Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Micro Nikkor PC Auto 55 mm f/3,5

Produkter
(logga in för att koppla)

VickiochTova

Aktiv medlem
Hjsan!
Kan detta objektiv användas på D200? Letar nämligen efter ett billigt macro objektiv att pröva mej fram med innan jag bestämmer mej gör att isf köpa något annan..
Eller finns det något annat jag ska kolla efter bland äldre macro objektiv?
Mvh Viktoria
 
Nej! Inte om det inte är AI-modifierat. "Auto" indikerar att det är ett äldre "pre AI-objektiv", som inte ens bör monteras på en D200 eftersom man riskerar att skada kameran.
Däremot finns i stort sett samma objektivkonstruktion i modernare tappning, och brukar då kosta nånstans kring 1000-1500 kronor i bra skick.

Tillägg: Om du är osäker så kan du fråga säljaren om serienumret och kolla här: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#55micro
De 55/3,5 som passar på din kamera ska heta "AI" (eller "AI-S", fast då är de lite ljusstarkare; f/2,8). Det finns även ett Auto-objektiv där det står "comp, Ai kit 63" under features, och det bör passa om det är den bländarringen som är monterad. Men det vet man bara om man tittar på den och vet hur det ska se ut.
 
Nej! Inte om det inte är AI-modifierat. "Auto" indikerar att det är ett äldre "pre AI-objektiv", som inte ens bör monteras på en D200 eftersom man riskerar att skada kameran.
Däremot finns i stort sett samma objektivkonstruktion i modernare tappning, och brukar då kosta nånstans kring 1000-1500 kronor i bra skick.

Tack för ditt svar! Men då kan jag leta vidare efter ett son det står AI på då..
Mvh Viktoria
 
Det står aldrig Ai eller Ai-s på dom.. Det går aldrig veta utan att kolla serienumret.. Tror jag iaf.. Martin?
 
Man kan se på ett objektiv om det är Ai eller inte på bländarringen.
Det här 24 mm är Ai och det ser man eftersom det finns en extra "klack" längst ner. (Under 11, 16 och 22 på bländarskalan med de små siffrorna längst ner)

http://www.kenrockwell.com/nikon/images1/24mm-f2/D3S_8237-460.jpg

Om objektivet inte är Ai från början går det att modifiera det. Antingen via någon verkstad, eller på egen hand om man vågar. (I fallet med 55-makrot är det knappast lönsamt att betala för, billigare att leta upp ett begagnat som är Ai)

Här är mitt 55/3,5 som jag har limmat dit en liten bit extra metall på och sedan filat ner så det blir som det ska.
 

Bilagor

  • 55_35_ai.jpg
    55_35_ai.jpg
    17.5 KB · Visningar: 308
Jag har detta objektiv i pre-ai fattning. Har man en skruvmejsel och fil fixar man ai-modifieringen själv på en kvart även om man har tummen mitt i handen (vilket jag är ett levande bevis på :)

Jag har ai-modifierat flera gamla objektiv som fungerar problemfritt på moderna nikonhus. Hittar du ett billigt pre-ai så kanske du skulle slå till!
/Magnus
 
Jag har detta objektiv i pre-ai fattning. Har man en skruvmejsel och fil fixar man ai-modifieringen själv på en kvart även om man har tummen mitt i handen (vilket jag är ett levande bevis på :)

Jag har ai-modifierat flera gamla objektiv som fungerar problemfritt på moderna nikonhus. Hittar du ett billigt pre-ai så kanske du skulle slå till!
/Magnus

Har nu köpt ett som enligt serienumret ska vara Ai fattning på, om jag läst rätt... För en billig peng och ska bli spännande att få hem det och se om jag har rätt lr inte..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.