Annons

Fota i sol

Produkter
(logga in för att koppla)

MNB

Aktiv medlem
Jag bor i Spanien (solkusten) och har alltid haft nåt i mig som säger att det inte går att få snygga foton i starkt solljus. Självklart är det inte så men jag vet inte riktigt hur jag ska bra bilder.

Jag fotade en del förr och gick några foto kurser i gymnasiet (kanske inte värderas nåt vidare). Men kan inga vidare fototekniker. Så vore uppskattat med lite tips om vilka tekniker jag ska använda mig av för att ta snygga bilder härnere. Objekt är landskap, porträtt och arkitektur som statyer, byggnader osv. Kameran jag har är en Canon 400D.

VH

Mikael
 
Handlar ju lite grann också om i vilken vinkel solen står i. Med solen rakt mot dig och objektet mellan er så blir det svårt, då får du plocka fram något som är starkare än solen.
Men lite mer hanterbart är det väl vid de tillfällen då solen "bara" står rakt ovanför, och ger folk mörka ögonhålor. Mitt råd är att då använda blixt, helst en extern sådan.
Ta ut en slutartid som är längre än blixtens kortaste synktid, (troligen 1/200-del) och som fungerar med det omgivande ljuset. Rikta blixten mot personen och tryck av. Eventuellt kan du behöva justera inställningarna något efterhand.

En reflektor fungerar också bra för att lätta upp skuggor.
 
Jag bor i Spanien (solkusten) och har alltid haft nåt i mig som säger att det inte går att få snygga foton i starkt solljus. Självklart är det inte så men jag vet inte riktigt hur jag ska bra bilder.

Jag fotade en del förr och gick några foto kurser i gymnasiet (kanske inte värderas nåt vidare). Men kan inga vidare fototekniker. Så vore uppskattat med lite tips om vilka tekniker jag ska använda mig av för att ta snygga bilder härnere. Objekt är landskap, porträtt och arkitektur som statyer, byggnader osv. Kameran jag har är en Canon 400D.

VH

Mikael

Förlåt min hårda ton!!!

Men det går nästan inte:(

Eller ja du kan ju närma dig det som du ser det runt omkring dig!
finns inte en kamera som rakt upp & ner klarar det ljus som solen gör, Man måste ha blixt(rar), reflektorer, skärmar & och litet annat=mycket jobb!!!

Det skiljer för många steg ifrån dom ljusa partierna och dom mörka!
Ögat klarar vida fler steg än vad en kamera gör idag!!!

Men kolla på cyberphoto på skärmar osv, dom hjälper dig eller kameran att jämna ut några av stegen mellan det ljusa och mörka!

Ha det gött

Kram

M
 
Det är ju väldigt olika saker du fotar (och det är ju bra). Alla sakerna påverkas ju olika av olika sorters ljus, en person med stark sol på sig kräver ju annorlunda tekniker än vad ett landskap gör.

Det där med att det inte går e ju, förlåt uttrycket, skitsnack.

Använd solen till din fördel istället, allting beror ju på vilken känsla du har i bilderna. Jag säger inte att det är lätt, det är väl inget med foto egentligen, inte om det ska bli riktigt speciella bilder i alla fall.

Ta tex ett landskap, stark sol. Utnyttja det och leta efter hårda konstraster. Senast igår körde jag förbi flera åkrar här nere i skåne, de är relativt nyskördade och längst med hela åkrarna ligger det flera hundra meter långa högar med säd och annat. Solen var stark och stod från sidan och bildade helt underbara skuggor. Dumt nog kunde jag inte stanna och fota, men jag kanske får tid i helgen, om allting ligger kvar då dvs.

Porträtt, tja, svårare, lite mer utrustning krävs kanske, nånting för att jämna ut ljuset, såvida du inte vill ha en väldigt hög kontrast i din bild. Å andra sidan behöver ju inget av det vara dyrt, du kan använda ett stort vitt papper som reflektor, eller så kan du måla det i nån lite nertonad färg (spraymåla då). Du kan sätta guldfolie på det och skapa varma reflekterande toner. Du kan använda blixt/blixtar för att mjuka upp skuggor etc.

Jag säger inte att jag är expert på det, LÅNGT ifrån. MEN jag försöker, jag provar, jag fantiserar. Ibland går det och ibland går det åt helvete. Trist men ett bra sätt att lära sig på, dessutom kostar det ju inget så länge man använder digitalt.

Bifogar en länk till youtube med Joe McNally som fotar ute i öknen i extremt skarp sol.

http://www.youtube.com/watch?v=k7qEgl2uQHg

Nu föreslår jag inte att du ska skaffa dig 10 blixtar och ett gäng assistenter. Men det är fullt möjligt att fota i stark sol. Har du inte redan det skulle jag föreslå en blixt i alla fall, helst en som du kan plocka av kameran och fjärstyra.

Mvh

Rasmus Mattsson
 
Det går ta snygga bilder i vilket ljus som helst. 90% handlar om hur du efterbehandlar bilderna. Man behöver oftast inget extra ljus eller reflexskärm.
 
Jag bor i Spanien (solkusten) och har alltid haft nåt i mig som säger att det inte går att få snygga foton i starkt solljus. Självklart är det inte så men jag vet inte riktigt hur jag ska bra bilder.

Jag fotade en del förr och gick några foto kurser i gymnasiet (kanske inte värderas nåt vidare). Men kan inga vidare fototekniker. Så vore uppskattat med lite tips om vilka tekniker jag ska använda mig av för att ta snygga bilder härnere. Objekt är landskap, porträtt och arkitektur som statyer, byggnader osv. Kameran jag har är en Canon 400D.

VH

Mikael

En enkel "teknik" som inte kräver några nya prylar alls är att fota när ljuset är lite snällare, morgon och kväll. Annars använd en extern blixt.
 
Varför skulle det vara så svårt, att fotografera i sol?

Som i alla tider, långt före den digitala världen, mäter man i skuggorna och i de ljusa partierna, struntar i den direkta solen, lägger sig på ett medelvärde, enkelt!

Mäter du direkt mot solen, går exponeringsmätaren i botten, tror att det är en eldsvåda på gång, i sämsta fall kan kameran explodera i dina händer, ovanligt, akta ögonen, ha på handskar och solhatt!

Hur bra ser du om du tittar direkt mot solen, en stund?

Ögat bländar ner automatiskt, det kallas för att kisa med ögonen, hört det förut?
 
Varför skulle det vara så svårt, att fotografera i sol?

Det är inte alls svårt om man VILL HA sotade skuggor ELLER utfrätta högdagrar. Det medelvärde du nämner är ju en kompromiss, eller hur? Vad frågeställaren kanske menar är att han vill ha hela det för ögat synliga omfånget på en gång och det går ju inte med dagens teknik. Man kan förvisso ordna det i datorn utifrån olika exponeringar, men det vore ju tjusigt om man slapp det.
[/QUOTE]

Ögat bländar ner automatiskt, det kallas för att kisa med ögonen, hört det förut?

I mina ögon har jag pupiller (iris) som drar ihop sig. Kisar gör jag bara innan det har anpassat sig :)
 
Mitt bästa tips för att få med så stort dynamiskt omfång som som möjligt utan HDR är tyvärr att börja plåta med svartvit film. ("Tyvärr" för att du redan har en digitalkamera och antagligen vill fortsätta använda den.) Svartvit film har ca 12 stegs dynamiskt omfång, vart är digitalt idag? 7 steg? Sist jag intresserade mig för det (för några år sedan) brukade man säga 5 steg, men det måste väl ha ändrats till det bättre tack vare att moderna kameror har betydligt lägre s/n-ratio?

I mina ögon har jag pupiller (iris) som drar ihop sig. Kisar gör jag bara innan det har anpassat sig :)

Sjukt OT: Mina ögon anpassar sig väldigt dåligt..jag är otroligt känslig för starkt ljus. Jag kisar i princip alltid i solit väder, trots solglasögon. Undrar om det kan bero på att mina pupiller inte kan dra ihop sig lika mycket? Fast jag ser skarpt och bra, än så länge i alla fall. Men det föreligger väl enorm risk för tidig ålderslångsynthet för mig kan jag tänka mig.
 
Jag bor i Spanien (solkusten) och har alltid haft nåt i mig som säger att det inte går att få snygga foton i starkt solljus. Självklart är det inte så men jag vet inte riktigt hur jag ska bra bilder.

Jag fotade en del förr och gick några foto kurser i gymnasiet (kanske inte värderas nåt vidare). Men kan inga vidare fototekniker. Så vore uppskattat med lite tips om vilka tekniker jag ska använda mig av för att ta snygga bilder härnere. Objekt är landskap, porträtt och arkitektur som statyer, byggnader osv. Kameran jag har är en Canon 400D.

VH

Mikael

Jag tycker egentligen att av det du pratar om så är det egentligen porträtt som kan vara svåra att få bra utan svåra slagskuggor.
Arkitektur och landskap ska ju inte behöva lida så svårt av skuggproblematiken.
Nyss hemkommen från Turkiet så tycker jag nog att värmedaller och soldis är värre fiender till landskapsfotograferingen.
Skaffa gärna ett polariserande filter, det hjälper dig att få lite mer kontraster i starkt ljus.
 

Bilagor

  • IMG_2101.jpg
    IMG_2101.jpg
    43.8 KB · Visningar: 2,143
Men snälla någon, ni som som skriver här fotograferar ju mycket eller hur? många av er är fantastiskt duktiga, än del ännu bättre:)
Och del inte lika bra?(typ jag...)
men kom inte och säg att det blir bra bilder i direkt solsken!!!
För det är fel!!! Eller ja det beror ju på motivet ju!!!

Finns tillfällen det blir kanon bra bilder mitt på dagen,
men dom är lätträknade enligt mig!!!

Men dessa skillnader från mörka och ljusa partier i direkt solsken klarar kameran inte av själv att jobba i!!!

Vi ser många fler (f-)steg än vad kameran klarar av,
men att detta sedan går att jobba ifatt "något" hemma vid datorn, är ju allmänt känt,
Bara man går i skugga blir ju bilden något helt annat för kameran att jobba i/med!!!

Men visst finns det göbbar där ute som jobbar i sol,,, förlåt MED solen. Och gör ett kanon jobb!!!

Men beroende på jobb/motiv så MÅSTE det till hjälpmedel om det sedan är blixt, skärmar etc får man ju titta på det för att jobbet skall bli bra!!!

Ha de gött

Kram

M
 
Jag tror det är något fel på din utropsteckenknapp på tangentbordet, Martin. Av någon anledning verkar den peppra iväg flera stycken varje gång du trycker på den.

men kom inte och säg att det blir bra bilder i direkt solsken!!!
För det är fel!!! Eller ja det beror ju på motivet ju!!!

Vad är bra? Vad är bilder? ;) Vad jag menar är att det givetvis är rent subjektivt vad som är "bra", och med "vad är bilder" menar jag att det finns så många olika sorters bilder som går att ta, så det omöjligen går att generalisera så grovt. Ett porträtt är ljusår från en landskapsbild, t.ex.

Kolla t.ex. igenom mina bilder här: http://www.silverlight.se/usa/ (de finns i min blogg också, men inte som bildspel och något mindre storlek)

De allra flesta bilderna i det bildspelet är tagna i gassande solljus, utan något som helst tillbehör, som man måste ha för att kunna ta bra bilder i solljus enligt dig. Är dom "dåliga" enligt dig?
 
Jag vet att jag ofta använder 3st "!"
Men det fungerar ju, ni reagerar på det:)

Det jag sade från början var att det du själv ser i direkt solsken. det ser inte kameran, det går nästan inte att få den bilden man ser själv på bild,

Dina bilder är jätte vackra på alla sätt, kan inte säga något alls "ont" om dig och din teknik(jag lovar)
Kan nog inte sitta och drägla mer:)

Men bilderna är ändå inte som när du såg bilden eller tog bilden, och nu menar jag inte den brunton du lagt på.
Utan hela skalan från kolsvart till kritvitt. ok!
(förlåt det vart ett "!" till)

Men det var ju det jag menade att man måste lära sig att jobba MED solen & inte mot den. Jag är inte bra i direkt solsken, men BP-bilder ja då är direkt solsken min största fiende, och där måste man ha litet hjälpmedel.

För det är inte lätt & "beroende på motiv" är det bara att glömma(nästan) att få bra bilder alt lägga ner en massa jobb.

Kolla jag klarade mig med bara 4st "!" i hela inlägget
(duktigt idiot, citat mamma)

Ha de gött

Kram

M
 
Jag vet inte om jag är ute på hal is eftersom jag inte riktigt uppfattar vad frågeställaren menar, det finns inga hänvisningar till bildexempel på vad som är bra och dåligt.

Men mina två tips är:

Upplättningsblixt vid porträttfotografering ger bra exponering på både motiv och bakgrund. Fungerar mycket bra i motljus. Oftast räcker den inbyggda blixten ganska långt.

Jag fotar mycket hästsport och väljer då en position där jag har solljuset "med" mig så att solen belyser motivet och inte tvärtom.
 
Det är inte alls svårt om man VILL HA sotade skuggor ELLER utfrätta högdagrar. Det medelvärde du nämner är ju en kompromiss, eller hur? Vad frågeställaren kanske menar är att han vill ha hela det för ögat synliga omfånget på en gång och det går ju inte med dagens teknik. Man kan förvisso ordna det i datorn utifrån olika exponeringar, men det vore ju tjusigt om man slapp det.

I mina ögon har jag pupiller (iris) som drar ihop sig. Kisar gör jag bara innan det har anpassat sig :)[/QUOTE]

Medelvärde, ja, men det blir ändå inte sotade eller utfrätta ljusa delar i bilden, om inte solen är extremt stark, omfånget brukar då räcka till, så snäv är ingen färgfilm ISO 200/digital ISO 200, så att några bländarsteg + eller -, mot ideal spelar någon större roll.
Ännu bättre möjlighet till stort omfång fås vid lågkänslig film ISO 80/digital ISO 80

Sv-v film/digital sv-v ger ännu bättre omfång.

Vi ser INTE många fler (f-)steg än vad kameran klarar av, antingen om det är film eller digitalt, - utan våra ögon förändrar pupillens storlek, automatiskt, för det infallande ljuset, i takt med att du tittar på skuggorna eller de ljusa partierna, framför dig, ögonen registrerar likt en kamera för rörliga bilder.

Pupillen reagerar snabbt, automatiskt, men mera uppenbart, du känner när kisar med ögonen, man orkar bara göra detta en kort stund, muskelansträngningen är tröttande, då är det läge för solbrillor.
 
Så många människor med så mycket kunskap, borde väl kunna detta:
Dynamic Range?
Ok håll i er nu,


Källa: www.cambridgeincolour.com

THE HUMAN EYE:

The human eye can actually perceive a greater dynamic range than is ordinarily possible with a camera. If we were to consider situations where our pupil opens and closes for varying light, our eyes can see over a range of nearly 24 f-stops.


Alltså: 24 f-steg OK!

But/Men:

On the other hand, for accurate comparisons with a single photo (at constant aperture, shutter and ISO), we can only consider the instantaneous dynamic range (where our pupil opening is unchanged). This would be similar to looking at one region within a scene, letting our eyes adjust, and not looking anywhere else. For this scenario there is much disagreement, because our eye's sensitivity and dynamic range actually change depending on brightness and contrast. Most estimate anywhere from 10-14 f-stops.

The problem with these numbers is that our eyes are extremely adaptable. For situations of extreme low-light star viewing (where our eyes have adjusted to use rod cells for night vision), our eyes approach even higher instantaneous dynamic ranges

Och till sist:

Most digital cameras use a 10 to 14-bit A/D converter, and so their theoretical maximum dynamic range is 10-14 stops. However, this high bit depth only helps minimize image posterization since total dynamic range is usually limited by noise levels. Similar to how a high bit depth image does not necessarily mean that image contains more colors, if a digital camera has a high precision A/D converter it does not necessarily mean it can record a greater dynamic range. In practice, the dynamic range of a digital camera does not even approach the A/D converter's theoretical maximum; 5-9 stops is generally all one can expect from the camera.

Alltså 5-9steg att jobba med? det är 7 till 3steg mer än vad kameran klarar själv, och 19 till 15 steg färre än vad vi ser.


jag litar mer på dessa & min första fotografchef/Mentor(som tyvärr är död) än den kunskap som verkar finnas här.(förlåt)


Tillägg:
Note the huge discrepancy between reproducible dynamic range in prints, and that measurable by scanners and digital cameras. For a comparison with real-world dynamic range in a scene, these vary from approximately 3 f-stops for a cloudy day with nearly even reflectivity, to 12+ f-stops for a sunny day with highly uneven reflectivity.

Alltså: 12 f-steg! skillnad i direkt solsken,

Någon som vill ifrågasätta detta ring Cambridge;)

Ha de gött

Kram

M

P.S. Det här visste jag redan "INNAN" jag läste det på denna sidan, men jag hade inga exakta siffror eller tal att jobba med bara att det var en del steg att jobba ifatt, bara det att ögat ligger litet före kamerans sätt att se & försöka fånga våran underbara värld då var årtalet 1980 typ och med "MIN" första kamera KODAK DISC 6000(det ni) i handen?. D.S.
 
Senast ändrad:
Mitt tips är att skaffa en kompaktkamera eller alltiallo. Se bara till att den har blixtsko/kontakt så att du kan sätta på en stark blixt och ev. ha blixten lös bredvid. Kompaktkameror har nämligen ingen ridåslutare och har därför en väldigt snabb blixtsynk. Då kan du minimera solljusinsläppet med hjälp av kort slutartid istället för med bländaren som man gör på systemkamerorna. På det viset så förlorar inte blixten sin styrka. Visst finns det blixtar med HSS/snabbsynk men den funktionen själ också en massa ljus.

När det är stark sol så kan du fota med lägsta ISO så en kompakt ger utmärkt resultat.

Annars så är reflexskärmar ett bra men lite bökigt alternativ. Glöm inte att ljusa husfasader och dyl. fungerar bra som reflexskärmar.

Gryning och kväll är ochså bra att fota i, fast den tiden är väl inte så långvarig där nere kan jag tänka...
 
Senast ändrad:
Jag vet att jag ofta använder 3st "!"
Men det fungerar ju, ni reagerar på det:)

Sant :) Kände bara för att retas lite ;)

Det jag sade från början var att det du själv ser i direkt solsken. det ser inte kameran, det går nästan inte att få den bilden man ser själv på bild,

Det är sant. Jag skulle nästan våga säga att det är omöjligt att få den bilden man ser själv :) Men under rätt förhållanden kan man komma nära vad det gäller "exponering" och färger åtminståne, även om blickfältet såklart är helt anorlunda än en kameras beskärning. (Den meningen måste jag ha skrivit tidigare, eller så fick jag en Deja Vu-känsla ;) )

Dina bilder är jätte vackra på alla sätt, kan inte säga något alls "ont" om dig och din teknik(jag lovar)
Kan nog inte sitta och drägla mer:)

Tack!!! :D (Jodå, jag kan också :D)

Men bilderna är ändå inte som när du såg bilden eller tog bilden, och nu menar jag inte den brunton du lagt på.
Utan hela skalan från kolsvart till kritvitt. ok!
(förlåt det vart ett "!" till)

Nej det är sant, dock kanske de bilderna egentligen var ett dåligt exempel av mig, eftersom de är efterbehandlade. Jag minns dock inte exakt hur mycket jag fipplade med kontrasterna, svart- och vitpunkt, men tror inte det var så mycket.

Men det var ju det jag menade att man måste lära sig att jobba MED solen & inte mot den. Jag är inte bra i direkt solsken, men BP-bilder ja då är direkt solsken min största fiende, och där måste man ha litet hjälpmedel.

För det är inte lätt & "beroende på motiv" är det bara att glömma(nästan) att få bra bilder alt lägga ner en massa jobb.

Kolla jag klarade mig med bara 4st "!" i hela inlägget
(duktigt idiot, citat mamma)

Ha de gött

Kram

M

Jag håller ju med dig i stort, jag brukar också rekommendera att undvika direkt solljus och föredrar själv att plåta t.ex. porträtt när det är halvmulet (eller varför inte ösregn? Det måste jag prova..kan bli snygga bilder!), jag menade mest att det inte riktigt går att generalisera så hårt eftersom det är beroende av både vad man fotar, smak och utrustning :)

4st "!" för mig med :) fast nu blev det fem! Jävlar, sex! Sju! :D

Kram ;)
 
Jag har faktiskt ingen lust att lägga mig i den tekniska diskussionen just nu (den innehåller ganska många missuppfattningar och direkta fel...) - men för trådskaparens skull så finns det ju ett par frågor som bör ställas...:

Canon 400D...
Fotar du i jpg?
Isf - sänk "contrast" när du går ut i "hårt" ljus. Kontrastinställningen i kameran bestämmer hur mycket av den faktiska kameramätningens kontrast (11Ev, med åtminstone 8.5Ev på mitten av omfånget med fullt korrekt färginformation). Kameran klipper bort ca 3Ev i toppen/botten av detta om du använder hög kontrast > jpg, men bara 1Ev om du använder låg kontrast.
Låg kontrast låter dig ta med "mer" av scenen framför dig, men sänker å andra sidan färgmättnaden. Öka den i menyn. Du kan spara detta som en egen "picture mode" i kameran.
Finns någon "skuggupplättningsfunktion" i 400'an? - jag minns inte. Tror inte det. Annars, slå igång den också. Den lägger till lite brus, men du befinner ju dig i en bas-ISO-situation.

Fotar du raw?
Isf får du lära dig lite andra rutiner vid framkallningen - det finns inställningar som fungerar bra för sånt här. En väldigt lätt övergång med en tone-mapping som t.ex photomatix fungerar också bra - den blir inte onaturligt HDR-aktig innan man slår på för mycket effekt...

PS...
Lägger till ett utsnitt med 10Ev från mörkaste ställe punktmätt till ljusaste ställe (punktmätt) Mitt krav är att det fortfarande ska finnas urskiljbara detaljer för att omfånget ska räknas. Detta tillfredsställs lätt med en D700. 1.5Ev till finns att hämta om man är nogrann med exponeringen.
DS.
 

Bilagor

  • original.jpg
    original.jpg
    78.8 KB · Visningar: 171
  • extremes.jpg
    extremes.jpg
    94.7 KB · Visningar: 173
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.