ANNONS
Annons

7d eller 5d mark II för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

kristinf

Avslutat medlemskap
Hej, har nu läst kors och tvärs på fotosidan om dessa två kameror, 7d och 5d mark II. Vet inte vilken jag ska välja. Är en avancerad amatör, som är på god väg att börja sälja bilder kommersiellt (vilket väl gör mig till halv-pro eller något). Har i dagsläget en 400D som jag är mkt less på nu. Fotar inredning (inredningsreportage) och hästar - två områden som ju är rätt olika. Inredningen står ju fullständigt still och där använder jag stativ och extern blixt, hästarna rör sig som attan och där måste det gå fort att fokusera etc. Fotar i befintligt ljus ute där då jag inte tar bilder inomhus i ridhus el dyl.

Min utrustning består av:

Canon EF 50mm f/1.8 II
Tamron AF 17-50mm f2,8 SP XR Di-II LD Aspherical (IF)
Canon Speedlite 430EX II
Manfrotto 055XPROB stativ + kulled som jag ej har nr på...

Vill komplettera med telezoom 70-200/2,8 och/eller fast objektiv på 100/2,8 men det tar vi en annan gång ;-) (har ett helt värdelöst telezoom nu med usla bländare)

Mitt problem är att jag fotar så olika saker. 7d känns bra om jag fotar hästar som rör sig, men 5d mark II är nog att föredra vid inredning. Jag har inte budget att köpa två kameror. FF är lockande. Är rädd för att 7d är "upphottad" 50d? Är 5d mark II bra på snabba motiv? Finns det någon som typ fotar liknande det jag gör som har erfarenheter?

7D för hästar o andra rörliga objekt. Alla dagar! 5D mkII är inte ens tvåa möjligen fyra. Har du rimliga krav på interiörbilderna (utskriftsstorlek) så fixar 7D dessa utan problem. Jag har själv en 5D mkII men för snabba objekt är 7D bättre. Men du måste ha objektiv som matchar i snabbhet att fokusera!!

Alternativt köper du en 50D plus ett 70-200 f4 IS.

Jag har en 5D II som jag är nöjd med men i ditt fall skulle jag nog valt 7D.

Har fotat en del hundbilder av springande och lekande hundar, det går väl någotsånär men känner att en 7D nog skulle göra ett bättre jobb där.

För andra motiv så tycker jag att 5D II är klart överlägsen, men 7D gör inte något dåligt jobb.

7D för hästar o andra rörliga objekt. Alla dagar! 5D mkII är inte ens tvåa möjligen fyra. Har du rimliga krav på interiörbilderna (utskriftsstorlek) så fixar 7D dessa utan problem. Jag har själv en 5D mkII men för snabba objekt är 7D bättre. Men du måste ha objektiv som matchar i snabbhet att fokusera!!

Alternativt köper du en 50D plus ett 70-200 f4 IS.

Hej och tack för så snabbt svar, 50d känns inte aktuellt då jag (kanske felaktigt?) tycker det känns för lite lyft från min nuvarande kamera. Jag vill komma upp rejält så jag slipper köpa en kamera nu och inse om 1 år att den är för liten för mina behov.

Interiörbilderna går i inredningstidningar... de måste hålla bra kvalitet för att kunna användas där, 7d borde väl räcka då?

Jag har en 5D II som jag är nöjd med men i ditt fall skulle jag nog valt 7D.

Har fotat en del hundbilder av springande och lekande hundar, det går väl någotsånär men känner att en 7D nog skulle göra ett bättre jobb där.

För andra motiv så tycker jag att 5D II är klart överlägsen, men 7D gör inte något dåligt jobb.

Hej Åke och tack för ditt snabba svar! Springande hundar och springande hästar antar jag är ganska snarlika att fota...

Hur menar du att 5d mark II är överlägsen på andra motiv? Vill gärna veta... det är ju en rätt stor investering ändå, och ett beslut jag förhoppningsvis ska leva med i ett par år!

Jag har tagit en del bilder på travande häst, och AF-hastigheten var inget problem.

Bra bildkvalitet hänger numera mer på fotografen än på kameran. Både 7D och 50D räcker till dina interiörbilder. Visst kräver tidningarna hög upplösning, men bilderna är ju inte så där jättestora i en tidning typ magasin och skillnaden är 15,5 mot 19 megapixlar. Jag tror annars att objektiven är din stora begränsning! Det var därför jag föreslår en 50D och köp av ett snabbfokuserande objektiv.
Du kanske tom skulle köpa en begagnad 50D och ett nytt 70-200 f4 IS. Då kan du sälja din 50D nästa år med en mindre förlust på en tusenlapp eller så.

Hej och tack för så snabbt svar, 50d känns inte aktuellt då jag (kanske felaktigt?) tycker det känns för lite lyft från min nuvarande kamera. Jag vill komma upp rejält så jag slipper köpa en kamera nu och inse om 1 år att den är för liten för mina behov.

Interiörbilderna går i inredningstidningar... de måste hålla bra kvalitet för att kunna användas där, 7d borde väl räcka då?

Hej Åke och tack för ditt snabba svar! Springande hundar och springande hästar antar jag är ganska snarlika att fota...

Hur menar du att 5d mark II är överlägsen på andra motiv? Vill gärna veta... det är ju en rätt stor investering ändå, och ett beslut jag förhoppningsvis ska leva med i ett par år!

Jo det är nog likvärdigt att fota springande hästar och hundar, Möjligen rör sig hästarna lite mer förutsägbart om det gäller tävlingar.

Några saker som påverkade mitt val (det fanns nog fler, men det är vad jag kommer ihåg nu)

Bildkvalitén, skarpare bilder och den är bättre på höga ISO för 5DII.
Jag gick från en 450D till en 5DII och det kändes som en WOW upplevelse, både vad gällde bilderna och handhavandet som var mycket bekvämare.

Frågan är om du kommer att se någon skillnad i bildkvalité mellan 7D och din nuvarande 400D.

Sen händer det mig emellanåt att jag upptäcker att jag också vill göra en crop av någon detalj i bilden efteråt och är då glad att jag använt en FF kamera.

Jag skriver ut en del bilder i A3 och A3+ och då är FF en fördel.

Hej, har nu läst kors och tvärs på fotosidan om dessa två kameror, 7d och 5d mark II. Vet inte vilken jag ska välja. Är en avancerad amatör, som är på god väg att börja sälja bilder kommersiellt (vilket väl gör mig till halv-pro eller något). Har i dagsläget en 400D som jag är mkt less på nu. Fotar inredning (inredningsreportage) och hästar - två områden som ju är rätt olika. Inredningen står ju fullständigt still och där använder jag stativ och extern blixt, hästarna rör sig som attan och där måste det gå fort att fokusera etc. Fotar i befintligt ljus ute där då jag inte tar bilder inomhus i ridhus el dyl.

Canon EF 50mm f/1.8 II
Canon Speedlite 430EX II

Vill komplettera med telezoom 70-200/2,8 och/eller fast objektiv på 100/2,8 men det tar vi en annan gång ;-) (har ett helt värdelöst telezoom nu med usla bländare)

Mitt problem är att jag fotar så olika saker. 7d känns bra om jag fotar hästar som rör sig, men 5d mark II är nog att föredra vid inredning. Jag har inte budget att köpa två kameror. FF är lockande. Är rädd för att 7d är "upphottad" 50d? Är 5d mark II bra på snabba motiv? Finns det någon som typ fotar liknande det jag gör som har erfarenheter?

Jag skulle nog ha valt 5DII före 7D alla dagar med tanke på det du fotograferar och de objektiv du har. Tänker du sen komplettera med ett 70-200 f2,8 så kan du köpa till en konverter på 1,4x så når du lika långt som en 7D i stort sett och med lika bra resultat. Dessutom är AF på 5DII väldigt snabb och en serietagning på kanppt 4 bilder per sekund räcker långt.

Canon EF 50mm f/1.8 II
Canon Speedlite 430EX II

Tänk på att ditt Tamron AF 17-50 inte går att använda på en 5D (eller annan fullformatkamera), det kanske påverkar kalkylen.

5D Mk2 klarar snabba motiv bra, jag fotograferar tåg som passerar med hastigheter upp emot 200 km/h med min utan problem. Jag använder AI Servo med mittpunkten och utökade fokuspunkter, följer sedan motivet någon sekund för bästa resultat. 7D:s autofokus skall vara lite vassare, kanske främst för de många inställningsmöjligheterna och att alla fokuspunkter är korsformade.

Jag fotar mycket ridsport och har två kameror, en 1D Mark III och en 5D. (Efter att jag ägt en 7D bytte jag till en 1D)

Min erfarenhet är att det är väldigt svårt att fota rätt del i steget med en 5D. Med snabb seriebildstagning kan man skjuta en serie vid rätt ögonblick och "få bilden". Medans om seriebildstagningen är långsam måste man trycka av i rätt ögonblick och man riskerar att missa läget.

Jag har både 7D och 5D mkII och tror att du skulle vara mest betjänt av en 7D för det du fotar.

7D är nog ett bättre val, möjligen en 50D med lite mer fin optik. I teorin skulle det vara enklare att få bra vidvinkel till 5D, men utbudet av vidvinkelzoomar för aps-c hus är i mitt tycke riktigt bra idag med flera bra alternativ. Till canon ff så är vidvinkelutbudet inte riktigt lockande som det ser ut idag.

kör du med stativ och blixtar så ställer du inga högre krav på huset och kan nog få interiörsbilderna lika bra me vilket hus du än väljer (inklusive det du har idag)

Å, så svårt det är. Tack för alla era fina synpunkter! :) Men mitt beslut blir ju inte lättare, det är typ lika många för 7d som för 5d II.

Så mitt Tamron går inte använda på FF? Det hade jag inte koll på. Trist, för jag gillar det objektivet ganska mycket. Om jag kör FF, vad finns det då för prisvärt zoomobjektiv motsvarande 17-50/2,8 Tamron (typ samma prisklass)?

Är det verkligen ingen större bildkvalitetsskillnad mellan 400D och 7D???? Det trodde jag (men så lite man vet). Har fotat med systemkamera sedan jag var 15 år, vilket blir 20 år nu, så jag tycker jag är rätt så haj på hur jag vill ha mina bilder. Man utvecklar ju sin egen stil, vad man föredrar, liksom att man utvecklas hela tiden... man blir aldrig fullärd men jag är inte helt grön... Givetvis beror det på fotografen hur bra bilden blir, men jag hade nog trott att jag skulle få lite mer draghjälp av 7d när det gäller bildkvalitet?

Tack än en gång för era kommentarer och engagemang

Största bildmässiga lyftet får du med en större sensor som på 5D mkII. Det kan nog de flesta hålla med om. Så om det är prio 1 så köper du en 5D mkII. 7D är snabbare och därmed bättre på snabba objekt som hundar och springande barn. Är det prio 1 så köper du 7D. 50D gör i princip samma jobb som 7D och du kommer inte att kunna se skillnad på bilderna jmft med 7D, men du får en rejäl slant över till objektiv. Mitt råd är 50D plus ett 70-200 f4 IS som tom Nikonisterna suktar efter.

Du har inte funderat på en 1D? En begagnad mkIII går att få till någorlunda rimliga priser nuförtiden (för att inte tala om mkII som är snorbillig.) Och den lär klara dina användningsområden galant. Fast ditt Tamron funkar förstås inte på den heller...

Stor skillnad på AF

Har använt båda för sportfoto.
Det är en rejäl skillnad i autofokus, där 7D är avsevärt bättre.
På snabba oregelbundna rörelser så missar 5D mkII påfallande ofta.
(Snabba regelbundna rörelser är en helt annan sak, det klarar nästan vilken kamera som helst av).

Visst finns det en viss skillnad i bildkvalite.
Men det går att få riktigt bra bildkvalite även ur 7D, speciellt om du plåtar på låga ISO.
Vilket ju inte är något problem när du jobbar med blixt.

För magazinsbruk, där du inte behöver dra upp bilderna så mycket så räcker bildkvaliten från 7D helt klart. Börjar du dra upp bilderna i rejäla storlekar, ja då blir skillnaden tydlig.
Men då pratar vi om betydligt större bilder än ett magazin.

Så mitt Tamron går inte använda på FF? Det hade jag inte koll på. Trist, för jag gillar det objektivet ganska mycket. Om jag kör FF, vad finns det då för prisvärt zoomobjektiv motsvarande 17-50/2,8 Tamron (typ samma prisklass)?

Det närmaste är troligen Tamrons 28-75/2.8, Sigma har sedan några varianter av 24-70 i sitt sortiment.

Behöver ett väldigt snabbt svar här, behöver veta när en kamera är tillverkad men vet inte hur jag får reda på det? På objektiv mm. kan man ju se på tillverkningskoden vid bajonetten, men hur fungerar det med hus? Har sökt en hel del på google, men hittar inget vettigt. Någon som vet?

Behöver ett väldigt snabbt svar här, behöver veta när en kamera är tillverkad men vet inte hur jag får reda på det? På objektiv mm. kan man ju se på tillverkningskoden vid bajonetten, men hur fungerar det med hus? Har sökt en hel del på google, men hittar inget vettigt. Någon som vet?

Testa att Googla på: canon date code

ANNONS