Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tvillingmodeller

Produkter
(logga in för att koppla)

Koja

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska fotografera min flickväns systrar.. som är enäggstvillingar. Har tillgång till en fotostudio.
Nu till frågan...
Vad är det jag bör tänka på? Blixtar,ljussättning,avstånd,objektiv etc.
Bilderna kommer att vara svartvita.
Detta blir min första fotografering i studio, så ni kan säkert gissa vad jag bör veta som nybörjar på det här.

Jag funderar på att köpa ett Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1, till min nikon f80. Kan det vara ett lämpligt val?

Det kommer nog att bli mycket halvbilder. (magen/brösten och uppåt), men även helbilder vore av intresse och då kanske ett annat objektiv vore mer lämpligare, isåfall i vilket bildomfång?

Visa gärna lite exempel på vad t ex en viss utrustning och ljussättning kan ge för resultat.

Tack för alla svar!

Fredrik

Det beror lite på hur stor studion är. Ett 50mm objektiv ( på en digitaöl systemkamera ) kräver ca 4-5 meter eller så för helkropp och ahr du då två personer så ...

Börja med enkel ljussättning. Tex två blixtar i paraply 45 grader ca från modellerna varav den en bör vara något svagare så du får en nyanskillnad och lite dynamik i ansiktet.

Sen får du kolla vad du ska styra blixtarna med.

Normalt brukar 250/s och bländare 8 vara bra för studiobruk, rent generellt. Slutartiden spelar inte så stor roll ( men man kan normalt inte gå högre när man styr externa blixtar ).

Kolla på artiklarna här på fotosidan för mer tips.

Det är enklare för dig att ställa frågorna till den som har studion. Han/Hon måste ju veta vad du behöver. Du får kolla blixtsynctiden på din F80 kamera. (Kortast möjliga tid som hela slutaren är öppen = Synctid, brukar vara 1/125sekund till 1/250sekund). Om in kamera har blixtsyncuttag så kan du använda kabel till blixtarna annars finns det både IR och Radio sändare, om man vill vara "trådlös".

Det finns en bra bok om ljussättning som du kan köpa i Bokhandeln eller på nätet. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11131 där visas både position på bilxtarna och resultatet i bilder.

Se det hela som ett lite nybörjarprojekt och lova inte för mycket i början så kan du säkert lyckas efter några gånger i studion.

Här har du lite för inspiration. www.pix4chicks.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar