Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har läst igenom tråden
och vad det gäller tycka synd om:


Dom som i första hand ägnar sig åt att tycka synd om Terje, tycker att man skall lägga locket på och inte vill att folk skall fortsätta grava bland Terjes bilder.

Tycka synd om , kan vara att du eller jag kan tycka synd om alla ensamma människor här i världen
Jag kan därför tycka synd om Terje då jag kan anse att han försatt sig i en svår situation och han har det svårt just nu
Nu har jag inte någonstans givit uttryck för att jag tycker synd om Terje , han är en människa som troligen har det mycket svårt just nu. Jag kan alltså tycka synd om Terje.
 
Riktigt trevlig läsning! :)
Väljer för egen del att kvitta "reklamvärdet" mot "ordknyckeriet" ;-)

/Leif

Även jag var kritisk till bloggen på jägareförbundets hemsida, jag tyckte liksom en del andra att det var fel att gå ut med beskyllningen utan bevis eller innan man kontaktat Terje så att han kunnat förklara sig. Det tycker jag fortfarande oavsett vem eller vad det gäller. Publicerar man sensationella anklagelser bör man ha kollat sina egna källor först. Nu i efterhand misstänker jag att bloggaren hade mer på fötterna än vad som framgick i hans blogg vid tillfället.

Jag tycker också att ett stort problem som förmodligen spelat en viss roll i att detta kunnat försiggå är just hans många gånger fanatiska anhängare. Det verkar som om många sett honom som någon form av naturfotografins Jesus och sig själva som apostlarna, detta har försiggått under väldigt lång tid. Jag är ganska övertygad om att folk hållit inne med sina misstankar just därför att dom varit medvetna om att dom skulle bli brutalt nedsablade av apostlarna om dom öppnat truten. Det finns en del exempel på detta från tidigare här på FS.

Själv har jag till exempel ställt mig frågande till en hel del bilder där man kan få intrycket av att "difus glöd" eller gausisk oskärpa i kombination med lagerblandning använts för att få fram de drömska effekterna. Men man har hela tiden påstått att allt gjorts vid exponeringstillfället genom imma på linsen eller något annat. Jag säger inte att det skulle vara lögn men tar upp det eftersom det är en typ av frågor som inte fått ställas, eller om de har ställts så har den frågande ifrågasatts i stället för att tas på allvar.

Jag hoppas att de som tidigare ingått i det närmast sektliknande försvaret drar lärdom av det inträffade för framtiden.
 
vbg_snake skrev:
https://www.flashback.org/sp32715199

Har har vi ett riktigt bra inlägg..

Undra om någon från FS känner sig träffade. Det kan inte ha varit kul att heta Göran när detta hände..

Finns några riktigt läsvärda inlägg :)


.....................................................................................................................................................................................

här är några kommentarer från de som verkar mest besvikna över Terjes tilltag att manipulera bilder

//
Otroligt med allt folk som nu tycker synd om honom.
Han skulle rullas i tjära och fjädrar och få löpa gatlopp mellan alla sveriges naturfotografer för vad han gjort.

Jag är mållös! Karlen ska hängas ut som den bedragare han är. Detta är ju oerhört, och det är definitivt inget man gör utav misstag. Att det sedan är just han gör det hela ännu värre. Terje, som varit frontfiguren mot manipulation.

Får ordentliga psykopatvibbar från denna människa...

Jag har raderat inlägg med spekulationer i sjukdomstillstånd och amatörförsök till psykiatrisk diagnos - där går gränsen

Frodeberg anser också att han är i chock. Värre trams har jag aldrig hört talas om. Det bästa är väl att en person i alla fall få bemöta nån form av kritik i ett tidigt skede. Kanske inte lämna ut sig helt. Känns som någon står med ben i varje bo

Jag tillhör lynchmobben, detta är en skandal och förtroendet för Terje är nu bortblåst.

Nu har några på FB startat en tråd om företaget ("Har makarna Hellesø något företag?"),
de tycks inte kunna hitta något registrerat företag eller org.nummer.
Är det konstigheter kring företaget också, eller?

Jag kanner klart mer empati for uteliggaren som stjal pengar till knark

Vet du som syster något om Terjes företagssituatuon. Varken Terje eller Malin har något företag som det verkar som de kan fakturera på. Kör de allt svart eller vad är det frågan om?

Han har ju även fått förskottsbetalt av Jan Bergenholtz på Söderhamns kommuns informationsenhet för att leverera 500 bilder... jag har inte sett 10 bilder av Terje i Söderhamns marknadsföring så det verkar som att han har en del kvar att leverera... Jan sa att Terje kommit "med mössan i hand" varpå han köpte 500 bilder för att han tyckte synd om han, enligt utsago betalade han dock långt under 1000 kronor per bild... 500 bilder á halva priset om 500 kronor blir emellertid 250 000 kronor det så jag undrar om jag inte skall ta och nysta lite i det igen... //
 
Riktigt trevlig läsning! :)
Väljer för egen del att kvitta "reklamvärdet" mot "ordknyckeriet" ;-)

/Leif

Det vet jag inte om jag tycker. Jag frågar mig faktiskt om det inte är en del som skulle vara betjänta av lite sunt kritiskt tänkande. Flera av bilderna bär väldigt tydliga tecken på att vara falsarium. Min tanke var när jag läste Glöersens blogg att det inte kan stämma. Främst mot bakgrund av bildernas utseende, men även med tanke på hur skygga en del djur är. En eller annan udda händelse kan ju inträffa, men det kommer till en punkt då det strider mot all rimlighet. Nu valde jag att hålla tyst och inte ge mig in i debatten just eftersom jag inte orkade sitta och försvara mig mot någon mobb som visst hävdade att Terje var en medborgare höjd över varje misstanke. Jag har ju sett hur det sett ut förut nämligen, och antagandet visade ju sig tämligen korrekt.

Tycker synd om Terje gör jag inte, men däremot kan jag ha förståelse för att det är en svår sits han nu satt sig i. Den är med stor säkerhet inte roligt. Hans fru är väl en öppen fråga eftersom jag tycker det framstår som oklart hur det egentligen förhåller sig. En tråkigt historia är det i alla fall. Däremot kan jag verkligen tycka synd om andra nära och kära som helt oförskyllt drabbas av den här soppan. Jag hade för ett antal år sedan en del kontakt för med en vars förälder var inblandad i en stor fuskskandal och mitt intryck var väl inte direkt att det upplevdes som lustigt... Då pratar vi förvisso om något som hade större "allmänintresse" än en nischad fotograf. Att drabbas av skit utan att ens ha gjort något, det är sådant som verkligen förtjänar medkänsla.

Jag kan bara hoppas att Terje lyckas pussla ihop sitt liv igen, för ingen tjänar på att han, eller någon annan, har det jävligt.
 
Även jag var kritisk till bloggen på jägareförbundets hemsida, jag tyckte liksom en del andra att det var fel att gå ut med beskyllningen utan bevis eller innan man kontaktat Terje så att han kunnat förklara sig. Det tycker jag fortfarande oavsett vem eller vad det gäller. Publicerar man sensationella anklagelser bör man ha kollat sina egna källor först. Nu i efterhand misstänker jag att bloggaren hade mer på fötterna än vad som framgick i hans blogg vid tillfället.

Jag tycker också att ett stort problem som förmodligen spelat en viss roll i att detta kunnat försiggå är just hans många gånger fanatiska anhängare. Det verkar som om många sett honom som någon form av naturfotografins Jesus och sig själva som apostlarna, detta har försiggått under väldigt lång tid. Jag är ganska övertygad om att folk hållit inne med sina misstankar just därför att dom varit medvetna om att dom skulle bli brutalt nedsablade av apostlarna om dom öppnat truten. Det finns en del exempel på detta från tidigare här på FS.

Själv har jag till exempel ställt mig frågande till en hel del bilder där man kan få intrycket av att "difus glöd" eller gausisk oskärpa i kombination med lagerblandning använts för att få fram de drömska effekterna. Men man har hela tiden påstått att allt gjorts vid exponeringstillfället genom imma på linsen eller något annat. Jag säger inte att det skulle vara lögn men tar upp det eftersom det är en typ av frågor som inte fått ställas, eller om de har ställts så har den frågande ifrågasatts i stället för att tas på allvar.

Jag hoppas att de som tidigare ingått i det närmast sektliknande försvaret drar lärdom av det inträffade för framtiden.

Jag sitter med samma tankar som du om de jag markerat med fet stil i ditt inlägg. Och är det så? så förstår jag precis vad det handlar om för Terje har verkligen varit "en plita i ashlet" för jägarkåren vad gäller björn-, varg- och lojakt, laglig som olaglig, under sin tid i Hälsingland... Nu är det inget jag tänker raljera om eller rota i nåt mer här i trådarna utan de får berörda reda ut bäst dom kan själva i.s.f.

Håller med om ditt övriga resonemang oxå.

/Leif
 
Senast ändrad:
vbg_snake skrev:

Frodeberg anser också att han är i chock. Värre trams har jag aldrig hört talas om. Det bästa är väl att en person i alla fall få bemöta nån form av kritik i ett tidigt skede. Kanske inte lämna ut sig helt. Känns som någon står med ben i varje bo./

Nu har jag pratat med honom och ansåg inte att han var i skick att intervjua. Jag har inget emot att göra en intervju senare när chocken släppt.

Vi på Fotosidan har publicerat mycket om Terje-affären till skillnad mot andra så vi kan inte beskyllas för att skydda honom, Men det finns naturligtvis gränser, och den går vid att intervjua en chockad person från sjukhussängen. Det hoppas jag alla inser.

Han har ju även fått förskottsbetalt av Jan Bergenholtz på Söderhamns kommuns informationsenhet för att leverera 500 bilder... jag har inte sett 10 bilder av Terje i Söderhamns marknadsföring så det verkar som att han har en del kvar att leverera... Jan sa att Terje kommit "med mössan i hand" varpå han köpte 500 bilder för att han tyckte synd om han, enligt utsago betalade han dock långt under 1000 kronor per bild... 500 bilder á halva priset om 500 kronor blir emellertid 250 000 kronor det så jag undrar om jag inte skall ta och nysta lite i det igen... //

Jag tog en snabb titt på Söderhamns kommuns hemsida och hittade fler Terje-bilder. Så det verkar ju som de har bilder från honom i sitt arkiv.

Exempel:

http://www.soderhamn.se/omsoderhamn...n/sandarne.4.cd1771b11927f1f0c6800038434.html

http://www.soderhamn.se/omsoderhamn...en/vallvik.4.cd1771b11927f1f0c6800038417.html

http://www.halsingland.com/Se+%2D+S%F6derhamn__1053.html/subCat/Konstverk/objID/27179
 
Det verkar ha lugnat ner sig, hyenorna har knaprat färdigt och sakfrågan kan diskuteras , vilket den bör göras.
och bra beslut att inte försöka pressa en medmänniska till en intervju som befinner sig i kaostillstånd efter all uppståndelse
 
Senast ändrad:
vbg_snake skrev:
https://www.flashback.org/sp32715199

Har har vi ett riktigt bra inlägg..

Undra om någon från FS känner sig träffade. Det kan inte ha varit kul att heta Göran när detta hände..

Finns några riktigt läsvärda inlägg :)//

Håller helt med

Jag har bekanta som har råkat mycket illa ut på Flashback och de som skrevs då gör att jag idag anser att den siten bör läggas ner - Sen har jag sett forumtrådar som varit något av det värstae jag läst...

Jag blir alltså mycket misstänksam när någon säger att en tråd på FB håller "hög nivå"

Det är definitivt inte min version av demokrati att människor ska kunna hängas ut på det sätt som sker där. Det är ingen skillnad på "privatpersoner" och "kändisar". Alla hängs ut på det vidrigaste sätt om det passar någon av de anonyma "trollen"

Till Terjes försvar ska sägas att han åtminstone inte är anonym och visst har felat grovt men den nivån som hålls på Flashback har han ännu inte kommit ner till ens moraliskt
 
Senast ändrad:
Jag kan därför tycka synd om Terje då jag kan anse att han försatt sig i en svår situation och han har det svårt just nu
Nu har jag inte någonstans givit uttryck för att jag tycker synd om Terje , han är en människa som troligen har det mycket svårt just nu. Jag kan alltså tycka synd om Terje.

Jag förstår att vissa tycker synd om Terje. Jag tycker däremot mer synd om:

- Den rättmätiga mottagaren av utmärkelsen "Årets naturfotograf 2010" som gått miste om äran och 15000 kronor.

- Anneli Nivrén och övriga på naturvårdsverket som får lägga onödigt jobb på att redan ut Terjes soppa istället för att jobba med viktigare frågor.

- Gunnar Glöersen som avslöjat en bedragare men blev kallad både det ena och det andra och från många håll fortfarande får den uppskattning har förtjänar.

- Fotografer som fått sina bilder stulna av Terje.

- Redigerare som får sålla bort Terjes bilder ur kommande böcker.

- Människor i Mullsjö som varit rädda för mårdhundens existens i skogen.

- Ärliga naturfotografer som nu får sina bilder granskade.

- Mårdhundsprojektet som lagt ner tid och pengar för att fånga in Terjes påhittade mårdhund.

- Terjes vänner, beundrare och medlemmar inom PhotoNatura, Naturfotograferna/N och Mullsjö Fotoklubb som känner sig lurade.

Kort sagt; jag tycker ofantligt mycket mer synd om offren än bedragaren.
 
Jo , vi är alla klara med vad Terje har gjort sedan en tid

men inser du innebörden av att tycka synd om någon så kan det även innefatta Terje trots vad han har gjort
 
...och här kommer ett bevis på hur åtminstone jag reagerar i en sån här soppa. Det första jag gjorde var att titta på knip-bilden som Magnus länkade till:

http://www.soderhamn.se/omsoderhamn...n/sandarne.4.cd1771b11927f1f0c6800038434.html

Extremt märkliga jpg-effekter runt fågeln, som antingen tyder på att han brusreducerat hårt och slarvigt, eller på något annat. Jag påstår VERKLIGEN inte att den är fuskad med, utan det är bara ett bevis på hur åtminstone jag och säkert många med mig kommer reagera när de ser bilder från fotografen TH framöver.
 
If you're not with us you're against us ...

...
Kort sagt; jag tycker ofantligt mycket mer synd om offren än bedragaren.

Det ena behöver inte utesluta det andra, man kan ha kapacitet att tycka lite synd om båda sidor, i olika grad bara. Jag förstår att för dom som lever i en enklare, svart-vit värld, så kan man bara greppa en sak i taget och om man inte i debatten säger att 100% av ens tyck-synd-om går till offren så tolkas det som att man ger 100% till förövaren.

Min värld innehåller gråskalor, ja till och med färger av olika kulörer. ;-)


EDIT: Jag skulle ju inte bry mig om den här debatten mer sa jag ju, men det är som en trafikolycka, ruskig att se men man kan inte låta bli att glutta lite när man kör förbi. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Nu i efterhand misstänker jag att bloggaren hade mer på fötterna än vad som framgick i hans blogg vid tillfället.
Gunnar Glöersen verkar vara en person som uttrycker sig väldigt nyanserat. Han hade ju kunnat köra med rubriken "Jag har avslöjat en bedragare!" istället för "Drömbilden!" men det verkar inte riktigt vara hans stil. Gunnar förklarar i ett senare inlägg på sin blogg:

En fråga som dök upp direkt efter mitt blogginlägg var frågan om bevis. Hade jag sådana? Hur kunde jag gå på magkänsla, det var ju trots allt en av nordens mest aktade naturfotografer jag anklagade?
För mig var det enkelt, beviset fanns i min tolkning av bilder och texter. Jag visste att det var fejk, utan att vare sig de kunskaper om webbsökningar som Flashback detektiverna har eller Photoshop erfarenhet nog för att avslöja fusket med teknikens hjälp. Jag var ändå*100 % säker. Hade jag inte varit det hade jag aldrig skrivit blogginlägget. Ungefär som om Stefan Holm hade sagt att han brukar hoppa 2,95 i höjd, fast bara på träningen när ingen annan ser. Då skulle alla veta att det inte är sant, fast de inte kan bevisa det.*Det enda som krävs är kunskap*om hur högt en människa kan hoppa!* Svårare än så var det inte att avslöja fusket med bilderna.
Källa
 
Gunnar Glöersen verkar vara en person som uttrycker sig väldigt nyanserat. Han hade ju kunnat köra med rubriken "Jag har avslöjat en bedragare!" istället för "Drömbilden!" men det verkar inte riktigt vara hans stil. Gunnar förklarar i ett senare inlägg på sin blogg:


Källa

Jo, men just detta sätter väl fingret på något riktigt intressant. Hur kan det komma sig att ingen annan naturfotograf flaggat för dessa orimligheter tidigare? Eller finns inga naturfotografer med lika god insikt i naturen som jägarna? Och även jagande naturfotografer har ju inte reagerat tidigare vad jag förstår? Det sätter fokus på några mycket intressanta frågor tycker jag: Hur kan vi dupera oss att tro sådant vi vill tro även fast all logik pekar på motsatsen? Vidare, hur kan vi sätta vår egen heder i pant för att försvara något så uppenbart orimligt?
 
Det ena behöver inte utesluta det andra, man kan ha kapacitet att tycka lite synd om båda sidor, i olika grad bara.
Vilket är precis det jag gett uttryck för. Även jag tycker synd om Terje.
Men till skillnad från Terje-sekten är jag tydlig med var mina huvudsakliga sympatier ligger.


Hur kan det komma sig att ingen annan naturfotograf flaggat för dessa orimligheter tidigare? Eller finns inga naturfotografer med lika god insikt i naturen som jägarna?
Jag håller fullständigt med dig. Det verkar ha varit "Kejsarens nya kläder" rakt igenom.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.