kristinf
Avslutat medlemskap
Hej, har nu läst kors och tvärs på fotosidan om dessa två kameror, 7d och 5d mark II. Vet inte vilken jag ska välja. Är en avancerad amatör, som är på god väg att börja sälja bilder kommersiellt (vilket väl gör mig till halv-pro eller något). Har i dagsläget en 400D som jag är mkt less på nu. Fotar inredning (inredningsreportage) och hästar - två områden som ju är rätt olika. Inredningen står ju fullständigt still och där använder jag stativ och extern blixt, hästarna rör sig som attan och där måste det gå fort att fokusera etc. Fotar i befintligt ljus ute där då jag inte tar bilder inomhus i ridhus el dyl.
Min utrustning består av:
Canon EF 50mm f/1.8 II
Tamron AF 17-50mm f2,8 SP XR Di-II LD Aspherical (IF)
Canon Speedlite 430EX II
Manfrotto 055XPROB stativ + kulled som jag ej har nr på...
Vill komplettera med telezoom 70-200/2,8 och/eller fast objektiv på 100/2,8 men det tar vi en annan gång ;-) (har ett helt värdelöst telezoom nu med usla bländare)
Mitt problem är att jag fotar så olika saker. 7d känns bra om jag fotar hästar som rör sig, men 5d mark II är nog att föredra vid inredning. Jag har inte budget att köpa två kameror. FF är lockande. Är rädd för att 7d är "upphottad" 50d? Är 5d mark II bra på snabba motiv? Finns det någon som typ fotar liknande det jag gör som har erfarenheter?
Min utrustning består av:
Canon EF 50mm f/1.8 II
Tamron AF 17-50mm f2,8 SP XR Di-II LD Aspherical (IF)
Canon Speedlite 430EX II
Manfrotto 055XPROB stativ + kulled som jag ej har nr på...
Vill komplettera med telezoom 70-200/2,8 och/eller fast objektiv på 100/2,8 men det tar vi en annan gång ;-) (har ett helt värdelöst telezoom nu med usla bländare)
Mitt problem är att jag fotar så olika saker. 7d känns bra om jag fotar hästar som rör sig, men 5d mark II är nog att föredra vid inredning. Jag har inte budget att köpa två kameror. FF är lockande. Är rädd för att 7d är "upphottad" 50d? Är 5d mark II bra på snabba motiv? Finns det någon som typ fotar liknande det jag gör som har erfarenheter?