Annons

Köpte beggad Nikon FM =)

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej!

Gick idag förbi en secondhandbutik och fann en Nikon FM. Svart och tjusig. Har ni något personligt att berätta om denna kamera...vad tycker ni om den osv? Har just rengjort den försiktigt. Är inte 100 på vad alla kontakter och så är till för, men den jag undrar mest om är knappen under slutarväljaren; en liten platt sak.

För övrigt kanske (?) jag har gjort något dumt, eller inte... Luckan bak, dess kanter var helt klibbiga av nåt svart gojs. Antagligen nån skum som antagit annan form med tiden. Jag rengjorde just kanterna på luckan. Vet inte om jag skulle det, men, men... Råkade dock komma åt plattan som trycker ner filmen. Hur renför man den mest "kliniskt"?

För övrigt är limmet till "passed" etiketten kvar. Kan man ta bort det? Hur? Ren sprit? Annat?

Som sagt - tar gärna kommentarer, uppevelser och "tänk på"-tips från er. Sen vet jag inte om priset var bra eller surt: prutade till 200:- efter att den hade kostat 700 och var sänkt med 50%. På sitter ett Soligor Wide-Auto f2.5 28mm. Känns lite B, och har en buckla. Vet inget om detta heller egentligen.

Just nu vet jag inte ens om den funkar som den skall...måste nog byta batterier i den...

Ha en bra fortsatt helg! =)

Hälsningar, Fredrik

Hittade en PDF som jag ska kika lite i. Fann även en sida som kort och bra förklarade lite om kameran. =) Men som sagt - personliga erfarenheter är ju alltid trevlig att få höra... =)

Fredrik

Hej!

Gick idag förbi en secondhandbutik och fann en Nikon FM. Svart och tjusig. Har ni något personligt att berätta om denna kamera...vad tycker ni om den osv? Har just rengjort den försiktigt. Är inte 100 på vad alla kontakter och så är till för, men den jag undrar mest om är knappen under slutarväljaren; en liten platt sak.

För övrigt kanske (?) jag har gjort något dumt, eller inte... Luckan bak, dess kanter var helt klibbiga av nåt svart gojs. Antagligen nån skum som antagit annan form med tiden. Jag rengjorde just kanterna på luckan. Vet inte om jag skulle det, men, men... Råkade dock komma åt plattan som trycker ner filmen. Hur renför man den mest "kliniskt"?

För övrigt är limmet till "passed" etiketten kvar. Kan man ta bort det? Hur? Ren sprit? Annat?

Som sagt - tar gärna kommentarer, uppevelser och "tänk på"-tips från er. Sen vet jag inte om priset var bra eller surt: prutade till 200:- efter att den hade kostat 700 och var sänkt med 50%. På sitter ett Soligor Wide-Auto f2.5 28mm. Känns lite B, och har en buckla. Vet inget om detta heller egentligen.

Just nu vet jag inte ens om den funkar som den skall...måste nog byta batterier i den...

Ha en bra fortsatt helg! =)

Hälsningar, Fredrik

FM är väl en av de mer kända Nikon-modellerna. "Alla" proffs hade en som primär eller reserv.

Ljustätningslisterna du torkat bort :-/ Det spelar ingen större roll om de var kladdigt.

(Du behöver troligen byta dessa och spegeldämpningen om du tänker använda den.)

Länken ger all info du vill ha:
http://mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/models/htmls/slr7779.htm

Ok, menar du att det var dumt att göra rent dem, eller att det inte spelade någon roll? =P

Vidare blir jag nyfiken på spegeldämpningen. Hur märker jag om den behövs bytas. Är det detta jag ser i sökaren när jag tar kortet och tycker att det skakar till "lite väl" mycket?

Var det ett okej köp tro? Inga pengar att prata om egentligen, men man är ju nyfiken.

Tack för länken!

Fredrik

Senast ändrad:
Ok, menar du att det var dumt att göra rent dem, eller att det inte spelade någon roll? =P

Vidare blir jag nyfiken på spegeldämpningen. Hur märker jag om den behövs bytas. Är det detta jag ser i sökaren när jag tar kortet och tycker att det skakar till "lite väl" mycket?

Var det ett okej köp tro? Inga pengar att prata om egentligen, men man är ju nyfiken.

Tack för länken!

Fredrik

200:- för en fungerande FM är ett bra pris ligger ofta uppåt 500 på tradera. Tätningarna går att byta, kostar ingen förmögenhet. Lasses Kameraservice är kanonbra och prisvärda.
Kostar omkring 500:- för en kontroll av slutare, rengöring & byte av tätningar.

Spegeldämpningen är den skummgummibit som spegeln slår mot när den fälls upp.
Den är säkert oxo gegg om ljustätningarna var det. Pilla inte på den, det blir grisigt i spegelhuset (inte bra)

Kameran fungerar utan batteri helt mekanisk konstruktion. Ljusmätaren behöver batteri för att fungera.

Nikon FM är en riktig klassiker och bara att äga en kommer man närmare en nirvana upplevelse! Grattis!
//Stanislav

Kul! Något att ha kvar med andra ord? En liten fråga bara: Funkar T-röd för att ta bort limrester (ni vet... "passed-lappen"). Ser inte så snyggt ut (pedantvarning, visst, jag vet...).

Fredrik

Gillar verkligen den gamla looken på dessa kameror... *L*
Klart ni måste få en bild på min lilla bebis.. *skratt*

Må gott!

Bilagor

• DSC_3340.jpg
    DSC_3340.jpg
    84 KB · Visningar: 944
Inre delar:
Kemiskt ren bensin, för rengöring, fuktad bomullstuss, arbeta med mycket lätt hand, där det är kladdigt, byt när det blir smutsigt, rengör även tryckplattan för filmen, absolut inget starkare medel!
Yttre delar:
Bomullstuss fuktad i lite vatten, med svag tvål lösning, byt när det blir smutsigt, lite petgöra, men värt besväret!

Byt gluggen till original, t.ex. Nikkor 1,4/50mm, upplev att utvecklingen var långt kommen, även för många år sedan, skärpa så att det räcker ..., minst sagt!

Lämna in den för fullständig genomgång, rengöring, byte av tätningar, justering av tider, värt varenda krona, brukar kosta för andra märken, som Minolta och Canon, omkring 1000:-, om nu en Nikon verkstad gör det för 500:-, då är det billigt, troligen tar de även omkring 1000:-, ändå några timmars arbete!

Så länge det finns reservdelar och film, - då är Nikon FM en evighetsmaskin!

Tack för tipsen! Så svag tvållösning är bättre på utsidan (ja..den där förbenade klisterlappen stör mig)? Hm..vette sjutton om den kommer loss av bara det, men ska testa! =)

Fredrik

Tack för tipsen! Så svag tvållösning är bättre på utsidan (ja..den där förbenade klisterlappen stör mig)? Hm..vette sjutton om den kommer loss av bara det, men ska testa! =)

Fredrik

Hej Fredrik,

När jag har haft besvärliga klisterlappar som ska bort så brukar jag lägga på en liten tuss dränkt med Limtvätt, låt det ligga ett tag och sen torkar du bort limresterna lätt som en plätt.

/Conny

Du kan också köpta Nikon FM-tätningsset via Ebay och internet för ett par dollar och göra det själv om du vill.

Kolla in http://www.flickr.com/groups/fmseries/ om du vill se bilder och diskussioner om just FM-serien (FM, FM2, FM3...)

Jon

Bra tips där. Vette bävrarna om jag vågar göra det själv, men det är ju en idé.. (ska den dock även rengöras så lutar det nog dock åt Lasses. Måste ju någon gång slänga in min D50 dit också).

/Fredrik

LP-Foto

Werner på LP-Foto gör också omtätning, brukar kosta ca 500 kronor där - jag har haft inne flera Nikon FM2, EM mfl där och har alltid varit nöjd.
Jon

Jag har haft en Fm i min ägo sedan 80-talet. Den har aldrig krånglat. Jag har inte ens servat den... Som sagt funkar den t o m om batterierna tar slut, om man själv kan så mycket om foto att man kan uppskatta ljusförhållandena. Blir påmind om när jag var på fjället och batterierna tog slut i min F70, då var den helt död, men då hade jag som tur var min Fm med mig så jag blev inte helt ställd. Din svarta ser mycket snygg ut. Bra köp! Knappen du syftar på är till för dubbelexponeringar.
En nackdel med kameran är att om du glömmer att stänga strömbrytaren till exp.mätaren (i frammatningen) så tar batterierna snabbt slut, även om den bara ligger i väskan!

Finns det ingen som rengör och fixar här i Göteborg? Har haft frågan uppe tidigare, men har för mig att det inte fanns någon. Synd. =/

/Fredrik

Jag har haft en Fm i min ägo sedan 80-talet. Den har aldrig krånglat. Jag har inte ens servat den... Som sagt funkar den t o m om batterierna tar slut, om man själv kan så mycket om foto att man kan uppskatta ljusförhållandena. Blir påmind om när jag var på fjället och batterierna tog slut i min F70, då var den helt död, men då hade jag som tur var min Fm med mig så jag blev inte helt ställd. Din svarta ser mycket snygg ut. Bra köp! Knappen du syftar på är till för dubbelexponeringar.
En nackdel med kameran är att om du glömmer att stänga strömbrytaren till exp.mätaren (i frammatningen) så tar batterierna snabbt slut, även om den bara ligger i väskan!

Ska försöka ha kolla på den (frammataren) så att den håller sig på sin plats. =)

Vet inte vad jag kan få ut av gluggen som sitter på, blir nog en fast 1.8 eller 1.4 senare. Ska efter tips nu ta och fixa lite sprit och bommul och få rent filmplattan, samt resten av klibbet + den där nedrans klisterlappen. *skratt*

Känns som att jag ska vara nöjd. Hoppas den kickar igång när jag får i batterier. Förresten...vilka batterier ska man ha? Har för mig att gamla kameror "äter" batterier som inte finns längre. Är det så?

Tack!
Fredrik

Senast ändrad:
Fredrik skrev: "Känns som att jag ska vara nöjd. Hoppas den kickar igång när jag får i batterier. Förresten...vilka batterier ska man ha? Har för mig att gamla kameror "äter" batterier som inte finns längre. Är det så?"

Inga problem med batterier. Det är inte de problematiska kvicksilverbatterierna som används i gamla kameror från 60 och 70 talets början utan 1,5 V alkaliska Lr44 eller silveroxid Sr44. Finns i de flesta affärer. Jag brukar köpa mina på ICA. Köp 2x2 st på en gång så har du i reserv om du gömmer stänga av mätaren.

Hej Fredrik,

När jag har haft besvärliga klisterlappar som ska bort så brukar jag lägga på en liten tuss dränkt med Limtvätt, låt det ligga ett tag och sen torkar du bort limresterna lätt som en plätt.

/Conny

Limrester från klisterlappar, tape, tesa, gaffa mm tar man enklast och skonsamast bort med en olja på en tuss eller tops, jag brukar använda olivolja eller rapsolja jag brukar undvika mineraloljor av miljöskäl. Låt oljan sitta en stund (du kan lägga en bit hushållspapper med olja på limmet en stund tvätta därefter med tvål- eller diskmedelslösning. Ingen risk att man förstör färg eller lackytor, denna metod funkar bar i andra samanhang, tänk på att om du gör det på trä så går oljan in i träet.

Mvh

Nikolaj

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar