Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Momsregler inom EU

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Allt tyder på att moms inte betalats och att moms (och tull) därmed ska betalas av kunden i sverige.
Jag tycker inte att det går att dra någon slutsats om moms med de fakta vi har sett hittills.

Det intressanta är väl om några lagar har brutits. Vilka regler gäller för den här sortens försäljning? Det tycks ju finnas ett speciellt förhållande i triangeln EU-UK-Hong Kong.

Om Nikon, de anger en svensk kontorsadress, inte japansk, jag har varit där hur många gånger som helst.
Varför spelar kontorsadressen roll? Det är ju varifrån varan skeppas till Sverige som avgör vilka handelsregler som gäller.
 
Håller med, det är det intressanta. Jag har inte hittat något undantag för att slippa momsen. I ena fallet ska UK moms betalas och i andra fallet ska svensk moms och tull betalas. Dvs om inte momsen betalas är det inte lagligt.
Hur ser regelförhållandena ut mellan UK, EU och Hong Kong?

Företagsadressen är rimligen den som man gör affär med. Står det Hong Kong är det ett Hong Kongföretag och deras regler som gäller och då borde importreglerna från utanför EU tillämpas.
Har du aldrig hört talas om multinationella företag?
 
Den om EU moms? Den verkar inte vara relevant med tanke frågan om det tillkommer svensk moms för handel med HK.
Det handlar om handel inom EU.

Bra fråga. Du brukar vara bra på att gräva. Jag har inte hittat några regler som kan göra att man slipper svensk moms. HK finns med i räknesnurran och det blir 25% moms plus tull.
Nej, det tänker jag inte göra. Principen för lagstiftning i Sverige är att allt som inte är olagligt är lagligt, så den som kommer med ett påstående om att något är olagligt måste visa vilken lag som reglerar det.

Utgångspunkten är alltså att det är lagligt att handla av ett bolag i UK, och den som påstår att det finns lagar som förbjuder en viss typ av handel pga "skumma" omständigheter måste visa vilken lag som reglerar det.

Typ Amazon, Adobe osv? Man gör affär med ett bolag registrerat i ett visst land, t ex Irland och då gäller reglerna där.


E-finity skriver att de är i Hong Kong.

Och har inte ett dotterbolag registrerat i UK? F.ö. så kanske det inte behövs ett dotterbolag i UK för att E-infinity ska få bedriva verksamhet i UK. Det tycks ju finnas en del residuala regler och avtal som reglerar förhållandet mellan UK och Hong Kong.
 
Det kvittar egentligen om företaget kommer ifrån HongKong eller Kina eller andra länder. Det viktigaste är att det deklarerats rätt från början till slut.
Om vi tar E-infinity så fungerar det så att de har en mellanhand i UK som tar hand om allt detta. Varorna importeras på lagligt sätt till UK och skeppas sedan vidare till mottagaren. Bor mottagaren inom EU så gäller EU-regler och bor dom utanför så gäller deras lands moms och tull.

Skeppas dock varorna direkt ifrån Hong Kong till Sverige så får ju mottagaren betala den svenska tull och momsavgiften. Mottagaren är då samma som den som betalar den avgiften(importören).
Importören för E-infinity är någon person som är mellanhand i UK till resten av EU.

Källa:
E-infinity och Tullverket 2018-11-26

/Stefan
 
Det kvittar egentligen om företaget kommer ifrån HongKong eller Kina eller andra länder.

Verkligen inte men det vet du så jag tar det som skrivfel. T ex i EU har vi frihandel inom men inte momsfrihet till skillnad från inom tex USA.

Det viktigaste är att det deklarerats rätt från början till slut.
Om vi tar E-infinity så fungerar det så att de har en mellanhand i UK som tar hand om allt detta.

Vem då? Är det mellanhanden som står på kvittot? Du hoppar över den otydligaste biten med "tar hand om".

Varorna importeras på lagligt sätt till UK och skeppas sedan vidare till mottagaren. Bor mottagaren inom EU så gäller EU-regler och bor dom utanför så gäller deras lands moms och tull.

Vem pratade du med? Svensk moms gäller i bägge fallen.

Skeppas dock varorna direkt ifrån Hong Kong till Sverige så får ju mottagaren betala den svenska tull och momsavgiften. Mottagaren är då samma som den som betalar den avgiften(importören).
Importören för E-infinity är någon person som är mellanhand i UK till resten av EU.

Ser vad du skriver men det framgår inte vilken juridisk roll mellanhanden har.

Köper du från mellanhanden eller från Hong Kong enligt din källa?

Vad står det i köpeavtal? Stämmer inte informationen att säljaren är i Hong Kong.

Källa:
E-infinity och Tullverket 2018-11-26

/Stefan

Inget nytt, samma frågetecken.

Svara inte på detta om du inte har konkreta nya tydliga svar.
 
Ola, jag förstår verkligen inte på vilken nivå av förståelse du befinner dig på.
Jag har varit i kontakt med både E-infinity och Tullverket vad som gäller idag. Jag har haft kontakt med Tullverket förr om samma, men skadar aldrig att höra igen efter nåt år då regler tenderar att ändra sig med tiden. Särskilt med tanke på att just DU vill veta, men inte orkar ta reda själv.
Sen att du inte förstår hur detta fungerar är bara sorgligt. Inte bara jag som försökt få dig att förstå så det måste alltså bero på mottagaren av information som fallerar.
Andra tanken som slår mig (rätt ofta med dig) är att du bara vill jävlas och faktiskt förstår vad vi försöker förklara.
Du har fått de färskaste källorna jag har i dagsläget och det finns mer på nätet om detta ämne om du bara hade orkat bry dig att kolla upp fakta istället att hålla på så här.

Jag antar att E-infinity gör rätt ifrån sig för de har knappast smugit med sin hemsida och har varit igång ett antal år nu. Dessutom bekräftar Tullverket att allt verkar stå rätt till.

Om du nu verkligen tror på att olagliga saker sker så har du nu all chans i världen att anmäla alla i E-infinity-tråden som köpt till Tullverket
Tfn till Tullverket för att anmäla folk: 0771-520 520

/Stefan
 
Ola, jag förstår verkligen inte på vilken nivå av förståelse du befinner dig på.
Jag har varit i kontakt med både E-infinity och Tullverket vad som gäller idag. Jag har haft kontakt med Tullverket förr om samma, men skadar aldrig att höra igen efter nåt år då regler tenderar att ändra sig med tiden. Särskilt med tanke på att just DU vill veta, men inte orkar ta reda själv.
Sen att du inte förstår hur detta fungerar är bara sorgligt. Inte bara jag som försökt få dig att förstå så det måste alltså bero på mottagaren av information som fallerar.
Andra tanken som slår mig (rätt ofta med dig) är att du bara vill jävlas och faktiskt förstår vad vi försöker förklara.
Du har fått de färskaste källorna jag har i dagsläget och det finns mer på nätet om detta ämne om du bara hade orkat bry dig att kolla upp fakta istället att hålla på så här.

Jag antar att E-infinity gör rätt ifrån sig för de har knappast smugit med sin hemsida och har varit igång ett antal år nu. Dessutom bekräftar Tullverket att allt verkar stå rätt till.

Om du nu verkligen tror på att olagliga saker sker så har du nu all chans i världen att anmäla alla i E-infinity-tråden som köpt till Tullverket
Tfn till Tullverket för att anmäla folk: 0771-520 520

/Stefan

Du sa bara för någon dag sedan att köpet i den form det redovisades, dvs utan moms och VAT var säkert lagligt, eller övertygande lagligt. Idag skrev du att det tillkommer svensk moms. Att inte betala moms i en affär där man skulle är en olaglig affär.

Jag har också kontaktat tullen. Det låter som vi till slut är överens.

Om det inte dyker upp något nytt är vi färdiga och tråden kan stängas.

Det blir inte momsfritt för att transporten går via UK.

Case closed.
 
Det blir brittisk VAT om inte säljaren är momsregistrerad i Sverige (se tidigare inlägg om det).

Hur hög den är på varor som är importerade från Honk Kong vet jag inte.

E-infinity lär knappast ägna sig åt systematiskt momsfusk. De skulle inte finnas till så länge då.
 
Det blir brittisk VAT om inte säljaren är momsregistrerad i Sverige (se tidigare inlägg om det).

Du vill fortsätta? Saken är utredd och jag skulle uppskatta om du läser innantill.

Det blir svensk moms på prylarna eftersom man gör affär med ett bolag registrerat i Hong Kong.

Om du försöker handla så ser du att de inte lägger på VAT. Kolla själv så slipper vi något inlägg. SEN svara här, eller hellre, nöj dig med de svar som redan finns.





Hur hög den är på varor som är importerade från Honk Kong vet jag inte.

Vi är flera som påpekat att momsen på importerade varor från Hong Kong är 25%. Eftersom du inte gillar inläggen här kan du gå in och kolla på tullen.se själv.

E-infinity lär knappast ägna sig åt systematiskt momsfusk. De skulle inte finnas till så länge då.

Momsfusket är det köparen som gör om denne inte betalar moms. Det är du som kund som ska betala momsen för importen, inte dom.

Snälla, kolla tullen.se eller varför inte, kontakta tullens kundtjänst du med så blir vi minst tre som gjort det om samma bolag.
 
Det blir svensk moms på prylarna eftersom man gör affär med ett bolag registrerat i Hong Kong.
Varorna skeppas från E-infinitys lager i Storbritannien.

Momsfusket är det köparen som gör om denne inte betalar moms. Det är du som kund som ska betala momsen för importen, inte dom.
Det är säljaren som är ansvarig för att rätt moms lägg på vid försäljning inom EU, och det handlar om handel mellan två EU-länder i det här fallet eftersom varorna skeppas från ett EU-land till ett annat.. Case closed, skulle man kunna säga.
 
Varorna skeppas från E-infinitys lager i Storbritannien.


Det är säljaren som är ansvarig för att rätt moms lägg på vid försäljning inom EU, och det handlar om handel mellan två EU-länder i det här fallet eftersom varorna skeppas från ett EU-land till ett annat.. Case closed, skulle man kunna säga.

Fast säljaren är i HK hur många gånger du än försöker påstå motsatsen.

Kolla med tullen själv. Saken är flera gånger utredd. Du ska betala svensk moms. E-infinity lägger inte ens på engelsk moms.

Du verkar föredra att spekulera. Trolla med ett annat namn.

Caso cerrado
 
Om leveransen anses komma från utanför EUs gränser så ska Tullen ta ut en administrativ avgift på 85:- samt lägga på momsen.

Ganska självmarkerande vad som gäller eller hur?
 
Beställning: SE -> UK.
Leverans: HK -> SE => SE moms + 75,- eventuellt SE moms + tull + 75,-

Leverans: HK -> UK -> SE => UK VAT plus eventuellt andra brittiska avgifter.

Men om säljande företaget i EU har en försäljning överstigande en viss summa till ett annat land ska det landets moms debiteras och inte säljande företagets lands VAT (i detta fall)

Det ska stå på sidan om de debuterar sitt lands skatt (VAT) eller mottagande lands skatt (moms).
 
Köper du från Hong Kong betalar du svensk moms 25% som vanligt vid gränspasseringen.

På E-Infinitys sida framgår att ”Import Tax Included”.

Enligt svenska tullen gäller att:
Before you can use or sell your goods, you must clear them through customs. This means that you submit an import declaration and pay fees for customs duties, VAT and other applicable tax.
https://www.tullverket.se/en/busine...esoutsidetheeu.4.7df61c5915510cfe9e75dc8.html

Vad är det på E-Infinits sida som säger att dessa avgifter och skatter inte är inkluderade i priset?
 
På E-Infinitys sida framgår att ”Import Tax Included”.

Enligt svenska tullen gäller att:
Before you can use or sell your goods, you must clear them through customs. This means that you submit an import declaration and pay fees for customs duties, VAT and other applicable tax.
https://www.tullverket.se/en/busine...esoutsidetheeu.4.7df61c5915510cfe9e75dc8.html

Vad är det på E-Infinits sida som säger att dessa avgifter och skatter inte är inkluderade i priset?

Det är ju bara att gå till checkutsidan.

Momsreglerna i både Sverige och UK kräver att man anger momsen.

Bra att du också hittat till tullreglerna.
 
Det är ju bara att gå till checkutsidan.

Då måste man ju registrera sig, så det glr jag inte.

På produktsidan står i klartext ”Import Tax Included”.
Det är ett uttalande som alltså gäller i det avtal köparen ingår med leverantören.
Om de luras med det så kan de ju även luras med vilken produkt man köper. Så det verkar långsökt.
 
Då måste man ju registrera sig, så det glr jag inte.

På produktsidan står i klartext ”Import Tax Included”.
Det är ett uttalande som alltså gäller i det avtal köparen ingår med leverantören.
Om de luras med det så kan de ju även luras med vilken produkt man köper. Så det verkar långsökt.

Import tax är inte moms / VAT.

Det är ju köparen som luras när denne inte betalar momsen vid gränspasseringen till Sverige. E-infinity klarar sig, de ligger i HK och kan strunta i våra regler.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.