** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Problem - EOS 1000D och äldre Canon-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikb81

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en EOS 1000D och även ett äldre objektiv från Canon (första generationen av EF 80-200mm 4.5-5.6)

Canon har uppgivit att kameran ska vara kompatibel med alla EF-objektiv, och det funkar mycket riktigt att koppla på och även att ta bilder.

MEN, så fort jag försöker mig på att styra bländaren så får jag Err 01-meddelandet på skärmen. Det är bara vid bländarstyrning som problemet uppstår.

Någon som har varit med om nåt liknande eller har några tips?

Tack på förhand!
Fredrik

Kan bli så - kör på största bländaren så brukar det fungera. Samma visa med äldre sigma på nyare canon DSLR. Bländaren är för långsam tror jag är själva orsaken och är det så är det att köra på störta bländae sm hjälper

Kan bli så - kör på största bländaren så brukar det fungera. Samma visa med äldre sigma på nyare canon DSLR. Bländaren är för långsam tror jag är själva orsaken och är det så är det att köra på störta bländae sm hjälper

Tack för svar!

Det känns väl sådär kul att behöva göra det hela tiden. Canon kan ju knappast säga att objektivet är kompatibelt om det är så? Bländaren känns ju som en "hyfsat" viktig funktion...

Ingen annan som har några tips eller erfarenheter?

Mvh,
Fredrik

Hej igen.

Problemet löste sig. Det visade sig att bländaren helt enkelt hakat upp sig eftersom objektivet legat oanvänt så pass länge.

Ett gäng tryck på DOF-knappen med minsta bländare inställd fick den att lossna, och nu funkar det perfekt!

Mvh,
Fredrik

Ojdå. Då kanske man skulle ta och motionera sina lameller lite. Man bländar ju sällan ner mer än ett steg på långtelena, ibland två =)

Kan nog vara en idé. Jag har nog aldring använt minde än typ f/8 på vissa objektiv.... Som all mekaniskt mår det nog bra av att röra på sig..

Ja, och med mina skitiga sensorer törs man ju inte ställa in något midr än f/8.....

Personligen har jag svårt att förstå hur folk kan fota med f8 eller mindre på långa teleobjektiv. Dom gånger det är så ljust att det går, tycker jag ljuset är så hårt att det bara blir skit.
Uppenbarligen fungerar det ju för många duktiga djur/fågel-fotografer, så man kanske får tänka om och testa lite =)

Det hjälps ju knappast, när vädret är som det är när det som händer det händer.
Man får gilla läget, helt enkelt. Åtminstone om man vill fotografera något som sker, inte bara sånt som är gjutet i betong.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar