Annons

Största skillnaden om man byter upp sig

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Hasselrot

Aktiv medlem
...från en 450d till en 5d mk II skulle vara?

Vilka skäl finns det till att byta upp sig, vilka funktioner får jag då som jag inte redan har?

första problemet du får är om du har EF-S objektiv så behöver du byta dom oxå.

jag köpte en 5D MKII som extra hur till min 1D MKII och 5an är nog mitt första hus nu.

Fördelar (mot 1DMKII):
* ISO.... grymt bra vid höga ISO.
* Högre uplösning, dock är problemet att man behöver mer diskutrymme och har man långsam dator kan det betyda lite segare bildbehandling.

ev. nackdel är att den ä lite större och tyngre är 450D. personligen tycker jag att går man med 5D MKII en heldag så vill man nog ha betterigreppet till och det kostar löjliga 3000kr...

första problemet du får är om du har EF-S objektiv så behöver du byta dom oxå.

jag köpte en 5D MKII som extra hur till min 1D MKII och 5an är nog mitt första hus nu.

Fördelar (mot 1DMKII):
* ISO.... grymt bra vid höga ISO.
* Högre uplösning, dock är problemet att man behöver mer diskutrymme och har man långsam dator kan det betyda lite segare bildbehandling.

ev. nackdel är att den ä lite större och tyngre är 450D. personligen tycker jag att går man med 5D MKII en heldag så vill man nog ha betterigreppet till och det kostar löjliga 3000kr...

Varför vill man ha batterigrepp om man går med den en längre tid? Personligen tycker jag det är grymt fult med det, säkert effektivt men fult :)

Att byta upp sig betyder följande saker.
1. Du får en kamera som är mer solitt byggd.
2. Du går från en croppad sensor till fullstor (FF) vilket i sin tur betyder:
a) Ingen skenbar förlängning med 1.6x på brännvidden
b) FF ger bättre dynamik och färg i bilderna, lägre brus
c) Kortare skärpedjup, skenbart iaf, det handlar om avbildningsskala
3. Bättre sökare
4. Kameran är större + tyngre (en del ser det som fördel andra en nackdel)
5. Du kan inte använda EF-S och andra obejkltiv anpassade för Crop-kameror.
6. 5Dmk2 har relativt hög upplösning (dock lägre än 50D) vilket kräver objektiv av bra kvalité.

Saker att tänka på:
1. Längre brännvidder krävs om du vil fota med Teleobjektiv = kan bli dyrt. Då kan t ex 50D vara ett bättre köp.
2. 5Dmk2 tar inte många bilder/sek (3,9). är det viktigt kan 50D vara ett bättre köp (eller 1Dmk3)
3. AF på 5Dmk2 är en vidare utveckling av 5D AF och är kankse inte den bästa på marknaden. 50D kan vara bättre om du har särskilda krav.

Jag har gamla 5D och ingen av de saker jag räknar upp ovan är nåt som stör mig. Men om ditt fotograferande kräver eller om du önskar nåt av ovanstående kan en annan modell kanske vara bättre.

Men 50D kan svårligen överträffa en FF i bildkänsla som jag ser det.

Varför vill man ha batterigrepp om man går med den en längre tid? Personligen tycker jag det är grymt fult med det, säkert effektivt men fult :)

Kamerans egna grepp är lite litet, jag har inte stora händer men hålla kameran i en hand med 3 fingrar (+tummen) gör att man blir trörr i handen efter ett tag.

Men testa utan först :)

Jag tror inte du ska byta upp dig om du inte själv redan är medveten om vad vinsten med det skulle vara. Först måste du ju tycka att något inte räcker med din nuvarande. Vad? Följfrågan för dig blir ju om 5DMII gör det bättre.

Gick från en 400D till en 5D mk II i januari och det är som en helt annan värld, inte så mycket i själva bilderna som i det som kommer runtomkring. Filmandet är någonting jag själv såg som en parentes tills jag började leka mer och mer med det. Nu har jag precis varit med och filmat en musikvideo och har fler på gång.

Överlag annars känns det som att fotandet fått ett uppsving, det är helt enkelt roligare för mig att fota med en rejälare kamera. Värt att tänka på är dock att man måste vara en prylnörd av rang för att kunna motivera inköpet som amatör.

Har du pengarna och intresset så ser jag inga som helst anledningar att avråda köp, tvärtom tycker jag absolut du ska slå till. 5D mk II är otroligt prisvärd.

Jag tror inte du ska byta upp dig om du inte själv redan är medveten om vad vinsten med det skulle vara. Först måste du ju tycka att något inte räcker med din nuvarande. Vad? Följfrågan för dig blir ju om 5DMII gör det bättre.

Jag tänker väl som så att 450 d är en bra nybörjar kamera och att man kan ta ett ytterligare steg med en ff kamera. Dessutom tror jag av det jag läst om tex 5d mkII att det kan vara en kamera man kan ha ett bra tag framöver o verkligen trivas med. Nu pratar jag alltså 10-15 år. Tror kanske att tex 450d inte räcker till så länge

10-15 år!!? Glöm det - kolla på vad som fanns för 10-15 år sedan, så ser du hur fort det går.

Jag tänker väl som så att 450 d är en bra nybörjar kamera och att man kan ta ett ytterligare steg med en ff kamera. Dessutom tror jag av det jag läst om tex 5d mkII att det kan vara en kamera man kan ha ett bra tag framöver o verkligen trivas med. Nu pratar jag alltså 10-15 år. Tror kanske att tex 450d inte räcker till så länge

jag gick från 450d till 5dmk2. och det är som någon annan sa.. en helt annan värld :) framför allt brusegenskaperna så man slipper använda blixt inomhus osv. Ett f4 objektiv på 450d blir bakgrundsoskärpan som det vore ett 2.8 på 5d:n vilket är mycket trevligt. jag var nöjd med bildserietagningen på 450d så för min del går det tillräckligt snabbt med 4bilder i sekunden.

bara att slå till direkt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar