Annons

Elite Chrome = 100 VS ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderlund

Aktiv medlem
Nu måste lite saker redas ut i min lilla hjärna.. :)
Elite Chrome Extra Colour skall vara samma film enl. fotohandlaren. Stämmer det?

Köpte även några rullar Superia, trodde jag i alla fall, när jag kom hem så ser jag att filmen heter Fujicolor Press.
Är Press samma som Superia och Superia samma som Press?

Varför denna röra??? :)

Inte bara snikvarian utan samma film men andra delar av den stora rullen, sämre hållbarhet samt inte satt under samma kvalitetskontroll.

Joker skrev:
Inte bara snikvarian utan samma film men andra delar av den stora rullen, sämre hållbarhet samt inte satt under samma kvalitetskontroll.
Nej, så är det inte.

För det första är det samma pris på båda varanterna så "snikvariant" vet jag inte.

Det är olika filmer som bygger på samma teknik och recept. De tillverkas dock separat. Det där med olika elar av rullen är en gammal myt som är helt fel enligt Kodak.

Amatörversionen (Elitechrome Extra Color) är tänkt för kunder som har filmen liggande lång tid både före exponeringen och en bit efter. Filmen är gjord för att mogna långsamt.

Proffsversionen (E100VS) är tänkt att användas strax efter inköpet och framkallas omgående efter exponering. Den har mognat färdigt och måste därför kylförvaras. Bäst före datum är också kortare. Toleranserna är snävare för att garantera att att alla rullar har samma egenskaper.

Det där var ett uttömmande svar :)
Hur är det med färgåtergivning m.m. mellan de olika fimerna, är det likvärdigt eller skilljer det sig åt?

loka dålig

Färgåtergivningen är lika usel på båda filmerna. Ska du fota i solsken och eller vid havet så kommer du att bli förvånad över det dåliga resultatet. Läs recensionerna av filmerna här på FS så ser du dock att det finns olika uppfattningar om filmen. Jag har endast fått bra resultat vid skymningsfoto/nattfot0 och då jag fotat i mulet väder. Resten har varit det absolut sämsta jag sett. (gult och rött till förbannelse)

Presschrome/E100GX

Scandinavian Photo skriver i sin katalog att att Presschrome är "Film med egenskaper liknande Ech100 GX till konsumentpris!".

Är det 'samma' film eller har de bara liknande egenskaper?

Re: Presschrome/E100GX

rindler skrev:
Scandinavian Photo skriver i sin katalog att att Presschrome är "Film med egenskaper liknande Ech100 GX till konsumentpris!".

Är det 'samma' film eller har de bara liknande egenskaper?
Nej, det är olika filmer. GX är modernare och något finkornigare.

Söderlund skrev:
Det där var ett uttömmande svar :)
Hur är det med färgåtergivning m.m. mellan de olika fimerna, är det likvärdigt eller skilljer det sig åt?
De är likvärdiga. Filmerna ger extremt mättade färger = överdrivet. De har också hög kontrast vilket inte passar alla motiv i solsken. Som Tony skrev så fungerar de utmärkt i mulet/skugga samt för kvälls/nattbilder. I dagsljus ger de en varm gul karaktär som man antingen gillar eller hatar. I det blå kvällsljuset förblir filmen blå och drar inte åt magenta som Velvia gör.

objernulf skrev:
Nej, så är det inte.

För det första är det samma pris på båda varanterna så "snikvariant" vet jag inte.

Det var inte meningen att värdera då jag gav filmen etiketten "snik". Speciellt inte då det är den diafilm som jag har använt mest.

Det är olika filmer som bygger på samma teknik och recept. De tillverkas dock separat. Det där med olika elar av rullen är en gammal myt som är helt fel enligt Kodak.

Å fan, där ser man. Jag hade köpt myten rakt av. Men nu vet jag bättre.

Jag har gjort fotoreportage i El Salvador med 30-talet rullar Elite Chrome XC och några 100 VS. Filmen funkade fint i alla möjliga ljusförhållanden. Jag plåtade i solsken, mulet, blandljus, blixt osv. Enda svagheten egentligen är porträtt, ansiktena blir lätt lite för färgglada. Det finns fler bra filmer, men Elite är långt ifrån dålig.

Jag har i över 10 år plåtat tusentals rullar med Elite (ej XC) och har lärt känna den filmen. XC är lite mer extrem och förförisk men har givetvis en del svagheter också.

Diafilmsval är väldigt individuellt, så prova dig fram. Själv tycker jag att prova och sensia är så tråkiga....

froderberg skrev:
...

Diafilmsval är väldigt individuellt, så prova dig fram. Själv tycker jag att prova och sensia är så tråkiga....

Äntligen! Det är möjligt att Sensia och framförallt Provia är bättre men nu har jag äntligen fått ordet som förklarar varför jag väljer VS/EBX. Just Provian har jag aldrig gillat. Sensina är okay att scanna och har därför vissa fördelar om man kör en semidigital process.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar