Annons

Klickljud?

Produkter
(logga in för att koppla)

jenny_li

Aktiv medlem
Det här är en väldigt liten och möjligen en smula fånig fråga, men jag var och provklämde på diverse Canon-kameror häromdagen (DSLR, ska tilläggas) - och reagerade på... ljudet. Klickljudet, när man knäpper bilden.

Det känns inte som ett riktigt kameraklick - ska det vara så? Eller är det nåt bara jag reagerat på? (För det lär väl inte vara nån speciell grej med tyska Canon-modeller...?!)

Jag testade bara 550D, 600D, 650D och 60D - de större modellerna var inlåsta och jag iddes inte be nån öppna, är alltför långt från köpbeslut. Men det verkade vara samma på alla.

Ska det vara såhär nu?? Isf: Det var bättre förr!

//Jenny
 
Det här är en väldigt liten och möjligen en smula fånig fråga, men jag var och provklämde på diverse Canon-kameror häromdagen (DSLR, ska tilläggas) - och reagerade på... ljudet. Klickljudet, när man knäpper bilden.

Det känns inte som ett riktigt kameraklick - ska det vara så? Eller är det nåt bara jag reagerat på? (För det lär väl inte vara nån speciell grej med tyska Canon-modeller...?!)

Jag testade bara 550D, 600D, 650D och 60D - de större modellerna var inlåsta och jag iddes inte be nån öppna, är alltför långt från köpbeslut. Men det verkade vara samma på alla.

Ska det vara såhär nu?? Isf: Det var bättre förr!

//Jenny

Mindre spegel på crop-kameror gör att det blir ett lite mesigt ljud.
De inlåsta fullformatskamerorna låter bättre.

För att inte tala om hur bra Nikonkamerorna låter ;-)
 
5-serien och 50D som inte låter alls så hemskt.
Jag tror (betonar ordet tror här...) att det mer beror på vad för material huset är gjort av.
Har aldrig tagit i en 60D... du menar att den också skäller som en liten chihuahua?
 
Mindre spegel på crop-kameror gör att det blir ett lite mesigt ljud.
De inlåsta fullformatskamerorna låter bättre.

För att inte tala om hur bra Nikonkamerorna låter ;-)

Så det har med själva spegeln att göra, menar du...? Fast min gamla 400D låter ju "normalt", bör väl ha varit samma...?

Och Lars tror på hus-materialet... (Fast Chihuahua vete tusan, tyckte mer att det lät..."slappt" på nåt vis. Ospänstigt. (Svårt förklara ljud i text, märker jag!)

//Jenny :)
 
Dagens digitalkameror låter helt annorlunda än de analoga kamerorna på t ex 70-talet, antar att det har med slutare, ridån som då var av tyg och man kunde då höra hela processen när man knäppte av...
Hasselbads tunga - Klofffsss t ex
går inte att jämföra med metallridåer :)
 
Mja, det här med slutarljud kan man kanske ibland hänga upp sig på, men generellt brukar det inte ha så mycket inverkan på hur bilden blir, så man ska nog inte överdriva betydelsen av detta ... :)

*****************************************************************************************

OK, slutarljudet har större betydelse för somliga. En ägare till en av Canons instegskameror skrev här nånstans att den låter som när man trampar en liten mus på svansen! Undrar vad den skribenten brukar syssla med...

Visst, ifall man har en rejäl fullformatskamera med lite retrostil, som t.ex. den klassiska Sony A900 (som har det maffigaste slutarljudet av alla kameror jag hört - vilket inte alls är detsamma som det mest högljudda), så förknippar man ljudet med kassaskåpskvalitet liknande den känsla man får när man smäller igen en dörr på Mercedes lyxigare bilar. Mercedes ingenjörer ägnar som bekant lång tid åt att NOGA testa fram så att detta dörrstängningsljud ska bli precis rätt ... :)

Men ett rejält och kvalitets-inducerande slutarljud är naturligtvis INTE ALLTID en fördel, hur skönt denna sång än är att lyssna till. För så är det förstås! Och hur imponerad omgivningen än blir, istället för att överlägset le åt en ljudet från en "plastleksakskamera", så är det ju inte alltid att man VILL ha allas blickar från hela kvarteret på sig, hur beundrande dessa sedan än vara må.

Jag disponerar f.n. en nyare, betydligt mera "elektronisk" kamera (Sony SLT-A77), och dess ljud är VÄSENTLIGT diskretare än mina traditionella DSLR/OVF-kameror. Inte bara jämfört med min Canon EOS-1D utan även jämfört med min DSLR-A550 (även om den naturligtvis är mycket tystare än EOS-1:an). A77:ans slutarljud är inte heller mesigt, särskilt inte när man låter den ösa iväg 12 bilder/sek, vilket är snabbare än de flesta maskingevär. Fast den är mycket tystare, lyckligtvis... :) Inte ens då hörs den alls lika långt som en traditionell Nikon prokamera eller en A900, som sagt.

*****************************************************************************************

Slutord - låt inte ett eventuellt mesigt slutarljud få dig att rata en kamera som i övrigt passar dig bra! I alla fall inte så länge detta inte är så känsligt för dig att det sänker fotoglädjen (vilket det faktiskt kan göra för somliga). Tänk på att det inte existerar några kameror som är perfekta i alla avseenden! Hur man än vänder sig och vilken kamera man än väljer, så kommer man alltid att behöva acceptera vissa kompromisser. Ifall man skulle utveckla sig till att bli en riktig entusiast så är ett sätt att komma runt detta förstås att köpa flera olika kameror från flera olika system. Själv är jag ett extremt exempel på detta - äger / har genom livet ägt kameror från 30 olika system/märken. Det var mest i min gröna ungdom som jag var väl galen. Har lugnat ner mig betydligt nu på äldre dar - har säkert inte mer än 7-8 olika system nuförtiden...
.
 
Låter verkligen en Nikon---- kamera bra??

Jo, visst. Den som låter sämst är de Sony DSLR jag hört.
Nikonkameror låter helt underbart. F4 och F5 är väl synonymt med hur en presskamera ska låta.
De flesta pålagda hollywood kameraljud är Nikon :)
( fast jag kan ha fel, jag är ju inte kamera-audiofil)

Ljudet har ju extremt lite med resultatet att göra, så det är bara att ignorera :)
 
Jo, visst. Den som låter sämst är de Sony DSLR jag hört.
---
Och har du gjort något som liknar en undersökning av hur olika människor uppfattar olika kameraljud?

Har faktiskt själv råkat göra en sådan jämförelse (av en slump, när det fanns en massa kameror framme). Jämförde då ett antal olika DSLR-kameror (främst fullformatare) från Nikon, Canon och Sony, tillsammans med flera expediter och ett antal kunder på Scandinavian Photo. Alla var eniga. A900 hade det mäktigaste ljudet (inte detsamma som det högsta). Kan väl lägga till att speciellt tjejer var attraherade av den. Inte bara av ljudet, utan även pga av den klassiska designen. "DET är en riktig kamera!" Sämst tyckte tjejerna om Canons pro-kamerors mjuka, softa formgivning.

Så även mina rön när det gäller olika kamerors kapacitet som tjejmagneter gav ett mycket tydligt resultat. :)

Men jag hoppas verkligen att ingen baserar sina kamerainköp enbart på denna egenskap... Dessutom är detta kanske av föga intresse för trådskaparen - jag har inte undersökt vilken kamera tjejer ska välja för att attrahera mest killar. :)

Får kanske bli ett framtida projekt...


---
Nikonkameror låter helt underbart. F4 och F5 är väl synonymt med hur en presskamera ska låta.
---
Ja, ifall man vill vara säker på att precis alla vet att man just håller på och fotar.


---
De flesta pålagda hollywood kameraljud är Nikon :)
( fast jag kan ha fel, jag är ju inte kamera-audiofil)
---
Det förekommer kameraljud från åtskilliga andra kameror än Nikon i Hollywood-filmer.


Admin: har tagit bort tjafs mellan medlemmar.
 
Senast redigerad av en moderator:
Ni kan få komma och lyssna på min Canon EF från 1975. Gedigen metallridåslutare, spegel stor som ett matsalsbord (nåja) och så har rörelsedämparskummet, som ska fånga spegeln på väg upp, mest ruttnat bort.

Där kan man snacka om slutarljud.

Dessutom kan man känna hur hela kameran liksom vill vrida sig i ens händer när man trycker av, som av en rekyl från framrusande metallridåer, fjädrar, hävarmar och annat mekaniskt godis därinne.
Den som suttit i en personbil och varvat upp en rejäl V8, med växeln i friläge, vet vad jag menar.
 
Det skulle vara kul! Du råkar inte bo i närheten av Göteborg, händelsevis?

Har upplevt en "kraftdemonstration" en gång för längesen när jag på en utställning testade en maffig Nikon autofokuskamera. Tyvärr minns jag inte nu riktigt vilken modell det var, men AF-motorn var så kraftig att den höll på att vrida kameran ur händerna på mig...

Nikons moderna prokameror är inte lika brutala - de har säkert betydligt mjukare start- och bromssekvenser.

Och jo, även jag har haft en V8 en gång i mitt liv, för mycket längesedan (för ungefär ett halvt århundrade sedan).

Från slutarljud och till V8-ljud mm - kanske vi har kommit lite Off-Topic nu ...?
:)
.
 
Till jenny: Jovisst var det bättre förr. ;-) För att få det korrekta ljudet (så viktigt för seriöst fotograferande) behövs föralldel en rejäl spegel, men viktigast är en fjäderdriven, horisontellt svepande ridå-slutare av textil. Ytterligare essentiella komponenter är tandhjulen och den elektriskt drivna motorn som mekaniskt drar fram filmen och spänner slutaren.
Klangen av spegeln skall gärna eka lite grann, inuti ett odämpat metallhus.

För att det skall gå att få bra bilder med digitalkameror, krävs alltså att ett ersättningsljud syntetiseras av en liten högtalare inuti kameran. ;)
 
Min Canon låter helt ok, men rätt mkt. Finns många tillfällen ute i skog och mark då jag önskar den varit tystare. Finns en del andra märken som är klart mer "softa" i ljudet, men så länge man inte lever på att fota fågel och vilt på nära håll så går det bra ändå med en Canon. Även stora busiga FF-kameror som Canon 1D X låter en hel del, och det är märkbar skillnad på ljudet mot gamla analoga SLR:er.
 
Håll er till ämnet, som alltså var slutarsljudet i Canons kameror, och gör inte detta till en vs-debatt.
 
Klickljudet är en del av kameran och jag tycker faktiskt den är viktig. Dock inte så att den är en parameter när jag väljer kamera. Men dock en bonus. Älskar ett ordentligt ljud och älsar at man på 5D mk3 faktiskt kan göra den tystare.

/Stefan
 
Klickljudet är en del av kameran och jag tycker faktiskt den är viktig. Dock inte så att den är en parameter när jag väljer kamera. Men dock en bonus. Älskar ett ordentligt ljud och älsar at man på 5D mk3 faktiskt kan göra den tystare.

/Stefan

Det är ju inte alltid ett maffigt katchong passar sig.
Nikon D800 har ett tyst läge, som jag upplever mer som ett sätt att göra upplevelsen längre. Inte tystare :(
 
Jag har redigerat inlägg, och tagit bort tjafs. Om ni har synpunkter på vem som skriver vad om olika märken kan ni ta det privat, och om ni har synpunkter på modereringen ska det tas i forumet fotosidan.se.
 
Trådskaparen meddelar att hon haft åtskilliga leenden under dagen åt att man ställer en liten och ganska småfånig fråga - och INTE mest får "äh, vem bryr sig" till svar, utan så många som faktiskt reflekterat över saken precis som jag...!

Det ÄR lite larvigt, och nejdå, jag tänker inte låta den saken avgöra - men... Det är på nåt sätt en helhetsupplevelse man köper, och då ingår förstås ljudupplevelsen. Inte för högt, inte för lågt - och definitivt inte som att trampa en mus på svansen...! ;-D

//Jenny
 
LOL ! Glad att du har kunnat se denna blandning av stolligheter med några enstaka insprängda faktauppgifter med humor...

För att lägga in ytterligare en liten faktauppgift, och då vara mycket noggrann med att inte knysta om något annat än Canon-kameror, så kan jag i alla fall tala om att min EOS-1D har ett mycket mera proffsigt ljud än de 400D-kameror jag använt, vilkas kameraljud i mina öron har legat närmare - ja, du vet vad...

Men givetvis förstår du att jag därmed inte alls rekommenderar dig att rusa ut och köpa en EOS-1D kamera, den torde vara långt ifrån det bästa valet för dig. Helt bortsett från dess glupskhet när det gäller att tömma plånböcker... :)


PS Gamliga uvar kan f.ö. vara precis lika fåniga som vilken nybörjare som helst! Som du har sett kan "larvigheter" även av oss tas på gränslöst stort allvar (även om de flesta då skriver med glimten i ögat, förhoppningsvis) ...
.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.