Stor skillnad
Har börjat fundera på att skaffa mig en 1D mk2. Äger idag en 40D som jag är nöjd med, men skulle gärna vilja ha ytterligare lite snabbare och säkrare AF. Mark III vore kanske bästa alternativet, men den ligger way utanför min budget.
Dessutom vore det kul, pryltokig som man är, att äga ett proffshus. Nåväl, hur står sig Mark II idag vad gäller brus, snabbthet, osv osv? Vad gäller bildkvalité antar jag att det är en marginell skillnad, precis som jag upplevde mellan 300D och 40D.
Vill kunna använda iso 800 iallafall, någon enstaka gång däröver. Uppfyller 1D mark II dessa krav?
Har bägge kamerorna som jag använder parallellt till bl.a. fågelfoto. Till landskap föredrar jag 1DmkII och till maco 40D av orsaker som framgår nedan:
1dMKII:
+ Grymt mycket bättre och exaktare AF som med magnetisk presison suger in rätt skärpa med hjälp av assisterande AF-punkter.
+ AF ner till bl 8 (bra vid telefoto med konverter)
+ Väldigt mycket skarpare bilder direkt ur kameran - även vid kraftigt croppade bilder. De extra Mpix hos 40D hjälper nada. 1dMKII är mycket lättare att efterbehandla med avseende på skärpan. Här suger 40D som kräver en ängels tålamod men som då kan ge bra resultat.
+ snabbare seriebildstagning och bättre buffert
+ Hållbar som ett kassaskåp och duktigt vädertätad
- sämre jpg-färghantering. Bilderna får lätt ett gulaktigt stick - speciellt i gröna nyanser
- stor och jävligt tung jämfört med den lätta och smidiga 40D
- tar inte ef-s objektiv
- bara 1,26 crop (sämre vid fågelfoto där man vill komma näääära!
- kortare skärpedjup vid macro om man vill ha mycket skärpedjup (Detta är även ett + om man vill ha kort skäpedjup)
Som du förstår beror mycket på vad man vill ha hos ett hus och på hur/vad man fotar. Jag tänker behålla båda husen till det dyker upp något som är märkbart bättre. Vi får se när det blir?!
Kan tillägga att bruset på 1DMKII är kraftigare vid 400-uppåt men lite mer distinktare och snyggare. Brukar dock ta bort det mesta efteråt med Noiseware pro som plugin till PS. Brukar då nöja mig med att måla bort det med historiepenseln från jämnfärgade ytor eftersom det ändå inte syns på ytor med mycket detaljer.
På bilden pärlugga som satt längst inne i en mörk enbuske - fotad med 800 iso och mkIIN och stativ