Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klickljud?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm tråkigast slutarljud har väl ändå spegel-lösa kameror.
De låter ju inte alls eller väldigt lite.
(Vilket är väldigt praktiskt men inte så sexigt)

Roligaste-ljudet-priset ger jag till Canon G5 som går att få att skälla som en hund.

yckte mer att det lät..."slappt" på nåt vis. Ospänstigt. (Svårt förklara ljud i text, märker jag!)

Exakt min reflektion. Testade 5d MkIII, och blev grymt imponerad av allt... utom ljudet vid avtryck. Lät som kameran plufsade fram, liksom.

Svärfars 600d och 50d är klart snärtigare i jämförelse. Tycker faktiskt Canons cropkameror generellt låtit bättre än Nikons dito. Högre upp i prisklasserna känns det tvärtom.

Bästa upplevelse vid avtryck hade min gamla Nikon FA med påhängsmotor. Minns fortfarande när tjejkompisen frågade "varför i hela friden släpar du på en sån där?" och jag svarade "Ta en bild". Hon tog en bild - "K-CHACK-EEE" - och sänkte kameran med blicken full av klentrogen chock och ett sånt där kluckande skratt som folk får när de ser Zlatans 4-2 mot England på YouTube.

Hon frågade aldrig igen ;-)

Edit: Nostalgitripp!
http://youtu.be/1gW0_QylAtY

Haha, bra liknelse!

Har själv motor till min FE, av ungefär samma anledning (och att balansen med 180/2,8 blir perfekt). Men känslan och ljudet är inte oviktigt. Fråga alla Leica-torskar...

Alla ev missförstånd, märkliga citeringar beror på Tapatalk.

Det är roligt med motordrift. Idag blir det samma förvånade min som min kusindotter satte upp, efter att ha erbjudit sig att ta en bild på mig och flickvännen (om det nu heter det när man fyllt 50?).
Efter att ha fått instruktion att rikta rutan i mitten av sökaren på oss och sen trycka av, satte Rebecka kameran till ögat och tryckte försiktigt.

Kloff-kloff-kloff-kloff sa 7D, innan hon kom sig för att släppa igen.

Förr fick jag en liknande reaktion av någon som fick tag på min T90 för många år sedan. Efter att följt instruktionen att fokusera manuellt tills det såg bra ut i sökaren tryckte hon också av försiktigt och det hann bli kacheep-kacheep-kacheep innan vederbörande kom sig för att släppa taget igen. Närmare fem bilder i sekunden var inte vardagsmat på den tiden.

Haha, bra liknelse!

Har själv motor till min FE, av ungefär samma anledning (och att balansen med 180/2,8 blir perfekt). Men känslan och ljudet är inte oviktigt. Fråga alla Leica-torskar...

Alla ev missförstånd, märkliga citeringar beror på Tapatalk.

FE med motor är en ljudupplevelse :-D
Tyvärr har min motor (md-12) lagt av och ingen ny har kommit min väg ännu.
Får nöja mig med F4s, fast den är inte fy skam heller.

---
Kloff-kloff-kloff-kloff sa 7D, innan hon kom sig för att släppa igen.
---
Hehe !

Men sådant kan hända än idag, t.o.m. ifall det är en yrkesfotograf som håller i kameran.
Jag lämnade nyligen över min kamera till en dylik, och när han tryckte av mjukt och försiktigt som man naturligtvis ska göra, så sa kameran r-r-r-r-r-r-r-r-r ! Den hann väl ösa iväg kanske 8-10 bilder innan den överraskade fotografen kom sig för med att släppa upp slutarknappen...

Jag hade glömt att den stog kvar i 12 bild/sek-läge sedan jag senast använde den. Den gör ofta det bara för att High-speeden är så himla kul att använda! Och ibland är den nyttig också... :)
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar