Annons

Länksamlingstråd för nybörjare

Man öppnar Wikipedian och påbörjar kopieringen av en lärobok. Varje sökord man tar med blir en underrubrik i boken. Sökorden kan vara exempelvis Digitalkamera, SLR, Bländare, CDD, Bildsensor, Skärpedjup, Zoomobjektiv, Makrofotografi, Vitbalans, Färgtemperatur, Gimp, Photoshop, Försättslins, Mellanring osv osv. Under resans gång hittas flera intressanta platser. Vill man inte ha boken är det bara att läsa rakt av utan att producera en bok. Är man helt säker på sin sak skall man naturligtvis skriva i Wikipedian för att vi andra skall få tillgång till samma kulturarv.
 
Det här är ju sjukt intressant. Måste innebära att det finns formler för att räkna ut exakt hur ljust/mörkt ett foto kommer att bli. Det enda man behöver veta för ett perfekt fotografi är alltså Ljusmängden/Ljusflödet i den punkt man kommer att fotografera ifrån. Eller hur?

Ja, ungefär så. Googla "sunny 16" till exempel. En solig dag är slutartiden för korrekt exponering 1/100 vid bländare f/16 och ISO 100.
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/understandexposure.shtml

Läs sedan historien om hur Ansel Adams tog en av sina bästa bilder "Moonrise, Hernandez, New Mexico" utan att använda ljusmätare! Han visste månens luminans och hur han ville att den skulle se ut framkallad - och exponerade för det.
http://www.anseladams.com/Articles.asp?ID=145

Vill du lära dig Ansels zonsystem finns en lättbegriplig version av Norman Koren:
http://www.normankoren.com/zonesystem.html
Tänk på att artikeln är flera år gammal när du läser om kvalitetsförhållande digitalt/mellanformat etc, i övrigt obligatorisk läsning! ;-)

//Anders
 
Känner mig inte riktigt som en nybörjare.

Fast känner att det är lite oklart på en punkt...

Varför vill man kör på ljuskänsliga objektiv? När det står att man ska ha bländaren på 8 eller 9.
 
Har ett objektiv, som inte är olikt många andra. Det är Canon EF-S 60 mm 2,8 Makro. Ett fyrstjärnigt enligt fotozone. De lastgamla objektiven från förr hade kanske maxskärpa vid f/5,6. Dessa modernare har god skärpa över hela området f/2,8 -f/16. Vid f/22 stör diffraktionen och skärpan är poor eller bedrövlig. Vid f/2,8 är vignetteringen som störst 1,3. Det blir som fritt fram med mycket god skärpa för alla bländarvärden f/4-f/11 utan att behöva föredra någon bländare framför en annan.
 
Ja, ungefär så. Googla "sunny 16" till exempel. En solig dag är slutartiden för korrekt exponering 1/100 vid bländare f/16 och ISO 100.
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/understandexposure.shtml

Läs sedan historien om hur Ansel Adams tog en av sina bästa bilder "Moonrise, Hernandez, New Mexico" utan att använda ljusmätare! Han visste månens luminans och hur han ville att den skulle se ut framkallad - och exponerade för det.
http://www.anseladams.com/Articles.asp?ID=145

Vill du lära dig Ansels zonsystem finns en lättbegriplig version av Norman Koren:
http://www.normankoren.com/zonesystem.html
Tänk på att artikeln är flera år gammal när du läser om kvalitetsförhållande digitalt/mellanformat etc, i övrigt obligatorisk läsning! ;-)

//Anders

Hej vad menar du med i övrigt obligatorisk läsning och för vem ?
 
Har ett objektiv, som inte är olikt många andra. Det är Canon EF-S 60 mm 2,8 Makro. Ett fyrstjärnigt enligt fotozone. De lastgamla objektiven från förr hade kanske maxskärpa vid f/5,6. Dessa modernare har god skärpa över hela området f/2,8 -f/16. Vid f/22 stör diffraktionen och skärpan är poor eller bedrövlig. Vid f/2,8 är vignetteringen som störst 1,3. Det blir som fritt fram med mycket god skärpa för alla bländarvärden f/4-f/11 utan att behöva föredra någon bländare framför en annan.

Det beror på 60mm objektivet är framräknat och optimerat för den mindre APS ytan och Canon har lyckats med sin konstruktion.
Det finns även äldre objektiv som klarar APS ytan lika bra fast är tillverkade från början för en 24x36mm ytan. http://www.photozone.de/canon-eos/168-canon-ef-135mm-f2-l-usm-lab-test-report--review?start=1
 

hej, väldigt trevligt skriven text.
Men en sak angående iso skall nu nog tänka igenom igen, en sensor samlar fotoner under en viss tid och kamerasensorn känsliget är var den är beroende på vilken sensor vi talar om , kamerasensorns känslighet är konstant vad som påverkar mättnadsgraden och upp till full mättnad är ljus / tid

