Annons

Köpa mot faktura på digiswe

Produkter
(logga in för att koppla)

icho

Aktiv medlem
Hejsan, för snart 1.5 veckor sedan la jag en beställning på en kamera med diverse tillbehör på digiswe.com.
Eftersom dom inte hade allt för bra rykte på prisjakt så valde jag att betala mot faktura för att vara på säkra sidan. Men nu har det fortfarande inte kommit några grejer, bara en faktura.

Förfallodagen för fakturan är i morgon måndag, och jag vill inte betala förens jag fått mina varor. Fakturan är inte skriven på digiswe utan på svea ekonomi.
Så jag undrar om dom får använda faktura som en förskottsbetalning utan att ange det i köpvillkoren? Trodde att det skulle vara det säkraste sättet, men nu blir jag ju osäker.

Har skrivit till digiswe om att jag inte vill betala förens jag fått mina varor och fick svar i fredags att dom inte skickat mina varor än, men dom "borde skickas under nästa vecka".
Bara det tycker jag är dåligt. Att inte skickat en vara 8 dagar efter beställning när det står på deras sida att det är 4-7 dagars leveranstid.

I samarbete med Svea Ekonomi kan vi erbjuda betalning mot 10 dagars faktura. För denna tjänst debiterar vi en fakturaavgift på 40 kr (inkl moms). När du väljer att betala mot faktura sker en kreditupplysning på ditt personnummer.
Leverans sker till den adress som finns registrerad såsom folkbokföringsadress. Betalningsvillkor är 10 dagar netto.
och
Normal leveranstid är 4-7 arbetsdagar (vardagar) efter det att Digiswe har mottagit beställning. Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden får kunden i samband med orderbekräftelsen eller därefter per e-mail av Digiswe.

Har inte fått något mail om försening, och inget om att varan ska skickas efter betalning...

Jag skulle nog också kontaktat Svea Ekonomi och bett att få hålla in betalningen några dagar till. Om de är seriösa tar de nog upp det med digiswe.com.

Inte Svea. Du ska ringa digiswe. Svea kan bara säga att det får du tas med Digiswe.

/Stefan

Har ringt till digiswe men det är bara telefonsvarare som berättar om öppettider där... och jag ringer under den tid som dom säger att dom har öppet.

Ringde svea och dom flyttade datumet 10 dagar och sa att jag skulle höra av mig om jag inte fått några varor innan dess. Hoppas på leverans snart så man får använda kameran när man tänkt det...

Om jag inte tar alldeles fel så spelar det nog ingen roll vad det står i villkoren.
Fakturera gör man för levererad tjänst eller vara, och kan således inte göras innan tjänsten/varan levererats.

Då tar du lite fel...

En köpprocedur med ingående dokument såsom offert/prislista, ordererkännande etc är att betrakta som en form av avtal där fakturan definitivt bekräftar överenskommelsen (bortsett från lagstadgade konsumentskydd, returätt, häva köp etc).

Mao så är t.ex. ordererkännandet det dokument säljaren bekräftar ordern och styr upp "avtalet" (köpvilkoren klargörs för att undvika missupfattningar) och därvid är det också detta dokument som man klagar mot om något är fel, och att betala är att ingå "avtalet".

Därför bör man klaga innan, skriftligen om säljaren avviker från köpvilkoren, då håller "han" inte sin del av avtalet.

Fakturera före leverans, efter 10 dagar, 60 dagar, fri frakt, fakturakostnad etc är m.a.o vad man kommit övverens om. Det enda man inte kan avtala bort är vad som regleras i lag, lag kan aldrig avtalas bort.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar