Annons

Köpte beggad Nikon FM =)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Canon A1 som jag haft sedan ny (70-talet). Precis som på din har ljustätningar börjat kladda och spegelbromsen skriker efter smörjmedel.

En total service kostar på min kamera mellan 1000:- och 2.500:- beroende på vad som måste göras.Jag har en hel del finmekanisk erfarenhet men vet genom den information jag skaffat att om jag lyfter toppen på kameran kommer jag sannolikt skrota den.

Mitt råd är att du skaffar rejält mid information om problemet innan du gör något tokigt. Eller så är 200:- ingen stor summa för lite terapi;)

Finns det ingen som rengör och fixar här i Göteborg? Har haft frågan uppe tidigare, men har för mig att det inte fanns någon. Synd. =/

/Fredrik

Näpp, AE Fotoservice som tidigare fanns på Storgatan stängde för några år sedan när Nikon organiserade om sin reparationsverksamhet. Nu är det bara Lasses och Nikon själva som servar (Och LP-foto men de är inte auktoriserade av Nikon). Jag var hos Lasse tidigare i veckan, de var mycket trevliga och hjälpsamma. Jag fick ett kostnadsförslag på stående fot trots att han inte kunde säga vad felet var på mitt objektiv, förhoppningsvis får jag tillbaka det nu i veckan som kommer.

Med en 35mm eller 50mm och nya tätningar har du en arbetshäst som kan följa dig långt på livets väg!

Limrester från klisterlappar, tape, tesa, gaffa mm tar man enklast och skonsamast bort med en olja på en tuss eller tops, jag brukar använda olivolja eller rapsolja jag brukar undvika mineraloljor av miljöskäl.

En lätt fuktad mikrofiberduk ("mirakeltrasa") kan också duga, om man är osäker på vad underlaget tål. Paketinslagare på varuhus brukar använda en tejp bit, som upprepade gånger trycks på limresterna.

Nu har du fått tips om det problemet så det räcker, gissar jag!

Per.

Limrester efter klistermärken och annat ska tas bort med Kemiskt ren bensin och helst inget annat. Fördelen med det är att det inte ger sig på underlaget som alkoholer kan göra. Olja kan fungera men då får du ju en kladdig oljefilm som ska tas bort med något..och det rimmar illa med speglar och linser.

Se upp ordentligt med spegeln. Spegelskiktet är helt overkligt känsligt och tunt och ligger på utsidan av glasplattan. Gnuggar du den med en trasa riskerar du at förstöra den direkt. Jag har inte koll på hur du gör ren den bäst.

Kan man köra DX-gluggar på kameran? =/ Kan man inte va? Blir väl vinjettering och skit, eller är det fästningen som är fel kanske...?

/Fredrik

Har nu köpt kemiskt ren bensin och det tog bort limmet bums. =) Kan jag använda detta med för att göra en "overall" rengöring PÅ själva kameran, eller bör jag använda typ diskmedel, eller tvållösning som någon skrev. Ser lite äckligt ut mellan vissa hjul och knappar. Får gärna rent där, känner jag.

Insidan, plattan som trycker filmen. Körde bomull med samma lösning där. Men å vad klibbigt det där f.d. svarta skummet är. Fastnar överallt på fingrarna...man får vara försiktig märker jag.

500 kr på LP-foto. Någon som kan verifiera den siffran? Ingick rengöring då eller bara byte av skummet? Tänkte om jag hade vägarna förbi Sthlm i vår.

Ha en bra kväll!
/Fredrik

Bensin över hela kameran? Njae, är inte säker. Se upp så inte bensinen kryper in bakom nånstans å löser upp sånt som är limmat.

Jag brukar spraya lite vanlig ajax köksrengöring eller nåt på en trasa och gnugga rent. Mellan knapparna är det lite pill att få rent Man får prova sig fram me tops, tandpetare, kartongflikar å sånt.

Okularet och glasytor gör man rent med mikrofibertrasa (20 spänn på Clas Ohlson). Det bör gå att rengöra spegeln med den om man andas lite på den och gnuggar superförsiktigt. Den är ömtålig som en såpbubbla... Gör inte ren den om det inte absolut behövs.

Mattskivan kan man försöka göra ren. Den går att peta bort för rengöring. Det är så trist med smutsig skiva. Det syns ju så tydligt i sökaren.
Sa jag att man måste vara försiktig?...

Misstag och Nikon FM? Går det ens att sätta in de orden i samma mening utan att det åtföljs av någon form av straff? :)

Fantastisk Mackapär. Det torde vara vad FM står för. Något annat kan jag inte tänka mig.

Batterierna slut? So what? Plåta på bara. Sanslöst fin mekanisk känsla i allt. Smidigt format. Diskret. Den är att jämföra med en 500-hästarsbil som ser ut som vilken som helst i kön till jobbet. En riktig "sleeper" som presterar bättre än det mesta andra från samma tid. För att inte säga bättre än det mesta någonsin bland analoga kameror.

Måste erkänna att jag gjort ett stort misstag för några år sedan: jag sålde min svarta FE inkl motor (MD-11) och 35/2.0 för en spottstyver. Torde vara belagt med någon form av straff det också. När ekonomin tillåter skall jag ha en FE/FM igen med en 28:a eller 35:a och alltid svartvit film. Den optimala gatufotokameran tillsammans med Leica M.

Ska bara se till att få den tätad. Känns just nu lite långt ifrån att skaffa paypalkonto osv bara för att köpa tätkittet på ebay.

Någon som själv tänkt köpa detta? I så fall får ni gärna köpa för mig med (mot utlägg såklart). Eller om någon har de delar som behövs över, så köper jag.

/Fredrik

Inre delar:
Kemiskt ren bensin, för rengöring, fuktad bomullstuss, arbeta med mycket lätt hand, där det är kladdigt, byt när det blir smutsigt, rengör även tryckplattan för filmen, absolut inget starkare medel!
Yttre delar:
Bomullstuss fuktad i lite vatten, med svag tvål lösning, byt när det blir smutsigt, lite petgöra, men värt besväret!

Byt gluggen till original, t.ex. Nikkor 1,4/50mm, upplev att utvecklingen var långt kommen, även för många år sedan, skärpa så att det räcker ..., minst sagt!

Lämna in den för fullständig genomgång, rengöring, byte av tätningar, justering av tider, värt varenda krona, brukar kosta för andra märken, som Minolta och Canon, omkring 1000:-, om nu en Nikon verkstad gör det för 500:-, då är det billigt, troligen tar de även omkring 1000:-, ändå några timmars arbete!

Så länge det finns reservdelar och film, - då är Nikon FM en evighetsmaskin!

Ang rengöringen:
Kunde inte ha sagt det själv! ;)
/fd servicetekniker på nikon
Mycket

Lämna in den för fullständig genomgång, rengöring, byte av tätningar, justering av tider, värt varenda krona, brukar kosta för andra märken, som Minolta och Canon, omkring 1000:-, om nu en Nikon verkstad gör det för 500:-, då är det billigt, troligen tar de även omkring 1000:-, ändå några timmars arbete!

Så länge det finns reservdelar och film, - då är Nikon FM en evighetsmaskin!

Hittade av en händelse ett kvitto från Lasses för min Nikon FE.
Rengöring & lister (listerna kostar 74:- exkl. moms)
Nytt låsvred för bakstycke.
Skruv till toppkåpa
Funktionskontroll
Prisförslag rep. MD-12 (kretsfel, retur utan åtgärd)

Totalt 830:- inkl moms.
(Tyvärr är posterna inte separerade prismässigt förutom listerna som tydligen är Nikon orginal.)

Ska man köpa något idag är det nog en FE2 alt.FM2 new, de finns det mest reservdelar till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar