Mja, det här med slutarljud kan man kanske ibland hänga upp sig på, men generellt brukar det inte ha så mycket inverkan på hur bilden blir, så man ska nog inte överdriva betydelsen av detta ...
*****************************************************************************************
OK, slutarljudet har större betydelse för somliga. En ägare till en av Canons instegskameror skrev här nånstans att den låter som när man trampar en liten mus på svansen! Undrar vad den skribenten brukar syssla med...
Visst, ifall man har en rejäl fullformatskamera med lite retrostil, som t.ex. den klassiska Sony A900 (som har det maffigaste slutarljudet av alla kameror jag hört - vilket inte alls är detsamma som det mest högljudda), så förknippar man ljudet med kassaskåpskvalitet liknande den känsla man får när man smäller igen en dörr på Mercedes lyxigare bilar. Mercedes ingenjörer ägnar som bekant lång tid åt att NOGA testa fram så att detta dörrstängningsljud ska bli precis rätt ...
Men ett rejält och kvalitets-inducerande slutarljud är naturligtvis INTE ALLTID en fördel, hur skönt denna sång än är att lyssna till. För så är det förstås! Och hur imponerad omgivningen än blir, istället för att överlägset le åt en ljudet från en "plastleksakskamera", så är det ju inte alltid att man VILL ha allas blickar från hela kvarteret på sig, hur beundrande dessa sedan än vara må.
Jag disponerar f.n. en nyare, betydligt mera "elektronisk" kamera (Sony SLT-A77), och dess ljud är VÄSENTLIGT diskretare än mina traditionella DSLR/OVF-kameror. Inte bara jämfört med min Canon EOS-1D utan även jämfört med min DSLR-A550 (även om den naturligtvis är mycket tystare än EOS-1:an). A77:ans slutarljud är inte heller mesigt, särskilt inte när man låter den ösa iväg 12 bilder/sek, vilket är snabbare än de flesta maskingevär. Fast den är mycket tystare, lyckligtvis...
Inte ens då hörs den alls lika långt som en traditionell Nikon prokamera eller en A900, som sagt.
*****************************************************************************************
Slutord - låt inte ett eventuellt mesigt slutarljud få dig att rata en kamera som i övrigt passar dig bra! I alla fall inte så länge detta inte är så känsligt för dig att det sänker fotoglädjen (vilket det faktiskt kan göra för somliga). Tänk på att det inte existerar några kameror som är perfekta i alla avseenden! Hur man än vänder sig och vilken kamera man än väljer, så kommer man alltid att behöva acceptera vissa kompromisser. Ifall man skulle utveckla sig till att bli en riktig entusiast så är ett sätt att komma runt detta förstås att köpa flera olika kameror från flera olika system. Själv är jag ett extremt exempel på detta - äger / har genom livet ägt kameror från 30 olika system/märken. Det var mest i min gröna ungdom som jag var väl galen. Har lugnat ner mig betydligt nu på äldre dar - har säkert inte mer än 7-8 olika system nuförtiden...
.