Annons

Sökaren i 5D vs. Dynax 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutenisse

Aktiv medlem
Efter mycket om och men, så har jag tillslut bestämt mig för att byta system, från Minolta till Canon.
Har alltid varit märkestrogen av mig, men nu när Minolta övergivit kamerabranschen, så tycker jag att jag kan välja fritt. Sony har jag aldrig tyckt om och Canon har onekligen fina prylar, så varför inte?

Jag tänker köpa en 5D på lördag, men jag är lite orolig för hur stor/liten sökaren är i denna kamera.
Dynax 7D, som jag har, har en väldigt bra sökare och jag har läst att Canon har mindre sökare i sina. Dock ska sökaren i 5D vara stor och ljus, men hur är den i jämförelse med min 7D?

Har även en Minolta 7000i och den har helt underbar sökare - bättre än 7D.

Så, vad tror ni? Kommer jag att bli besviken eller glatt överraskad?

Kommer visserligen att testa själv på lördag, men förhandsinfo skadar ju inte :)
 
5D borde ha ungefär 20% större sökarbild enligt specarna. Bifogar bildexempel.

MEN, det är ju inte bara storleken, utan hur ljus/klar den är, går det att ställa fokus manuellt, kan man se sökaren på lite avstånd (eg hur är den för glasögonbärare) mfl faktorer.
 

Bilagor

  • sokare.jpg
    sokare.jpg
    16.5 KB · Visningar: 427
Jag har en 7D och testade 5D för inte så länge sen och blev glatt överraskad av sökaren. Mycket bättre än 7D's om du frågar mig iaf.

Kommer också att byta till Canon men väntar på 5D mk2 (eller vad den kommer att heta) och jag flyttar till USA om några månader så det blir väldigt mycket billigare att köpa den där :)
 
Större och bättre sökare än 7D - ja det låter ju väldans trevligt :)

Tackar och bockar för svaren!
 
Sökaren i 5D är gulaktig. Med samma objektiv på en 20D såg allt normalt och neutralt ut. Kan vara värt för dig att undersöka i alla fall, och bedöma själv om du tycker det är störande. Personligen tycker jag att det är störande men får väl leva med det.
 
Det blev en 5D i torsdags, men jag kan inte påstå att jag upplever sökaren som gulaktig på något sett.

Har jämfört med Minoltan och det är ingen skillnad, förtom att 5D är större.

Jag har ett 24-105 objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.