ANNONS
Annons

Oläsbara filer! Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannes Karlsson

Aktiv medlem
Hejsan,

jag har haft problem med överföringen av mina bilder/filmer från minneskort till kamera. Problemet yttrar sig såhär:

När jag vill föra över bilder från minneskortet till datorn använder jag mig av en CF-läsare från SanDisk som går till USB-porten. När jag stoppar in minnet i läsaren så dyker det inte upp på datorn och när jag sedan stoppar tillbaka det i kameran så står det att jag inte kan skapa en ny mapp på kortet och alla bilder är borta.

Det är nu jag blir smått panikslagen...

Jag kopplar då in kortet igen och går in i "Disk Utility" för att manuellt mounta disken. Detta fungerar men kortet är helt tomt, innehåller bara två tre filer "DCMI" - eller nåt liknande... Kollar man under "Get info" är kortet helt fullt, trots att man inte ser några bilder.

Då testar jag datarecovery programmet "DiskDrill" för att återfå filerna. Mycket riktigt kommer filerna tillbaka men nu som .bmp-filer (bilder?) och .mp3-filer (video?). Dessa filer går ej att öppna och tar tveksamt mycket diskutrymme. (se bifogad fil)


Jag har precis varit på 60-årskalas och spelat in tal och har många viktiga bilder. Jag köpte precis ett 16GB SanDisk Extreme-kort som jag trodde skulle lösa problemet (har haft liknande problem innan) men problemen kvarstår alltså!...


Jag har testat andra program som "CardRecovery" men inte heller där fått ordning på filerna. Via "CardRecovery" fick jag ut .jpeg filer som jag antar är preview-bilder eftersom den är ungefär 60x60pixlar stor men tar fortfarande 8MB.



Jag är tacksam för ALL hjälp och tips jag kan få och hoppas att andra med liknande problem också kan få hjälp! Har tänkt vända mig till professionella "data recovery" firmor men är fattig student och vill inte lägga tusentalt kronor på det..


Vänligen,
Hannes
 
bifogade bilder.

här är två bilder som visar filerna som det är fel på.

den första är de bilder jag försökte få tillbaka med DiskDrill och den andra de bilder jag försökte få tillbaka med CardRescue.

Jag har testat att byta sladd på miin Kortläsare till en kortare med magneter på som tar bort störningar... Utan framgång.
 

Bilagor

  • Screen shot 2011-01-09 at 6.03.49 PM.jpg
    Screen shot 2011-01-09 at 6.03.49 PM.jpg
    17.9 KB · Visningar: 3,445
  • Screen shot 2011-01-09 at 6.12.28 PM.jpg
    Screen shot 2011-01-09 at 6.12.28 PM.jpg
    20.1 KB · Visningar: 3,519
Jag lyckades ta fram jpg-bilder trots att mitt kort raderats genom att göra en komplett disk-image och sedan köra nåt unix-hack på det (vars namn jag inte minns nu men det funkade). Har du fotat jpg? Vilken kamera är det?

Vad du än gör försök inte formatera kortet! Det finns olika formateringar bland annat sådana som definitivt raderar innehållet!

"Magneterna" på sladden är till för att apparaten inte ska skicka störningar ut till andra apparater (CE-märkning bland annat)

Mejla mig direkt om du vill diskutera mer.
 
Hejsan och tack för snabbt svar!

Jag har fotat .jpeg mestadels, tror det är en eller två .raw filer. Kameran jag använder är en helt ny Canon 7D. Jag hittar inte din e-mail men min är:

[email protected]

Det hade varit toppen med lite hjälp! Givetvis delar jag med mig senare via forumet för andra som också har problem.

Vänligen,
Hannes
 
Hade en Sandiskläsare som inte klarade kort över 2GB samt att den gjorde dem oläsliga. Köpte en nyare Lexar och då funkade korten igen. Så om din läsare är gammal kolla att den klarar att läsa så stora minnes kort.
 
