Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tonat gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)
Det som hänt mej ett par gånger när jag handhållit filtret är att jag har fått med filterkanten på bild. Jag tycker att du kan ju prova först med att bara köpa filter och handhålla. Om det inte fungerar kan du köpa till hållare. Vidvinklehållaren passar även till längre brännvidder så du behöver inte ha två olika typer av hållare.

Ja, då ska jag först prova med lösa filter innan jag köper någon hållare. Jag funderar bara på vilka märken som har hållare som funkar med vidvinkel-objektiv, Cokin hade väl iaf, har Lee också? Bra att veta så att man köper filter som sedan kan passa en sådan hållare om man nu skulle behöva det.

Nu har man fått lite att tänka på!
Det är bra att man får flera tips så att man inte ångrar sig senare när man redan köpt in sig i någonting annat system.
Jag såg att Robert White har Lee filter, men finns de att köpa i någon annan affär?
Sedan undrar jag om det går att kombinera filter och hållare från olika märken hur som helst? Tex. köpa Cokin filterhållare + Lee filter.
Det är väl nästan mest till vidvinkelobjektiv jag kommer använda filter, eller åtminstone på lägre brännvidder (under 20mm) på småformatskamera. Verkar krångligt att man ska behöva ha ännu en adapter för vidvinkel också... Så då kanske man ska strunta i hållaren så som några av er gör. Hur blir bilderna med längre exponeringstid med handhållna filter? Någon skillnad mot om man skulle användt hållare?

Om jag inte är ute & cyklar så passar både Lee, Singh-Ray m.fl i Cokin hållare.

Lee kan du få tag i här enligt Lee:s försäljningsavdelning:
Madeco AB
Magasin 3
Frihamnen
115 56 Stockholm
Tel: 08 442 8330
Fax: 08 660 5345
Email: [email protected]

Jag ska köpa in ett EF-S 10-22 objektiv till min EOS 450D om ett tag, så till det objektivet skall jag köpa ett filtersystem som klarar av 10mm på min kamera.
Alternativen på själva hållaren är:
Cokin - lite billigare
Lee - lite bättre

Sedan så ska jag köpa till några filter och då börjar jag med avtonat gråfilter, och sedan kanske ett helt gråfilter. De märken jag då har att välja mellan (filter endast) är då:
Cokin - plast, billigare
Lee - bra kvalitet
Hi Tech
Singh-Ray - bästa möjliga, dyra

Jag funderar nu på att köpa en filterhållare från Lee, som verkar ha god kvalitet. Men frågan är nu bara vart man kan köpa dem? Jag vill ha samma storlek som P-serien hos Cokin, fast Lee då ju.
Vilken märke skulle ni rekommendera mig att köpa tonade gråfilter ifrån? Jag vill inte ha en hård övergång till den mörka delen.

10x15 cm är ju Lee's filter, Hightech's lite dyrare har också den storleken. Cokin Z-Pro är en bra hållare, kikade för ett tag sedan på det. Och med dagens kron kurs så kostar.

3x graduerade, (valfria hightech)
3x ND filter (Hightech) (10 x 10)
Z-pro hållare med adapterring.

Gick på i stort sätt 3 tusen kronor vilket jag ansåg som för mkt. Dock behöver man kanske bara två av filtren, men just dessa säljs i kit om tre för två så att säga.

Men när man kommer upp i 10 x 15 cm så kostar filtrena lite mer.

Men du kommer heller aldrig behöva byta, utan det passar på större filtergängor så som 16-35 II, 82 mm osv.

Jag hittar inga filterhållare från Lee som inte är mindre än 100mm. Då blir ju också alla filter mycket dyrare än om man hade använt 85mm (Cokin P-serie)...
Finns Lee alls i 85mm?

Nej lee finns vad jag vet bara i 100mm bredd och det för att du ska kunna köra dom flesta vidvinklar.

Så om man skaffar 100mm filter istället så behövs ingen vidvinkel-konverter? Det blir nog iof ändå mycket billigare med vidvinkel-konverter.

Efter som att 100mm är bredare än 85mm så behövs antagligen (?) ingen vidvinkel-adapter, men det blir dyrare att alltid behöva köpa 100mm filter istället för att endast en gång köpa en vidvinkel-adapter.

Missförstog ditt inlägg, trodde att du sökte 10x10 cm.

En adapter har du ju mellan filtergängan å hållaren å behövs oavsett vilket system du satsar på. Brukar kosta 2 hundra kronor oavsett.

Vidvinkel konverter å adapter var väl kommunikationsproblemet.

Men satsa på 85mm systemet, det blir mkt billigare, och ända begränsningen är lite vinjettering om du vill använda många filter vid 10mm.

Misstänkte att vi missförstod varandra ;)

Men är något frabrikat som tillverkar filterhållare + vidvinkel adapter för 85mm filter, förutom Cokin?

Jag har ett Cromatec avtonat ND gråfilter 0,9 (3 steg) för 85mm-hållare, nyss köpt från England begagnat. 2mm tjockt. Ca 95mm på höjden och med mjuk avtoning ungefär från mitten. Filtret är helt ok utan några repor eller ytskador. Jag beställde ett 100mm men fick ett 85mm och då det inte rör sig om större värden brydde jag mig inte om att skicka tillbaka det utan säljer det nu istället. Photax tar 275kr för vanligt grå avtonat, men detta är ND -grey som inte ska påverka färgernas ton utan enbart mörka ner. Du får det för 150 kr inklusive frakt om du är intresserad. Hör av dig i så fall.

Tackar för det tipset! =)

Undrar vilka tillverkade det nu finns utav 85mm filter? Cokin finns ju, men det är tydligen av plast - sämre.
Tillverkar Lee, Hi tech eller Singh Ray 85mm filter alls? eller är det vara 100mm som gäller? Då är det ju lika bra att börja med 100mm filterhållare direkt också.

Dito.se har en fruktansvärd sida att leta på, men tack för hjälpen! Då är det bara att maila dem och be dem att ta fram prisuppgifter när man är redo att prova på något nytt =)

Tackar för filtret Nils, är nöjd med köpet. Det här är nog bra att börja med, så kan man uppgradera om det skulle behövas senare samt köpa fler olika filter! =)

Okej jag är jättenöjd med mitt tonade gråfilter och det har varit användbart vid fotografering av solnedgångar och landskap, tackar!

Men nu är jag lite intresserad av både polarisationsfilter och vanligt gråfilter till en filterhållare.

Jag kommer köpa troligtvis Cokins P-hållare för vidvinkel till mitt nya EF-S 10-22 och andra objektiv. Frågan är bara om kanten på filterhållaren kommer synas i bild vid 10mm, jag vill absolut inte avstå från att fotografera med 10mm.
Så ska jag ändå köra med 100mm filter och pröjsa 4x mer för alla filter?

Sedan till frågan om jag nu fortsätter med 85mm filtren och det fungerar bra, vilket märke ska jag köpa ifrån?
Som jag förstått det så är det bara Cokin, Hitech och Cromatek som tillverkar 85mm filter. Stämmer det? Vilket ska man då föredra?

nu har jag ju inte canon, utan nikon och ett sigma10-20 som jag använder cokins hållare för vidvinkel på, och den märks inte så länge man inte vrider hållaren för mycket.
men nu vet jag inte om det skiljer i placeringen av filtergängan mellan objektiven, alltså avstånd från frontlins.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto