Annons

Upphovsrätt och gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttern_

Medlem
Hej!

Förra helgen var jag i Huddinge och kollade in den isskulpturtävling som var på torget i centrum. Strax innan själva prisutdelningen var där också en liten föreställning med en lokal teatergrupp.
Jag tyckte att deras sång och framträdande var lite annorlunda och kul så jag plåtade på.

Bilderna blev skapliga och jag skickade ett mail till teatergruppen och undrade om de ville ha sin egen sång till bilderna om jag gjorde ett bildspel o la på "tuben".
De ville att jag skulle ta kontakt med dem "irl" vid ett av deras framträdande för att vi skulle fixa till musik och de skulle klargöra vad som gällde för publiceringen.

Jag svarade då att jag bor i Småland och att det var en slump att jag hamnat där jag hamnat. Och eftersom det skulle bli komplicerat att ta sig till Huddinge igen så tänkte jag lägga upp bildspelet med lite lugn musik som jag själv gjort istället.

Men då tog det fyr. Jag hade ingen rätt att publicera bilder av dem på Youtube. De krävde också avmätt att få se bildspelet.

Jag blev förvånad över reaktionen och undrar nu....

Hur ligger det till rent juridiskt. Om en teatergrupp gör ett offentligt framträdande på ett torg i Huddinge, får jag inte ta kort på dem och lägga upp det på nätet?

Undrar

Mårten

PS:
Jag kan säga att all lust att göra "gratisreklam" för denna teatergrupp försvann omedelbart när jag fick det sista mailet.

Senast ändrad:
Rent juridiskt kan det vara så att du har rätt att publicera bilder hur som helst..

Men sen kan det vara att den här teatergruppen har sett en miljon världelösa bilder på sig själv och sina framträdande ihopklippta överallt.. och känner att det stjälper mer en hjälper, kanske reagerade dom som dom gjorde på grund av det... vad vet jag...

Jag citerar mailet så ser du att det inte riktgit är det de menar.

Vi tänker nog inte att vi slipper rättighetern, dvs det är ju våra rättigheter, om du lägger upp bilder av oss på Youtube, kan man säga att du slipper bekymret med rättigheterna, eller hur?

Kan vi få se filmen, tack!

Jag är inte jurist men blev lite nyfiken och kollade lagtexten:
Som lekman läser jag lagen så att framträdandet är ett musikaliskt eller scenisk verk, och dina bilder är en översättning i annan konstart eller annan teknik. Alltså har du inte rätt att publicera bilderna utan deras tillstånd
Men det vore kul om någon som verkligen kan lagens betydelse gör ett inlägg!

Petter ...

1 § Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har
upphovsrätt till verket oavsett om det är

1. skönlitterär eller beskrivande framställning i skrift eller tal,

2. datorprogram,

3. musikaliskt eller sceniskt verk,
4. filmverk,

5. fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst,

6. alster av byggnadskonst eller brukskonst, eller

7. verk som har kommit till uttryck på något annat sätt.

2 § Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som
föreskrivs i det följande, uteslutande rätt att förfoga över
verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra
det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat
skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur-
eller konstart eller i annan teknik.

Aha... där ser man.

Tack för upplysningen.

Jag tor att du tolkar texten helt rätt Petter.

Alltså får jag inte lägga upp bilder på isskulpturerna heller då.... *suckar*

Och alla bilder där det syns reklambilder i bakgrunden får jag inte heller ha med..... *knorrar*
Och efter som 7. verk som har kommit till uttryck på något annat sätt. torde innefatta byggnadsverk så går de också bort. oj, det blir nog tomt på youtube snart...

*skrattar gott* Nej, jag ger upp. Omöjligt att vara laglig juh....

/Uttern_

När det gäller konstverken har jag bestämt för mig att det finns någon form av praxis som skiljer mellan en ren avbildning av konstverken och om konstverken är en del i en ögonblicksbild.

Byggnader är det fritt att plåta i Sverige (om de inte är skyddsobjekt).

Du kan prova att mejla Daniel Westman på Stockholms universitet. Han är expert på upphovsrätt. [email protected]

Nja, Jag uppfattar det som att själva framförandet är ett konstverk i sig.

jag känner inte att det är en fråga för mig att driva. Men det kunde vara intressant att kontakta Daniel för att få ett uttömmande svar.

Tackar alla för ert engagemang.

/Mårten

Utöver upphovsrätt så måste du även tänka på PUL - personuppgiftslagen. I princip så bör du ha deras medgivande att publicera bilder på dem på internet. Bilder där personer går att identifiera räknas ju som personuppgift.

Utöver upphovsrätt så måste du även tänka på PUL - personuppgiftslagen. I princip så bör du ha deras medgivande att publicera bilder på dem på internet. Bilder där personer går att identifiera räknas ju som personuppgift.

nja... datainspektionen säger:

Enlig personuppgiftslagen är det tillåtet att behandla personuppgifter i så kallat ostrukturerat material, till exempel löpande text och enstaka bilder, utan andra restriktioner än att man därigenom inte får kränka den enskildes personliga integritet. Att lägga upp några bilder på någon annan på en vanlig hemsida på Internet kan därför vara tillåtet. Men det får alltså inte ske om det kränker den enskildes integritet.

När man ska bedöma om en behandling av personuppgifter innebär en kränkning ska man bland annat ta hänsyn till följande:

* Känsligheten hos uppgifterna.
* I vilket sammanhang uppgifterna förekommer.
* För vilket syfte de publiceras.
* Vilken spridning de har fått eller har riskerat att få.
* Vad publiceringen kan leda till.

Det kan till exempel vara kränkande att lägga upp bilder på en person som är naken, berusad eller blir retad av andra
. I sådant fall är det inte tillåtet att publicera bilden på Internet.

och även om jag förstår att det kanske känns kränkande att kännas vid sitt deltagande i en dylik föreställning (i enlighet med det fetade stycket) ;) så vete katten om det räcker för att fälla den som publicerat bilden.

och även om jag förstår att det kanske känns kränkande att kännas vid sitt deltagande i en dylik föreställning (i enlighet med det fetade stycket) ;) så vete katten om det räcker för att fälla den som publicerat bilden.

Ordet kränkande används ofta när man menar besvärad. Chockad används när man menar förvånad.

I juridiken finns ordet kränkning definierat och det räcker inte med att någon inte har lust att vara med eller tycker det är jobbigt.

Lagen om upphovsrätt

Om man skulle tolka lagen om upphovsrätt såsom det var citerat här då skulle alla bilder publicerade i gruppen "Konsertfoto" vara olagliga.
Struntprat!
Man får fotografera på allmänna platser allt som händer där utan att fråga alla människor på gatan om samtycke.
Du får fotografera dans- och teaterföreställningar och konserter. Du får fotografera Kent som uppträder på exvis Malmöfestivalen utan att fråga de om tillstånd. Du får publicera bilder från konserten på din hemsida och på Youtube. Och du får utan att vara rädd för stämning skriva under ditt namn som fotograf. I konserlokaler kan vara fotoförbud och då får du ansöka om fotopass hos arrangören och Kent eller Abba har inte med saken att göra.

Det du inte får göra det är att fotogrfera andras konstverk, fotografier och göra det till dina egna verk. Du kan inte förändra de osv utan tillstånd från konstnären.
Så är det i grova drag. Rätta mig gärna om jag har fel.

Mvh Martin

Jobbigt för där jag bor finns en del vackra statyer i parkerna.

Det stämmer inte att man inte får fotografera dessa. Problemet med den här typen av trådar är att det hela tiden sprids en massa felaktiga påståenden som blandas med korrekta sådana. Resultatet är en enda salig röra och de som faktiskt kan ämnet ordenligt knappast orkar sitta och rätta alla fel som skrivs.

URL 24 § Konstverk får avbildas
1. om de stadigvarande är placerade på eller vid allmän plats utomhus,
2. om syftet är att annonsera en utställning eller försäljning av konstverken, men endast i den utsträckning som behövs för att främja utställningen eller försäljningen, eller
3. om de ingår i en samling, i kataloger, dock inte i digital form.

Det stämmer inte att man inte får fotografera dessa. Problemet med den här typen av trådar är att det hela tiden sprids en massa felaktiga påståenden som blandas med korrekta sådana. Resultatet är en enda salig röra och de som faktiskt kan ämnet ordenligt knappast orkar sitta och rätta alla fel som skrivs.

URL 24 § Konstverk får avbildas
1. om de stadigvarande är placerade på eller vid allmän plats utomhus,
2. om syftet är att annonsera en utställning eller försäljning av konstverken, men endast i den utsträckning som behövs för att främja utställningen eller försäljningen, eller
3. om de ingår i en samling, i kataloger, dock inte i digital form.

Ok de får avbildas men får de publiceras? :S

Ja, men den artikeln är ju skriven för länge sen av Mikael Pertmann och benar verkligen ut vad som är tillåtet eller inte. Enda problemet med den artikeln är den inte är så lätt att hitta, utan man måste känna till den för att kunna söka efter den. (Att ha suttit i FS-träsket i några år är förstås en viss hjälp....)

För att svara på den ursprungliga frågan: Teatergruppen har fel, du kan visa dina bilder av dem på You Tube hur mycket som helst.

Som sagt, det var många år sedan Mikael skrev den där artikeln nu, så den skulle behöva fräschas upp med aktuell info.

Med tanke på hur många trådar som skapas angående vad/hur/vem/när man får fotografera eller publicera så skulle det behövas nåt "standardsvar" man kan länka till, och som dessutom är aktuellt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar