Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
550D liveview med studioblixtar?
- Trådstartare nivas
- Start datum
namon
Aktiv medlem
Synkuttag kan du köpa separat och sätta i din hotshoe (exempel: http://www.kaffebrus.com/slavsko-med-synkuttag-25mm-720.html ).
I övrigt får någon annan svara då jag endast fotograferar med Canon-blixtar. Lycka till!
I övrigt får någon annan svara då jag endast fotograferar med Canon-blixtar. Lycka till!
nivas
Aktiv medlem
En hotshoe lär funka lika lite som Skyport, kameran känner ju inte igen den som en Canon-pryl och vägrar att blixtra. Utan LV går det hur bra som helst.
Undrar vad bakgrunden till att strypa externa icke-Canon blixtar vid live-view är?
Jag löste problemet genom att istället ta min 7D, och där lirar det fint.
Undrar vad bakgrunden till att strypa externa icke-Canon blixtar vid live-view är?
Jag löste problemet genom att istället ta min 7D, och där lirar det fint.
apersson850
Aktiv medlem
Vilket i sin tur beror på att din 7D låter dig ställa in om du ska använda någon form av tyst bildtagning vid liveview eller ej. Det är om du gör det som synkning av blixtar inte fungerar, av den enkla anledningen att när tyst bildtagning används utförs inte den bullriga del av slutarrörelsen som faktiskt triggar blixten.
Att den ändå fungerar med Canons blixtar beror på att då stänger kameran automatiskt av tyst bildtagning. Om du ställer din 7D på tyst bildtagning, slår på liveview och har en blixt utlöst via synkuttaget kommer det inte heller att fungera.
De enklare kamerorna har färre inställningsmöjligheter, och detta är en av de inställningar som försvinner i den klassen.
Att den ändå fungerar med Canons blixtar beror på att då stänger kameran automatiskt av tyst bildtagning. Om du ställer din 7D på tyst bildtagning, slår på liveview och har en blixt utlöst via synkuttaget kommer det inte heller att fungera.
De enklare kamerorna har färre inställningsmöjligheter, och detta är en av de inställningar som försvinner i den klassen.
nivas
Aktiv medlem
Om du ställer din 7D på tyst bildtagning, slår på liveview och har en blixt utlöst via synkuttaget kommer det inte heller att fungera.
Japp, det blev lite huvudkliande några veckor sedan med 7D'n, men det löste sig rätt snart.
Anledningen till att köra 550D är att slippa skruva bort vertikalgreppet på sjuan, stativfästet på den är verkligen inte stabilt. Kvalitetsmässigt blir det ju ingen större skillnad mellan kamerorna.