Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Måndagsexemplar
- Trådstartare Aristoteles
- Start datum
Aristoteles
Aktiv medlem
Nu har jag väntat i två och en halv vecka på att Cyberphoto ska skicka ett nytt objektiv men fortfarande råder "okänt leveransdatum". Det är väl inte Cyberphotos fel utan objektivet verkar slut helt enkelt. Kanske betyder "limited" något konkret?
Är det någon annan som väntar på leveranser från Pentax?
Är det någon annan som väntar på leveranser från Pentax?
FotoZ
Aktiv medlem
"Limited" menar att det tillverkas ett fåtal exemplar varje månad. Det är i löpande produktion, men det görs inte så många. Därför kan det bli luckor och väntetider.
Jag väntar inte på något från Pentax, snarare är det något från Pentax som väntar på mig för jag har inte åkt iväg till Posten - förlåt ICA - än. Mitt DA 17-70 har kommit bland annat, efter ett par veckors väntetid.
Jag väntar inte på något från Pentax, snarare är det något från Pentax som väntar på mig för jag har inte åkt iväg till Posten - förlåt ICA - än. Mitt DA 17-70 har kommit bland annat, efter ett par veckors väntetid.
Aristoteles
Aktiv medlem
Oj, "ett fåtal varje månad" verkar extremt lite för en global marknad. Hur som helst hoppas jag de har en bra dag på fabriken den dagen mitt objektiv tillverkas. Det jag fick först var riktigt uselt. Har inte Pentax någon kvalitetskontroll alls?
FotoZ
Aktiv medlem
Jag har tyvärr inga exakta siffror över antal exemplar, men Pentax håller medvetet nere tillverkningssiffrorna och det är det som "Limited" innebär i praktiken. Delvis säkert också för att det är specialobjektiv och hålla stora lager är rätt dyrt för det går knappast så många av dem.
Pentax har givetvis kvalitetskontroll. De har en referens som olika delar av produktionen stämmer av mot. Faktum är att kvaliteten höjdes för något år sedan då man införde nya rutiner för mätning och kontroll av objektiven. Man hade även en lång inkörningsperiod av problem i den nybyggda objektivfabriken. Den gamla var igång och fungerade bra, men den nybyggda hade dessvärre inkörningsproblem.
Allt detta ska vara avklarat och fixat sedan länge, men självfallet kan alltid ett enstaka exemplar slinka igenom och det är givetvis sorgligt när det händer men på Limited-objektiven är detta väldigt ovanligt. Tittar man på forumen världen över, som verkligen älskar att gotta sig i problemhistorier, så är det ont om sådana historier rörande Limited-objektiven.
De som finns handlar mest om ett tidigare konstruktionsfel på DA 21-objektivet som ledde till olika fokus vid olika bländare, det var ett designfel mer än ett ett tillverkningsfel. Flera objektiv blev utbytta och konstruktionen ändrad så det fungerar bra nu.
Pentax har givetvis kvalitetskontroll. De har en referens som olika delar av produktionen stämmer av mot. Faktum är att kvaliteten höjdes för något år sedan då man införde nya rutiner för mätning och kontroll av objektiven. Man hade även en lång inkörningsperiod av problem i den nybyggda objektivfabriken. Den gamla var igång och fungerade bra, men den nybyggda hade dessvärre inkörningsproblem.
Allt detta ska vara avklarat och fixat sedan länge, men självfallet kan alltid ett enstaka exemplar slinka igenom och det är givetvis sorgligt när det händer men på Limited-objektiven är detta väldigt ovanligt. Tittar man på forumen världen över, som verkligen älskar att gotta sig i problemhistorier, så är det ont om sådana historier rörande Limited-objektiven.
De som finns handlar mest om ett tidigare konstruktionsfel på DA 21-objektivet som ledde till olika fokus vid olika bländare, det var ett designfel mer än ett ett tillverkningsfel. Flera objektiv blev utbytta och konstruktionen ändrad så det fungerar bra nu.
Oj, "ett fåtal varje månad" verkar extremt lite för en global marknad. Hur som helst hoppas jag de har en bra dag på fabriken den dagen mitt objektiv tillverkas. Det jag fick först var riktigt uselt. Har inte Pentax någon kvalitetskontroll alls?
Aristoteles
Aktiv medlem
Om de har kvalitetskontroll så är det märkligt att ett objektiv kan slinka igenom som är så dåligt optiskt att det är som en stor suddig blobb över en stor del av vänster fält. Men, men...Kanske som att vinna på Lotto, fast omvänt: maximal otur.
FotoZ
Aktiv medlem
Ja de har kvalitetskontroll, alla objektiv mäts upp, men visst kan det ändå hända att dåliga exemplar slinker igenom - så är det alltid när det är människor involverade. Det kan också vara så att objektivet var rätt men blev skadat i transporten. Kan vara att ett av linselementen inte var helt fastsatt vilket inte upptäcktes i mätning då det mätte rätt, men sen under en skakig transport hoppade ur läge. För det fel som du beskriver kallas för decentreringsfel, vilket förekommer hos alla tillverkas objektiv mer eller mindre. Ett visst mått av tolerans finns här hos alla tillverkare så ett litet decentreringsfel godkänns av tillverkaren, men det exempel som du visar har fallit helt ur så det ligger rejält fel. Och tyvärr kan fel slinka igenom även med en kvalitetskontroll, för ingen kvalitetskontroll är 100% perfekt.
Aristoteles
Aktiv medlem
Efter nästan fem veckors väntan på ett nytt objektiv så kommer det äntligen, tror jag. DE HAR SKICKAT TILLBAKA SAMMA DEFEKTA OBJEKTIV!! Det här är fullkomligt sanslöst. Är det någon som har ett förslag på vad man ska göra?
Jo, jag har kollat. De har inte lagat det heller. Det är exakt lika sumpigt som tidigare.
Jo, jag har kollat. De har inte lagat det heller. Det är exakt lika sumpigt som tidigare.
iSolen.se
Guest
Efter nästan fem veckors väntan på ett nytt objektiv så kommer det äntligen, tror jag. DE HAR SKICKAT TILLBAKA SAMMA DEFEKTA OBJEKTIV!! Det här är fullkomligt sanslöst. Är det någon som har ett förslag på vad man ska göra?
Kolla:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=114646
uffes
Aktiv medlem
Begär en förklaring!
Så ska det inte handläggas av en seriös serviceverkstad. Förstår om du är besviken och förbannad. Men ge dig inte utan på dem igen och begär en förklaring varför de inte kunnat fixa till ditt problem.
Så ska det inte handläggas av en seriös serviceverkstad. Förstår om du är besviken och förbannad. Men ge dig inte utan på dem igen och begär en förklaring varför de inte kunnat fixa till ditt problem.
FotoZ
Aktiv medlem
Så Cyberphoto sa att de skulle skicka ett nytt objektiv och istället skickade de dig det gamla tillbaks? Då är det något som inte stämmer i rutinerna. Ja du får säga det till Cyberphoto så att de rättar sitt misstag. Eller menar du att de medvetet skickade dig det gamla tillbaks? Eftersom det finns garanti så täcks felen av garanti och det är ju den garantin du åberopar.
I bästa fall har det skett en förväxling av papper hos Cyberphoto.
Ta kontakt med Focus trading och klaga över hur Cyberphoto har hanterat ärendet.
Ta kontakt med Focus trading och klaga över hur Cyberphoto har hanterat ärendet.
Aristoteles
Aktiv medlem
Oj, vänsterkanten ser ut som bilder jag får från min Lensbaby..
Ja, det kanske skulle duga till den typen av leksaksobjektiv men jag är inte beredd att betala 8000:- för det.
Aristoteles
Aktiv medlem
Så Cyberphoto sa att de skulle skicka ett nytt objektiv och istället skickade de dig det gamla tillbaks? Då är det något som inte stämmer i rutinerna. Ja du får säga det till Cyberphoto så att de rättar sitt misstag. Eller menar du att de medvetet skickade dig det gamla tillbaks? Eftersom det finns garanti så täcks felen av garanti och det är ju den garantin du åberopar.
Ja, de skulle skicka ett nytt men eftersom de inte har objektivet på lager utan måste beställas från leverantör (Focus trading?) så vet inte jag var felet ligger. Någon någonstans tror i alla fall att man är dum i huvudet. De tror kanske att man gnäller för att det är kul och sedan att man inte märker att man får tillbaks objektivet i samma usla skick.
En annan sak jag undrar över är om de nu ändå hade för avsikt att skicka tillbaks samma objektiv - varför lät man det då ligga i en månad?
Ytterligare en sak: Med det här objektivrallyt mellan norra och södra Sverige så hinner väl snart möjligheten till cashback snart gå ut? Det blir 500:- dyrare.
Punkk
Avslutat medlemskap
Ja, det kanske skulle duga till den typen av leksaksobjektiv men jag är inte beredd att betala 8000:- för det.
Självklart inte. Hoppas det reder ut sig!
Aristoteles
Aktiv medlem
Nu har jag fått reda på hur det gått till. Det är Focus Trading (FT) som skickat tillbaka samma objektiv till Cyberphoto. Felet Cyberphoto gjort är att de inte kollade serienumret på det objektiv FT returnerade. Cyberphoto hade serienumret på mitt returnerade (för övrigt är det: 9322619 som en varning om FT försöker sälja det igen till någon annan).
Då är det väl bara att försöka lugna ner sig och vänta en månad till och hoppas att samma objektiv inte kommer i retur en gång till.
Som om man fått två inverterade Lotto-vinster på rad. Först få ett defekt objektiv - som jag inte hittat något exempel på tidigare vad gäller just DA 15/4 - och sedan att få tillbaks samma j***a objektiv en gång till.
Då är det väl bara att försöka lugna ner sig och vänta en månad till och hoppas att samma objektiv inte kommer i retur en gång till.
Som om man fått två inverterade Lotto-vinster på rad. Först få ett defekt objektiv - som jag inte hittat något exempel på tidigare vad gäller just DA 15/4 - och sedan att få tillbaks samma j***a objektiv en gång till.
FotoZ
Aktiv medlem
Prata med Per Skog på FocusTrading. Han är marknadschef där. Jag har fått god, bra, snabb och trevlig hjälp av honom i att reda ut ett ärende som gäller min blå K-x - som hade felmärkt kartong (fel EAN kod, fel klistermärke på kartongen) - vilket innebar att mitt köp inte kunde registreras på CashBack-kampanjen.
Aristoteles
Aktiv medlem
Tydligen är flera personer numera engagerade i fallet på Cyberphoto och har kontakt med Focus trading. Även chefen har hört av sig. Objektivet - förhoppningsvis ett nytt! - ska komma 28:e december eller i värsta fall 8:e januari. De har också lovat att kompensera mig för mitt tålamod. Vet inte hur. Jag föreslog sänkt pris. Vi får väl se.
gunnargren
Aktiv medlem
Skönt att det verkar ordna sig!Tydligen är flera personer numera engagerade i fallet på Cyberphoto och har kontakt med Focus trading. Även chefen har hört av sig. Objektivet - förhoppningsvis ett nytt! - ska komma 28:e december eller i värsta fall 8:e januari. De har också lovat att kompensera mig för mitt tålamod. Vet inte hur. Jag föreslog sänkt pris. Vi får väl se.