Har inte följt tråden helt med detta hände mig.
Jag har en kortläsare av fabr Sandisk. Den klarar bara att läsa 4 Gb-kort. Provar jag med ett 8 Gb-kort så händer ingentig. Har dessutom köpt billiga kortläsare på tradera. Dom fungerade i början men lade sedan av. Kortläsare är ett kapitel för sig.
 
hmm.. Så man kanske inte ska köpa en ny kortläsare utan ladda över direkt från kameran? Jag trodde att detta var ett betydligt långsammare alternativ...
 
hmm.. Så man kanske inte ska köpa en ny kortläsare utan ladda över direkt från kameran? Jag trodde att detta var ett betydligt långsammare alternativ...
Jo, det är precis det du skall göra. Min gamla kortläsare är c:a 5 år gammal och då fanns inte så stora kort (tror jag).
Har köpt en Lexar Professional kortläsare för USB. Den klarar bara SD och compact flash-kort, men det räcker för mig, och den är snabb.
Det behövs nog en ny läsare för att klara alla nya snabba kort som kommer.
 
Okej men hur kan man vara säker på att kortläsaren klarar av att läsa korten?
Jag har ett Sandisk 16GB som skriver i 60mb/s t.ex. Skulle din Lexar fungera med det tror du?

Jag har förresten lyckats återskapa majoriteten av alla bilder genom att använda den mjukvara som jag fick till när jag köpte minneskortet. Så det var skönt!

Vänligen,
Hannes
 
Okej men hur kan man vara säker på att kortläsaren klarar av att läsa korten?
Jag har ett Sandisk 16GB som skriver i 60mb/s t.ex. Skulle din Lexar fungera med det tror du?

Jag har förresten lyckats återskapa majoriteten av alla bilder genom att använda den mjukvara som jag fick till när jag köpte minneskortet. Så det var skönt!

Vänligen,
Hannes

Tror inte att min läsare har någon begränsning i storlek på kort.
http://syndicate.sellpoint.net/Syndicate/AptViewer?play=NO5U1F-330170&1=1&vsr_sku=null
På denna film kan du se läsaren med ett 32 Gb-kort i läsaren.
 
Hej hej,
Jag har precis samma problem som Hannes beskriver högst upp i tråden. Jag lyckades inte återskapa filerna med Recuva men FileScavanger hittade mina borttappade filer, både Jpeg och Raw vad det ser ut som. Men efter Recovery kan jag ändå inte öppna dem. Det är väl förmodligen något mer jag behöver göra men vad? Tips någon? Annat program som fungerar bättre.
När jag försöker öppna de olika filerna med div program får jag felmeddelanden som tex Windows Photogallery Does not support the format. Men det funkar med andra Raw och jpg filer utan problem, Photoshop Elements 7 säger "Kunde inte fullfölja din begäran därför att en okänd eller ogiltig jpeg-markör har påträffats"

Meddelandet dök upp när Filescavenger scannade kortet också men det fanns inget att välja på.

Någon som har något tips på vad jag behöver göra för att få tillbaka mina filer?

//Erika
 
Hej hej,
Jag har precis samma problem som Hannes beskriver högst upp i tråden. Jag lyckades inte återskapa filerna med Recuva men FileScavanger hittade mina borttappade filer, både Jpeg och Raw vad det ser ut som. Men efter Recovery kan jag ändå inte öppna dem. Det är väl förmodligen något mer jag behöver göra men vad? Tips någon? Annat program som fungerar bättre.
När jag försöker öppna de olika filerna med div program får jag felmeddelanden som tex Windows Photogallery Does not support the format. Men det funkar med andra Raw och jpg filer utan problem, Photoshop Elements 7 säger "Kunde inte fullfölja din begäran därför att en okänd eller ogiltig jpeg-markör har påträffats"
Meddelandet dök upp när Filescavenger scannade kortet också men det fanns inget att välja på.
Någon som har något tips på vad jag behöver göra för att få tillbaka mina filer?

//Erika

Får du filer med 'normal' filstorlek när du återskapar? Använder du minneskortläsare eller genom kameran?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.