Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rosa bilder!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag har en Canon 5D Mark II. Fick helt plötsligt flera bilder som var helt rosa! Den första bilden var det en rosa kant upptill, nästa tre var helt rosa, nästa bild var halva bilden rosa och den sista bilden var ok. Se bifogad bild.

Bländare 2.8 objektiv 100mm tid 400, iso 100

Har någon någon idé var det kan vara för fel?

Tack på förhand!
Bee

Bilagor

• rosastick.jpg
    rosastick.jpg
    4.9 KB · Visningar: 841
Prova att byta minneskort.

Tack för snabb respons!

Ska pröva det. Minneskortet är ett 16Gb minne som är några veckor gammalt så om det är något fel på det borde jag kunna reklammera det.Det som var så konstigt är att den sista bilden var ok.

//Bee

Jag har en Canon 5D Mark II. Fick helt plötsligt flera bilder som var helt rosa! Den första bilden var det en rosa kant upptill, nästa tre var helt rosa, nästa bild var halva bilden rosa och den sista bilden var ok. Se bifogad bild.

Bländare 2.8 objektiv 100mm tid 400, iso 100

Har någon någon idé var det kan vara för fel?

Tack på förhand!
Bee

Ser de ut så redan på displayen i kameran eller först när du fört över dem till datorn? Jag har sett den effekten ibland när bildfiler blivit korrupta, kan det vara så att ditt minneskort håller på att ge upp?

Vänliga hälsningar
Lars

Ser de ut så redan på displayen i kameran eller först när du fört över dem till datorn? Jag har sett den effekten ibland när bildfiler blivit korrupta, kan det vara så att ditt minneskort håller på att ge upp?

Vänliga hälsningar
Lars

Tack för ditt svar Lars.

Det ser ut så redan i kameran. Minneskortet är som sagt bara några veckor gammalt.

//Bee

Är det kanske att Transcend-minnekort? Jag har haft ett sådant till min 40D och fick massor av liknande bilder! Efter att det kortet förpassades till soppåsen och jag övergick helt till att bara använda Sandisks kort så har problemet aldrig återkommit!
Det är dock ingen garanti för att det aldrig återkommer, jag vet. Även solen har sina fläckar! :)
Men det känns onekligen mycket tryggare nu med Sandiskkorten!

Kanske gör du redan detta men det brukar påpekas:

1. Formatera aldrig korten i datorn.
2. Radera inte bilderna på kortet i datorn.
3. Radera inte bara bilderna i kameran utan formatera kortet i kameran varje gång du tömt det.

Annars kan man tydligen få problem med korten. Har själv alltid gjort på det viset och har ännu aldrig efter 9 år med digitalt haft problem med något kort.

Det är ett SanDisk-kort. Jag tog lite fler bilder nu för att testa och nu funkar det. Ska göra så att jag formaterar kortet också. Det jag blir lite orolig över är att det funkar nu och sedan om ett antal månader så funkar det inte och då får jag väl antagligen inte ett nytt. Nu är ju kortet inte ens en månad gammalt så jag borde få ett nytt om det inte funkar. Ska ringa och prata med Cyberphoto så får vi se vad de säger.

Tack för era svar! //Bee

Har precis pratat med Cyberphoto och de skickar ett nytt kort. Inga problem där inte ;))

//Bee

Kanske gör du redan detta men det brukar påpekas:

1. Formatera aldrig korten i datorn.
2. Radera inte bilderna på kortet i datorn.
3. Radera inte bara bilderna i kameran utan formatera kortet i kameran varje gång du tömt det.

Annars kan man tydligen få problem med korten. Har själv alltid gjort på det viset och har ännu aldrig efter 9 år med digitalt haft problem med något kort.

Jag har ställt in mitt överföringsprogram (Nikon Transfer) så det tar bort bilderna från kameran när överföringen till datorn är klar. Tycker du att jag ska ändra på det och istället formatera kortet i kameran efter överföringen för att inte riskera att få problem med kortet?

Jag just i full färd att beställa mig en ny kamera, eftersom jag misstänker/misstänkte att min 400D börjat säcka ihop efter 3,5 år i felfri tjänst. I helgen var jag ute med skidorna och passade på att ta några bilder emellanåt, det var rätt kallt och jag upptäckte till min stora förtvivlan att bilderna blev rosa-toniga, och när jag kom hem så funkade kameran återigen "normalt". Jag började tänka att kameran är slutförbrukad, och att det blir att köpa en ny trots att jag inte behöver uppdatera huset.

Men sen tog jag och letade lite och så hittade jag denna tråd. Vad tror ni? Är det min kamera eller mitt minneskort som är trasigt? Problemet har alltså endast uppståt när de har varit kallt, den har aldrig tidigare reagerat på detta viset i kylan.

mvh timo

Bilagor

• IMG_2869.jpg
    IMG_2869.jpg
    9.3 KB · Visningar: 473
  • IMG_2886.jpg
    IMG_2886.jpg
    13.4 KB · Visningar: 477
Det är troligt att felet uppstår i skrivningen till kortet.
Det är mycket möjligt att (det eventuella) skrivfelet berodde på smuts i
kamerans kortplats, om problemet återkommer kan du prova blåsa rent med
en blåsbälg (inte med munnen). Det är mycket möjligt att du precis skaffat dig två utmärkta kort till priset av ett :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar