Annons

Blixt eller fast ljus för liten hemmastudio?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej.

Är sugen på att skaffa ett lite billigare studioset från t.ex Kaffebrus, men vet inte om man ska satsa på fast ljus eller blixtar.
Känns som om det fasta ljuset är mer lättarbetat då man direkt ser hur det kommer att bli, men å andra sidan kanske lite jobbigt att ha det "ljust" hela tiden.
Tänker ha med mig detta ut till dem jag ska fotografera, samt ha en liten hörna hemma där jag kan fotografera lte,
Men som sagt, kom gärna med info om för resp nackdelar med fast ljust alt blixtar.

Och sedan, ska man satsa på softboxar eller paraplyer?

MVH Julle
 
Hej.

Är sugen på att skaffa ett lite billigare studioset från t.ex Kaffebrus, men vet inte om man ska satsa på fast ljus eller blixtar.
Känns som om det fasta ljuset är mer lättarbetat då man direkt ser hur det kommer att bli, men å andra sidan kanske lite jobbigt att ha det "ljust" hela tiden.
Tänker ha med mig detta ut till dem jag ska fotografera, samt ha en liten hörna hemma där jag kan fotografera lte,
Men som sagt, kom gärna med info om för resp nackdelar med fast ljust alt blixtar.

Och sedan, ska man satsa på softboxar eller paraplyer?

MVH Julle

Beror på vad du ska fotografera. Stilleben, porträtt eller vad?. En regel är ett indianordspråk " blekansikte gör en stor brasa och sitter långt ifrån, vi gör en liten brasa och sitter nära".- Menar att det ofta räcker med en glödlampa och några kartongskivor för att skapa bilden.
 
"blekansikte gör en stor brasa och sitter långt ifrån, vi gör en liten brasa och sitter nära"

Ha ha ha, det var det bästa på länge ;-)

Jo, lite modellfoto, både hel/halvkropps tänkte jag.

Funderat på fast ljust med softbox.

Typ halogenlampor är väl ingen vidare värmekälla?

Jo, jag hittade min gamla projektorduk med ställning som jag hade till diabilder förr.
Den är ju vit men kristallaktig i ytan.
Funderar på om denna kan vara ett bra alternativ till reflektorskärm.

MVH Julle.
 
Du kan få grilla Dig framför mina halogenlampor om Du vill. :D

Även de "små" 100W jag använder vid bok-repro, blir oliiidligt varma efter ett tag och jag använder bara två stycken. Ökar Du antalet och går upp i styrka, så ökar problemet i motsvarande grad. En softbox monterad på en lite strkare halogenlampa, kan lätt överhetta, både sig själv och softboxen.

Rådet du fått tidigare att använda mindre kraftiga lampor, kräver längre exponeringstider om Du inte är beredd att skruva upp ISO.

En projektionsduk är ofta en utmärkt reflexskärm - den har ju nästan alltid inbyggt stativ, så Du slipper ifrån behovet av en extra hand, eller en extra hållare. Problemet jag ser är att den inte med lätthet blir vinklingsbar i höjdled.
 
Det verkar som om blixt är alternativet då.
Sett billiga blixtpaket på kaffebrus, ska klura på dessa.

Projektorduken har du som säger stativ klart, smidigt.
Får kanske ta med mig några träklossar för att vinkla den lite uppåt då
som jag misstänker att man måste göra.
Tack för svaren.

MVH Julle.
 
Köp nå't av kaffebrus 3x-paket, tillsammans med en radiotrigger och Du kommer rätt från början. Titta inte för mycket på styrkan, utan mer på reglerbarheten - tre steg kan vara för lite, två är det definitivt. Det finns system med fem steg.

Reglerbarheten är viktig om Du väljer blixtar med lite krut i, så att Du inte står där och inte kan ställa in lägre effekter. Går förstås att lösa med ND-filter, men det är pilligt i onödan, tycker jag.
 
Om man får glida med här lite då jag oxå kikar lite på studioblixtar.
När det står steglös reglering av styrkan då. Är det bra eller dåligt? Kan tänka mig att set skulle vara bra o se hur många 1/3 bländarsteg man ökar eller sänker. eller??
Måste man ha tre? Har man nytta av det? Bättre o ha två fasta och en lös på kameran kanske?
 
Finns inga måsten - jag använder fyra regelmässigt, plus några små effektblixtar. Två för huvudljus och två för att fräta ur bakgrunden om den ska vara vit - jag avskyr ljusgrått när det ska vara vitt. Ska bakgrunden vara svart eller färgad, räcker det med oftast med två.

Hur man reglerar blixtens styrka är upp till varje tillverkare - somliga har en steglös inställning, andra använder fasta steg. Spelar ingen roll vilket, bara det går att reglera ordentligt. Jag har steglöst och har tillverkat en lathund för att veta vad skalan ska visa vid resp steg. Vad det sen blir exakt i ISO har jag inte brytt mig om att räkna ut, men med Excel är det enkelt.

Titta i blixtarnas specs - det är bara att räkna stegen; 1/1, 1/2, 1/4 och 1/8 är tre steg, och det kan vara lite för starkt på det lägsta. Jag föredrar att ha tillgång till 1/16 och 1/32 också.
 
Numera finns det ju lågenergilampor på tex 35W vilket motsvarar 175 glödlampswatt så temperaturen ska inte vara nåt problem.
 
Jag kan bara instämma med Lennart!

Visst går det att få strålande resultat med bygglampor och liknande, men förutom värmen (om man använder halogen) så innebär det ofta vissa problem som man måste jobba sig runt. En sak är effektregleringen, vilken inte existerar på lampor. Att dimma är inget alternativ, då det ändrar färgtemperaturen (i så fall måste man dimma alla lampor lika mycket för att inte få blandljus). Dessutom har jag för mig att halogen tar skada av att gå på låg effekt, det är något med processen i lamporna som inte funkar som den ska, men här är jag inte helt säker.

Sen finns det såklart "riktigt" B-ljus, men de brukar kosta någon/några exponenter mer än bygglampor. Jag har ingen erfarenhet av B-ljus.

Jag gick själv vägen via bygglampor (halogen). Jag köpte fyra stycken 500W med "dubbelstativ" (två lampor på ett stativ) samt två mindre 150W. De stora slog jag genom ett vitt lakan, de små användes som effektljus. Visst dög resultatet (och hade jag använt samma uppsättning idag så hade det givetvis blivit ännu bättre eftersom jag har utvecklats, det här var 7 år sedan), men det kändes ändå väldigt begränsande att inte kunna styra styrkan på lamporna.

Efter en och en halv timmes plåtande var temperaturen i vardagsrummet uppe på över 30 grader, trots att det var senhöst ute och balkongdörren stod öppen.

Några veckor senare gick jag AIFOs och fotosidans introduktionskurs i studioljus, några dagar senare sålde jag bygglamporna vidare. De blev bara använda två gånger. Därefter hyrde jag blixtar från AIFO när jag skulle plåta, tills jag skaffade studio och köpte egna blixtar.

Angående ljusformare så är det i mångt och mycket en smaksak. Jag föredrar softboxar framför paraplyer av två anledningar:

1: Jag gillar fyrkantig ögonreflex, påminner om reflexen från ett fönster.

2: Paraplyer har en tendens att sprida ljus åt alla håll, speciellt halvgenomskinliga paraplyer. Har man det då lite trångt och vill ta bilder med hög kontrast så kan man stöta på patrull, eftersom ljuset som sprids har en tendens att studsa i väggar och tak och lätta upp motivet. Är väggarna inte neutrala är det risk för färgstick.

Men min favoritreflektor är Elinchroms 44cm fyrkantsreflektor med raster. Den ger hårdare ljus än t.ex. min 100x100 softbox eftersom den är mindre, dessutom gör rastret att ljuset får viss riktning samt att ljusets "fall off" (gränsen mellan ljus och skugga) blir något mer markerat. Rastret går att ta av, innanför sitter en diffusionsduk.

44.jpg

I det här albumet från studiokursen med Janne Höglund som jag gick ett par år efter första introduktionskursen finns två bilder tagna med 44'an, "Silhuett" och "Studio 2" ("studio 2" har 44'an som släpljus snett bakifrån och en spot på ansiktet). Ljussättningen framgår antingen i min kommentar, eller i kommentar av Janne, på de flesta bilderna.

Personligen föredrar jag icke-steglös justering, men mina blixtar är justerbara i 1/10-steg.

För inomhusbilder anser jag att 200-300Ws räcker gott till, så länge de går att justera tillräckligt mycket nedåt som Lennart nämner, det är viktigt! Personligen ligger jag mycket oftare på minimal effekt än maximal (mina blixtar är justerbara över 5 steg, altså ner till 1/32 av maxeffekten, vilket blir 9Ws).

Jag har tre blixtar (plus en sån där ranger med två huvuden, för "on location"-plåtningar), och det tycker jag har räckt bra för det mesta. Oftast använder jag bara en eller två (tillsammans med reflexskärm), jag gillar enkelt ljus. Men ibland har det hänt att jag har saknat en extra blixt, för enkel ljussättning passar inte för alla bilder.

Några av mina tankar :)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar