Annons

Länksamlingstråd för nybörjare

Walle

Aktiv medlem
http://www.pbase.com/wlhuber/the_basics

En bildserie som beskriver det mesta grundläggande om exponering, slutartid, bländare, ISO, skärpedjup, rörelseoskärpa, o.s.v.

Mycket pedagogisk!

Spar länken och återanvänd den när det dyker upp nybörjarfrågor av denna art!

Edit: Ännu bättre, fyll på med riktigt bra nybörjartips eller länkar, så kanske vi kan få tråden klistrad!
 
Bildstorlekar, PPI, DPI, upplösning:

http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/

Artikel om samma sak här på FS som går på djupet med tryckupplösning och skrivarupplösning:

http://www.fotosidan.se/cldoc/1827.htm

Att ställa svart och vitpunkt kan göra underverk för gråa och tråkiga bilder (bleka, grådaskiga, grådassiga, trista):

http://www.fotosidan.se/cldoc/5312.htm

Grundläggande färghantering, att kalibrera skärmar:

http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm

Artikelserie i fyra delar om färghantering. Läsvärt om du har problem med färgerna i bilden.

Färghantering del 1:

http://www.fotosidan.se/cldoc/4471.htm

Profiler för kameror och skannrar del 2:

http://www.fotosidan.se/cldoc/5041.htm

Arbetsfärgrymder och skärmprofiler del 3:

http://www.fotosidan.se/cldoc/5808.htm

Skriv ut med rätta färger del 4:

http://www.fotosidan.se/cldoc/5956.htm

Edit: Fyllde på med lite sökord inom parentes. Lägger man till lite relevanta sökord så är det ju dessutom större chans att tråden dyker upp vid sökningar.
 
Senast ändrad:
Det här är ingen länk, men ändå:

Läs kameramanualen! Det finns massor med bra info i den som du absolut behöver kunna, från beskrivningar på kamerans alla funktioner till grundläggande exponeringslära. Det går knappast att lära sig allt på en gång, men ta det i steg så blir du så småningom ett med din kamera.
 
Här är den bästa förklaringen på exponeringsteori som jag snubblat över:

Jämför fotograferingen med en vattenkran och en hink du ska fylla. Full hink motsvarar rätt exponering.

Trycket i kranen ----- Motsvaras av hur ljust det som du vill ha rätt exponerat är
Hur öppen kranen är ----- Motsvarar bländarinställningen
Hur lång tid kranen är öppen ----- Motsvarar slutartiden
Storleken på hinken ----- Motsvarar isotalet (mindre hink - högre isotal)

Dessa fyra parametrar ska vara i samverkan för att exponeringen ska bli rätt. Är t.ex. trycket i kranen lågt så måste man kompensera genom att öka på nåt annat. Vill man ha en lång slutartid då "ljustrycket" är högt får man se till att använda stor hink och liten kranöppning eller montera extra hinder i vägen, t.ex. gråfilter.


När man kan detta samband så kan det vara bra att förstå även följande:

- Högt iso skapar brus i bilden
- Ett steg till höger på bländarskalan ger hälften mindre ljusinsläpp och två steg åt höger ger dubbelt större skärpedjup. Bländarskalan: (1) - 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22 - (32 - 45 -)
- Ett kort skärpedjup är mer framträdande på långa brännvidder än korta
- Lång brännvidd kräver kortare slutartid än en kort dito om man fotograferar handhållet. Tumregeln är att slutartiden ska vara max 1/(brännvidden*cropfaktor, t.ex. 1,5) för att man ska undvika skakoskärpa. Med bildstabilisator kan man klara ca 3 gånger längre slutartider handhållet, men man ska komma ihåg att en stabilisator inte fryser några rörelser som sker i motivet medan slutaren är öppen. Det kan däremot en blixt hjälpa till med.

Fyll gärna på med mer nyttig info om ni kommer på nåt.
 
Jag förstår liknelsen, men hur förklarar man att en liten hink ger mer brus?

Tänk dig bruset som en degradering av kvaliteten, och att du med den insamlade ljusmängden (tänk dig ljusmängd istället för vatten) ska trolla fram en bild som ska bli lika ljus som om den skulle ha blivit om du fotat med lägsta iso (alltså med en stor insamlad ljusmängd). Med högt iso måste du måste alltså förstärka ljuset på konstgjord väg utgående från den lilla mängd ljus du samlat in, och kvaliteten lider av den förstärkningen och skapar brus. Utgångsmaterialet (den lilla ljusmängden man samlat in) är för inexakt helt enkelt.
 
Tänk dig bruset som en degradering av kvaliteten, och att du med den insamlade ljusmängden (tänk dig ljusmängd istället för vatten) ska trolla fram en bild som ska bli lika ljus som om den skulle ha blivit om du fotat med lägsta iso (alltså med en stor insamlad ljusmängd). Med högt iso måste du måste alltså förstärka ljuset på konstgjord väg utgående från den lilla mängd ljus du samlat in, och kvaliteten lider av den förstärkningen och skapar brus. Utgångsmaterialet (den lilla ljusmängden man samlat in) är för inexakt helt enkelt.

Eller med lite färre ord att man måste späda ut innehållet i hinken för att det ska räcka till..?
 
Jag förstår liknelsen, men hur förklarar man att en liten hink ger mer brus?

Möjligtvis på två sätt
- det är svårare att mäta upp en cl med 1% nogrannhet (felmarginal) än vad det är att mäta upp en liter med samma nogrannhet...
- det inbyggda bruset i ljuset du mäter är alltid motsvarande 1 / (roten av ljusmängden)
--- och eftersom vår syn fungerar logaritmiskt (som Ev, nästan...) ser vi bruset som = 1 / ljusmängden. I alla fall så pass nära sanningen att det stämmer bra vid mindre skillnader, +/ 2Ev.

Kul liknelse... Tror jag bygger ut lite:
ISO-talets "hinkstorlek"
om ISO 100 = 1 liter
så är:
ISO 200 = 0.5 liter
ISO 400 = 2.5 dl
ISO 800 = 1.25 dl
ISO1600 = 63 ml
ISO3200 = 31 ml
ISO6400 = 16 ml
(Om ISO100 är en liter ljus är ISO6400 en matsked ljus) :) 1msk = 15ml.

Storleken på "flödet" - ljusmängden per kvadratmeter:
Fullt dagsljus : 100 liter per sekund
Ett operationsbord : 50 liter per sekund
En halvmulen dag : 10-25 liter per sekund
Väl upplyst avsyningsbord : 3-8 liter per sekund
Jättestark inomhusbelysning : 0.5-2 liter per sekund
Normalbelysning i vardagsrum : 0.5-3 deciliter per sekund

Ljusupptagande yta i kamera:
1.00 - FX/FF
0.45 - DX/crop
0.25 - 4/3"
0.08 - de dyraste kompakterna
0.03 - mobilkameror, billiga kompaktkameror.

Sen kommer jag inte på mer kul just nu...
 
Jag tror faktiskt Joakims förklaring ligger närmast hur jag skulle försöka förklara för någon som inte är insatt i teknik. Det är ju samma problem med i princip all form av mätning och amplifiering av en signal.
 
Just det, det var ju "kranen" också... så är kedjan komplett sen!
Strypningsstorleken är:

F/1.0 = 2/1" (50mm)
F/1.4 = 1/1" (25mm)
F/2.0 = 1/2" (12mm)
F/2.8 = 1/4" (6mm)
F/4.0 = 1/8" (3mm)
F/5.6 = 1/16" (1.6mm)
F/8.0 = 1/32" (0.8mm)
F/11 = 1/64" (0.4mm)
F/16 = 1/128" (0.2mm)


Mängden ljus kameran samlar in är alltså:

ljusflöde, här i "liter per sekund" (illuminans)
x
Kranens "strypningsstorlek" (F-tal)
x
Kamerans ljusupptagande yta (crop-faktor)
=
Ljusmängd


Hinkens storlek (ISO-talet) väljs sedan bäst efter att man sett hur många liter som kranen släpper igenom på den tid som du valt slutartiden till.
Cropfaktorn bestämmer sedan hur mycket av det kranen släpper igenom som "trillar utanför hinken". Brusmängden som resulterar av den mängden ljus som faktiskt landat i hinken är sedan, ganska exakt:

Elektronikbrus + ( 1 / roten av ljusmängden )


[edit]
Naturligtvis ska ju
"Storleken på "flödet" - ljusmängden per kvadratmeter:" vara:
Storleken på "flödet" - ljusmängden per kvadratmeter per sekund

i inlägget två upp - men det var för gammalt för att jag skule få lov att redigera det.
[/edit]
 
Intressant fördjupning i ämnet Joakim! Jämförelsen 1msk mot 1 liter (iso 6400 mot iso 100) är ganska talande.
 
Det heter...

...kamera - ka me ra. Inte "kamra"
...bakgrund - bak grund. Inte "bakrund".
...lång slutartid. Inte "långsam slutartid".
...kort slutartid. Inte "snabb slutartid".
 
Tusen takk

http://www.pbase.com/wlhuber/the_basics

En bildserie som beskriver det mesta grundläggande om exponering, slutartid, bländare, ISO, skärpedjup, rörelseoskärpa, o.s.v.

Mycket pedagogisk!

Spar länken och återanvänd den när det dyker upp nybörjarfrågor av denna art!

Edit: Ännu bättre, fyll på med riktigt bra nybörjartips eller länkar, så kanske vi kan få tråden klistrad!

Jeg er nybegynner innen fotografering og er veldig glad for å få tips om hvor jeg kan lære mer.
Ha en fin dag. Med vennlig hilsen Gro Elisabeth Aaserud
 
Mängden ljus kameran samlar in är alltså:

ljusflöde, här i "liter per sekund" (illuminans)
x
Kranens "strypningsstorlek" (F-tal)
x
Kamerans ljusupptagande yta (crop-faktor)
=
Ljusmängd

Det här är ju sjukt intressant. Måste innebära att det finns formler för att räkna ut exakt hur ljust/mörkt ett foto kommer att bli. Det enda man behöver veta för ett perfekt fotografi är alltså Ljusmängden/Ljusflödet i den punkt man kommer att fotografera ifrån. Eller hur?

Om Ljusmängden som kameran släpper in = F x ISO x Slutartid

Så måste det ju finnas riktmärken/jämförelsetal för hur stor produkten i högerledet bör vara för ett perfekt fotografi. Säg att vi mäter ljuset i en viss punkt till 10 (lumen?). Det ger följande exempel:

10 = 2.8 x 400 x 1/100

Anta att det där ger en helt perfekt bild. Istället väljer vi ISO 200 och måste då kompensera genom att vrida på bländare och slutartid, eller bara på en av de två, för att få exakt samma produkt igen. Bilderna skulle bli exakt lika ljusa/mörka.

Det här kan inte vara något nytt under solen. Tvärtom, nu vill jag veta om det finns några rent matematiska riktmärken för perfekta bilder. Finns det folk som "räknar ut" hur bilden kommer att se ut? För nog fan finns det ljusmätare alltid? Man skulle ju kunna lära sig exakt vilka inställningar som ger bilden en viss ljushet. "På den här platsen är ljusflödet 25/mm2 - okej, då behöver jag en produkt på exakt 38.5 för att bilden ska bli underexponerad med exakt 7 %".

Någon?
 
Det här är ju sjukt intressant. <snip>

Ja jag håller med, men jag tror det är bäst att skapa en skild tråd om saken. Den här ska vara en länksamlings- och informationstråd för nybörjare och den har redan kanske spårat ut lite väl mycket. Intressant dock.

Den här länken handlar inte om teknik, men är en bra källa för den som vill ha lite tips om komposition av fotografier --- http://photoinf.com/
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar