva motiv, ingen större variation, så kanske ta och försöka ta lite bilder före/efter racen, i pitten etc. ?
 
Hej, har själv aldrig fotat roadracing men konstaterar att det är en sport som gör sig bra i bild (om man som du lyckas få till det). Jag skannade igenom dina bilder och tycker att många är bra. Jag tycker att panoreringarna ger klart livligare bilder än frusen asfalt, och jag föredrar bilderna där man kan se mer eller mindre av förarens ansikte. Jag föredrar också en lite tajt komposition med inte alltför mycket stängsel och bildäck i bakgrunden. En bild som kombinerar alla de här "plussen" är "Luca Scassa, Redgate Donington" - jag tycker att det är en kanonbild.
 
Tackar så mycket.
Depåbilder hade jag gärna tagit men min ackreditering tillät inte alla områden.

Keep em coming.
 
Kan bara instämma i övriga kommentarer!

Den bild som definitivt står ut är enligt min mening "Cody Nally, superstock 1000, Knockhill." Nallys 100-procentiga fokusering gör verkligen bilden... :)
.
 
Tack, men så funkar det tyvärr inte, man kan som i mitt fall förhållandevis nybörjarfotograf och ha rätt uppdrag så kommer man in, och vise versa.

Riktigt bra bilder överlag.
Personligen tycker jag dock att du ska ta bort "rygg"-bilderna.

Är personligen helt allergisk mot sådana bilder, och om du kollar i tidningarna så lär du inte hitta många heller.

I övrigt så tycker jag att du ska minska antalet bilder, och bara behålla de allra bästa.
Då har du en stark portfolio för just roadracing.
Sett till de förutsättningar du har arbetat utifrån.

Att det sedan råder viss prioritering för access till depån är inte så konstigt.
Det finns inte hur mycket plats som helst.
Men om du tar din allra bästa bilder, och var här hård mot dig själv.
Ser till att fixa till en ordentlig portfolio på nätet.
Samt fortsätter att jobba hårt och målmedvetet så är jag övertygad om att du kommer att få tillgång till depån framöver.
 
Jag kan bara instämma i kören! Mycket bra resultat, och vad som är lite extra kul är att du inte använt några värstingprylar - dina bilder visar mycket väl att man kan göra bra actionbilder utan de största och dyraste kamerahusen och supertelen.
 
Bara att hålla med: finfina bilder med bra action, bra motivval och suverän skärpa. Har själv bara fotat för skojs skull men märkt att det verkligen inte är lätt att få till så bra bilder.

Kul med foto inifrån kurvorna - hade gärna sett ännu mer av det. Har du tur och timing för ännu mer spektakulära bilder, tex. highsiders - tyvärr, men kan gissa att många vill se det - och kanske målgångar på bakhjulet så varför inte? Sen finns det ju kanske plats för paraplytjejer i mån av depå-ack också; ok inte så seriöst, men kan vara nog så trevligt och publikfriande ;-)
 
Jag upprepar innebörden i vad som sagts:
Imponerande bra både tekniskt och innehållsmässigt!
De väl valda bildvinklarna och utsnitten gör att det hela blir extra varierat och intressant.
 
Den enda jag tycker "inte riktigt funkar" är sidovagnsbilden. Den blir för statisk. Jodå, jag är medveten om att man saknar en hel del visuella referenser på med täckta hjul, om man inte tar hjälp av horisontalpano. Men.. Ptja, just den ser bara "parkerad" ut.

Resten var helt enkelt godis. :)
 
Fantastiska bilder. Önskar att jag hade tagit dem själv ;)

Du klagar på att du inte fått nån kritik. Jag ska försöka hjälpa dig. ;) Jag har ingen erfarenhet av dylik fotografering, så jag går bara på vad jag ser när jag kollar genom bilderna. Alla som jag inte nämner är i min bok klanderfria vid en första blick.

Tom Tunnstall ser ut att ha det tungt i en uppförsbacke. Jag tycker att fartkänslan försvinner när kameralutnigen gör att marken lutar uppför.

Pauli Pekkanen har för rörig bakgrund. Blicken irrar runt i bilden och har svårt att fästa på huvudmotivet.

Alex Polita har också lite rörig bakgrund, men inte lika mycket. Bilden saknar också lite fart tycker jag.

Haga på brands hatt ser ut att vara på väg rakt ut i grönskan och jag antar att så inte är fallet.

Brorsan på knockshill ser bara stillstående ut.

Ryggar är överlag ointressanta för min del.

Så där, det var mycket risnoch lite ros, men det var väl det du ville ha? Kom nu ihåg att jag absolut inte är någon expert på den här sporten utan bara tycker fritt eftersomdet efterfrågades. Faktum, att jag tycker att du tagit fantastiska bilder, kvarstår fortfarande.

/Jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.