När du höjer från 100iso till 200iso så halverar du mängden ljus och fotoner som träffar sensorn, sensorn varken tänker eller bryr sig, den samlar fotoner men för att behålla ljusheten i bilden från att gå från 100 till 200iso så ökar förstärkningen av den halverade signalen.

så detta skall du nog se över vad det gäller din text.
Vad är då ISO för något? ISO är en digital förstärkning av bildsignalen som ökar kamerasensorns ljuskänslighet. Rent praktiskt fungerar ISO-talet att ju högre tal som är inställt desto mer ljus tas upp av sensorn. Detta innebär att ju mer ljus som tas upp under samma tid desto kortare tid behöver slutaren vara öppen. När man höjer ISO-talet ett steg (till exempel från 100 till 200) kommer sensorn att tänka “Aha, nu får jag in dubbelt så mycket ljus att jag ju kan klara jobbet på halva tiden” och därmed anpassa slutartiden till halva tiden mot innan.
 
hej, väldigt trevligt skriven text.
Men en sak angående iso skall nu nog tänka igenom igen, en sensor samlar fotoner under en viss tid och kamerasensorn känsliget är var den är beroende på vilken sensor vi talar om , kamerasensorns känslighet är konstant vad som påverkar mättnadsgraden och upp till full mättnad är ljus / tid

När du höjer från 100iso till 200iso så halverar du mängden ljus och fotoner som träffar sensorn, sensorn varken tänker eller bryr sig, den samlar fotoner men för att behålla ljusheten i bilden från att gå från 100 till 200iso så ökar förstärkningen av den halverade signalen.
Halvera mängden ljus som träffar sensorn? Det kan inte stämma.
Du menar väl att man halverar den ljusmängd som krävs för att nå samma (nåja) resultat.

Samma ljusmängd vid oförändrad slutartid och bländare, oavsett ISO, men olika signalbehandling...
Halva ljusmängden och dubbla förstärkningen ger samma resultat (men mer brus pga sämre S/N).
Samma ljusmängd och dubbla förstärkningen gör att man kan halvera slutartiden eller dra ned ett bländarsteg.
Eller hur?
 
Halvera mängden ljus som träffar sensorn? Det kan inte stämma.
Du menar väl att man halverar den ljusmängd som krävs för att nå samma (nåja) resultat.

Samma ljusmängd vid oförändrad slutartid och bländare, oavsett ISO, men olika signalbehandling...
Halva ljusmängden och dubbla förstärkningen ger samma resultat (men mer brus pga sämre S/N).
Samma ljusmängd och dubbla förstärkningen gör att man kan halvera slutartiden eller dra ned ett bländarsteg.
Eller hur?

jodå, för varje steg nerbländning eller ett stegs kortare tid halverar du antalet elektroner jämfört med tidigare.

//PS
även detta är helt fel i texten
Rent praktiskt fungerar ISO-talet att ju högre tal som är inställt desto mer ljus tas upp av sensorn.//

Med ökat iso tal så kortare man antingen tiden eller bländar ner mer eller gör bådadera. i alla fallen ger det minska ljusinflöde till sensorn och för varje steg halveras antal utlästa elektroner vilket kompenseras med högre förstärkning

PS2. du kan läsa inlägg 13 på sidan ett, där illustreras ISO med vatten istället för elektroner
 
Senast ändrad:
OK. Vi menar samma sak, men det var inte det du skrev.
Jag citerar: "När du höjer från 100iso till 200iso så halverar du mängden ljus och fotoner som träffar sensorn, ...".

Kanske gör man justeringar av bländare eller tid pga det ändrade ISO, och då påverkas ljusinflödet. Å andra sidan kanske man kör med samma bländare och tid och då påverkas inte ljusinflödet.
Att höja ISO ger i sig ingen påverkan på ljusinflödet till sensorn.
 
Senast ändrad:
I gamla fotoböcker är ljusinflödet avbildat som en vattekran. Öppningen i kranen är bländare och tiden kranen är öppen motsvaras av exponeringstiden. Ljusmängden beror således av tid och bländare. Det var säkert relevant på den tiden. Men nu är man inte längre så intresserad av enbart mängden ljus. Det är en någorlunda korrekt exponering man är ute efter och man har fått en tredje variabel, ISO-talet, som har nästan samma omfång som bländaren. Skall man fortfarand hålla sig till bilden av vattenkranen, så tillkommer vattentrycket. Det blir en lämplig kombination av tid, öppning och tryck. Man optimerar tid, bländare och ISO så att minst skada sker. Ibland lyckas inte det heller utan man måste vänta på bättre ljusförhållanden eller ordna med lämpligare ljus. Det är egentligen fototekniken i ett nötskal, så det gäller att lista ut vad varje enskild komponent som tid, bländare och ISO gör för den blivande bilden med det ifrågavarande objektivet och bildsensorn.

Fotokonst kräver fototekniken och dessutom en konstnärs syn på ordning, skönhet och oreda. Det gäller således att också öva in något som god smak för att bli bättre fotograf.
 
Fotoguiden kan ge dig en bra start!

Börjar gå lite off-topic denna diskussion...

Men jag ser att ingen har (av okänd anledning) velat länka till Fotoguidens nybörjarvideos. Detta skickade jag till en bekant som just skall börja lära sig fotografera, och detta var enligt mig den mest logiska följdordningen på länkarna:


INTRODUCERANDE INFORMATIONSFILMER:
==================================
Här har jag listat en del guider om grundläggande saker som jag tycker är essentiella att känna till om man skall börja använda systemkamera.Det är förståss bra att kunna dylika saker även med kompaktkameror. Jag tycker detta är den mest logiska ordningen att se på filmerna. Har själv inte sett alla, men utgående från deras tema skulle jag säga att detta borde vara ett bra sätt att lära sig systemkamerans och fotograferingens grunder.

Det är viktigt att du kopplar ihop informationen från de olika guiderna med varandra, för kameran fungerar som en enhet och därför bör metoderna också fungera som en enhet. Detta är inget man lär sig behärska över en natt, utan tar länge, mycket övning och många aha-upplevelser.



KAMERA HANTERING:
http://www.fotoguiden.se/fotoskolan/fotoskolan-om-kamerahantering-1.502905.html


EXPONERINGSLÄGEN (Auto, Program, Av, Tv, Manuell)
http://www.fotoguiden.se/fotoskolan/sa-fungerar-olika-exponeringslagen-1.500158.html


EXPONERINGSTIDEN:
http://www.fotoguiden.se/fotoskolan/effekten-av-exponeringstiden-1.492502.html


EFFEKTEN AV ISO-värdet:
http://www.fotoguiden.se/fotoskolan/effekten-av-iso-1.493070.html


VAD ÄR VITBALANS?
http://www.fotoguiden.se/fotoskolan/sa-fungerar-vitbalansen-1.493718.html


HUR ALLT HÄNGER IHOP (ISO, Bländare, Slutare):
http://www.fotoguiden.se/fotoskolan/sa-hanger-blandare-slutartid-och-iso-ihop-1.498809.html


KAMERANS EXPONERINGSMÄTARE:
http://www.fotoguiden.se/fotoskolan/sa-fungerar-kamerans-exponeringsmatare-1.497295.html


LÄR DIG EXPONERA RÄTT:
http://www.fotoguiden.se/fotoskolan/lar-dig-exponera-ratt-1.504653.html


VAD ÄR SKILLNADEN PÅ OLIKA OBJEKTIV OCH DESS BRÄNNVIDD?
http://www.fotoguiden.se/fotoskolan/fotoskolan-om-hur-olika-objektiv-fungerar-1.494911.html


BILDKOMPOSITION:
http://www.fotoguiden.se/fotoskolan/fotoskolan-om-bildkomposition-1.503768.html


RÄTT OBJEKTIV FÖR PORTRÄTT:
http://www.fotoguiden.se/fotoskolan/valj-ratt-brannvidd-for-portratt-1.498282.html

===================
Här är länken till fotoguidens hela fotoskola-bibliotek: http://www.fotoguiden.se/fotoskolan/
Bra att gå in där och läsa vidare ifall det intresserar.
 
Här är den bästa förklaringen på exponeringsteori som jag snubblat över:

Jämför fotograferingen med en vattenkran och en hink du ska fylla. Full hink motsvarar rätt exponering.

Trycket i kranen ----- Motsvaras av hur ljust det som du vill ha rätt exponerat är
Hur öppen kranen är ----- Motsvarar bländarinställningen
Hur lång tid kranen är öppen ----- Motsvarar slutartiden
Storleken på hinken ----- Motsvarar isotalet (mindre hink - högre isotal)

Dessa fyra parametrar ska vara i samverkan för att exponeringen ska bli rätt. Är t.ex. trycket i kranen lågt så måste man kompensera genom att öka på nåt annat. Vill man ha en lång slutartid då "ljustrycket" är högt får man se till att använda stor hink och liten kranöppning eller montera extra hinder i vägen, t.ex. gråfilter.


När man kan detta samband så kan det vara bra att förstå även följande:

- Högt iso skapar brus i bilden
- Ett steg till höger på bländarskalan ger hälften mindre ljusinsläpp och två steg åt höger ger dubbelt större skärpedjup. Bländarskalan: (1) - 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22 - (32 - 45 -)
- Ett kort skärpedjup är mer framträdande på långa brännvidder än korta
- Lång brännvidd kräver kortare slutartid än en kort dito om man fotograferar handhållet. Tumregeln är att slutartiden ska vara max 1/(brännvidden*cropfaktor, t.ex. 1,5) för att man ska undvika skakoskärpa. Med bildstabilisator kan man klara ca 3 gånger längre slutartider handhållet, men man ska komma ihåg att en stabilisator inte fryser några rörelser som sker i motivet medan slutaren är öppen. Det kan däremot en blixt hjälpa till med.

Fyll gärna på med mer nyttig info om ni kommer på nåt.

tack för din förklaring! väldigt pedagogiskt enkelt utan krångel. Nu förstår jag bättre! mvh/marie
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar