Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota i sol

Produkter
(logga in för att koppla)
PS - Christoffer!
Jag uppskattade också dina bilder, men jag ska ärligt säga att kanske bara en eller två av strand/hav-scenerna gav mig intrycket av "starkt solljus i verkligheten". Resten såg ganska "mulna" ut i mina ögon - även om man ser de starka slagskuggorna...
DS
 
Och ett exempel på vad efterbehandlingen gör. Först, direkt ur kamera, ändå med låg kontrast! - Sedan efter detta min standardbehandling för högkontrastsbilder.
 

Bilagor

  • LR-standard.jpg
    LR-standard.jpg
    84.1 KB · Visningar: 167
  • LR-HDR.jpg
    LR-HDR.jpg
    96.7 KB · Visningar: 171
PS - Christoffer!
Jag uppskattade också dina bilder, men jag ska ärligt säga att kanske bara en eller två av strand/hav-scenerna gav mig intrycket av "starkt solljus i verkligheten". Resten såg ganska "mulna" ut i mina ögon - även om man ser de starka slagskuggorna...
DS

Tackar! :) Det var lite min intention :) Konverteringen till svartvitt och bruntoningen får himmeln att se lite mulen ut :)

Edit: Snyggt exempel med kattbilden!
 
Så många människor med så mycket kunskap, borde väl kunna detta:
Dynamic Range?
Ok håll i er nu,


Källa: www.cambridgeincolour.com

THE HUMAN EYE:

The human eye can actually perceive a greater dynamic range than is ordinarily possible with a camera. If we were to consider situations where our pupil opens and closes for varying light, our eyes can see over a range of nearly 24 f-stops.


Alltså: 24 f-steg OK!

But/Men:

On the other hand, for accurate comparisons with a single photo (at constant aperture, shutter and ISO), we can only consider the instantaneous dynamic range (where our pupil opening is unchanged). This would be similar to looking at one region within a scene, letting our eyes adjust, and not looking anywhere else. For this scenario there is much disagreement, because our eye's sensitivity and dynamic range actually change depending on brightness and contrast. Most estimate anywhere from 10-14 f-stops.

The problem with these numbers is that our eyes are extremely adaptable. For situations of extreme low-light star viewing (where our eyes have adjusted to use rod cells for night vision), our eyes approach even higher instantaneous dynamic ranges

Och till sist:

Most digital cameras use a 10 to 14-bit A/D converter, and so their theoretical maximum dynamic range is 10-14 stops. However, this high bit depth only helps minimize image posterization since total dynamic range is usually limited by noise levels. Similar to how a high bit depth image does not necessarily mean that image contains more colors, if a digital camera has a high precision A/D converter it does not necessarily mean it can record a greater dynamic range. In practice, the dynamic range of a digital camera does not even approach the A/D converter's theoretical maximum; 5-9 stops is generally all one can expect from the camera.

Alltså 5-9steg att jobba med? det är 7 till 3steg mer än vad kameran klarar själv, och 19 till 15 steg färre än vad vi ser.


jag litar mer på dessa & min första fotografchef/Mentor(som tyvärr är död) än den kunskap som verkar finnas här.(förlåt)


Tillägg:
Note the huge discrepancy between reproducible dynamic range in prints, and that measurable by scanners and digital cameras. For a comparison with real-world dynamic range in a scene, these vary from approximately 3 f-stops for a cloudy day with nearly even reflectivity, to 12+ f-stops for a sunny day with highly uneven reflectivity.

Alltså: 12 f-steg! skillnad i direkt solsken,

Någon som vill ifrågasätta detta ring Cambridge;)

Ha de gött

Kram

M

P.S. Det här visste jag redan "INNAN" jag läste det på denna sidan, men jag hade inga exakta siffror eller tal att jobba med bara att det var en del steg att jobba ifatt, bara det att ögat ligger litet före kamerans sätt att se & försöka fånga våran underbara värld då var årtalet 1980 typ och med "MIN" första kamera KODAK DISC 6000(det ni) i handen?. D.S.


Var det inte detsamma, jag angav i min enkla korta text, nedan:
:), :), :)

"Vi ser INTE många fler (f-)steg än vad kameran klarar av, antingen om det är film eller digitalt, - utan våra ögon förändrar pupillens storlek, automatiskt, för det infallande ljuset, i takt med att du tittar på skuggorna eller de ljusa partierna, framför dig, ögonen registrerar likt en kamera för rörliga bilder."

Det svåra för en stillbildskamera, för film eller digitalt, är att få hela dynamiken på en och samma bild, med en och samma bländare, inte som i ögat, förändra pupillen (bländaren) i takt med, vad du tittar på, skugga eller ljus.

Den dagen, om den kommer, när det digitala mediet har ett dynamiskt omfång av, säg från bl. 2,0 - 22, då blir både skugga och ljus optimalt exponerade, på samma bild, bländaren används bara till att förändra skärpedjupet, då behövs ingen exponeringsmätare heller, praktiskt, vaa?

Många jobbar på problemet idag, men i framtiden, rent av ett Nobelpris kan ligga nära till hands, när?
 
PS...
En bra framkallad analog kopia på bästa kvalitet blankt papper har en kontrast på ca 200-250:1 i bästa fall.... detta är knappt 8Ev, eller 8bitars upplösning. En genomsiktskopia är obetydligt bättre. En modern mellanbra IPS/VA skärm kan visa ca 1000:1, eller 10Ev, en modern digitalkamera av bättre snitt kan MÄTA ca 3-4000:1 eller 11-12Ev.
DS

Skilj på "output" och "input", det är här de flesta principiella misstagen görs. En modern digitalkamera kan urskilja ca 12Ev (med vettig information kvar i varje Ev-steg), men raw-omvandlingen trycker sedan ihop detta till en jpg med kanske 9Ev omfång. Jpg'en får dessutom en "tone-curve" pålagd sig som "plattar till" skuggor och högdagrar för att ge bilden mer kontrast i mellanområdet - där ögat är som känsligast för detaljer. Precis som när man anpassar film mot framkallning för att kunna få med så mycket av verkligheten som möjligt ut i framkallad kopia.

Trivia - en bra DSLR från -2008 har ett mörkerbrus på ca 4-6 bitnivåer, av 16383 möjliga. Detta är 11+Ev - om man exponerar bilden exakt "rätt"

Det vi söker just nu är alltså inte ett sätt att få en kamera att kunna "mäta in" ett större Ev-omfång, utan ett sätt att presentera det som blivit mätt (som överstiger dynamiken på ALLA presentationssätt vi nu känner till med minst 2Ev). Googla begreppet "tone-mapping". De flesta "Dynamic Range Optimizer" och allt vad det nu heter i dom olika kameramärkena jobbar med just detta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.