ErlandH
Aktiv medlem
Det där är ju inte riktigt sant. Om du bara plåtar stillastående motiv i bra ljus kan det nog stämma, men om du plåtar motiv som rör sig eller befinner sig i halvtaskigt ljus ser du skillnad även på datorskärmen. Över iso800 är det inte så kul. Dessutom har man ju möjlighet att kontrollera skärpedjupet på ett helt annat sätt med en dslr än med en G12/S95.G11/12 eller en systemare - hur stora bilder skall du skriva ut? A4-A3 ser du knappt skillnaden och på en skärm/TV inte alls. Dvs om du inte drabbas av peepelsjukan och letar efter skillnader i 100-200% ...
Med detta sagt vill jag påpeka att jag tycker S90/95 är en alldeles förträfflig kamera. Vill man minimera risken att svaret blir "nej" när man ställer sig själv frågan "ska jag ta med kameran?" så tror jag inte det finns många bättre alternativ.
1. ND-filtret är en av de saker jag saknar på S90.Gillar att G11 har ett ND-filter inbyggt
Gillar att S90 Har en främre ring
Har hört mkt om den där bakre S90-ringen (hur fruuuuktansvärt jobbig den är) Är den det?
Vad skiljer sensorn på dessa mot deras efterträdare egentligen?
2. Ringen runt objektivet är suverän. Enda problemet är att bestämma vad man ska ha den till. Just nu har jag brännvidd.
3. Nej, jag tycker inte den bakre ringen är något problem. Visst, känslan är lite sladdrig, men den gör sitt jobb.
4. Vad jag förstår är det samma sensor.
Varför ska man då välja den ena eller andra? Den stora fördelen med G11 imho är den optiska sökaren. Å andra sidan är det en usel optisk sökare. Den stora fördelen med S90 är storleken. Och det är en stor (!) fördel.
Mindre, men intressanta skillnader: G11 har nd-filter och 1/4000. S90 har f/2,0 på vidvinkeln.
Senast ändrad: