Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus kompensation på D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonte72

Medlem
Jag har skaffat ett nytt objektiv Sigma EX 18-50/2,8 DC HSM Macro till min D300. Upplevde att kameran ej fokuserade korrekt med objektivet. Se den bifogade bilden.

Har nu testat att använda autofokuskompensation +20. Fokus blir mycket bättre men inte helt bra. Eftersom jag kompenserar max, ska jag tolka det som det som om det är ett stort fel i objektivet eller är kompenseringsmöjligheterna små i D300?

Bilagor

• fokus sigma.jpg
    fokus sigma.jpg
    41.1 KB · Visningar: 1,030
Är bilden tagen med +20 i kompensation så hade jag lämnat in det bums. Förutsatt att testet är noggrant utfört.

Här har du ett problem. Eller två föresten....Är det kameran eller gluggen som fokuserar fel? Eller kanske bägge. Klart är att du måste justera fokusläget på din utrustning.......

Hur gör man testet

Kan någon säga hur man gör detta test så man själv kan kontrollera sin utrustning!

Lite oroväckande då jag själv beställt D300 med Sigma 18-50...!

I D300-tråden diskuteras massor om D300 och fokusfel. Korrigeringen du gör i kameran för enskilda objektiv eller standard är finlir. Har du ordentlig front eller bakfokus så ska du definitivt lämna in och nollställa/kalibrera utrustningen.

Nu har min utrustning varit hos Lasses för fokuskontroll, passade på att titta in då min nya flickvän bor ca:50m i från servicebutiken, en mycket trevlig kille tog hand om prylarna och gjorde testet medans jag väntade, helt gratis desutom, snacka om bra service, det är vid sådanna tillfällen man är extra glad att vara Nikon ägare...
Hur löd då dommen... Jo allt var så perfekt det någonsin kunde bli, både D300'an och gluggarna fokuserade helt exakt.

Enligt servicekillen så var fokusproblem betydligt mer sällsynt på dom nya D3 och D300 än tidigare modeller, 17-55'an var därimot ett riktigt problembarn då många behövde finjusteras, dock inte mitt exemplar som var helt perfekt.

/kent

Vad kostar en kalibrering om garantin ej gäller?

Kan man märka att kameran fokuserar fel utan att göra ett test?

Gustav Lindh skrev:

Javisst! Fokusera rakt framifrån på valfri plan yta t ex ett CD-fodral. Använd största bländare. Du ser ganska lätt om fokus ligger rätt eller ej. Ställ gärna ett fodral direkt bakom och ett direkt framför det du fokuserar på så kan du få en hint om fokus snarare ligger framför eller bakom den yta du fokuserar på.

Obs, du måste stå nära motivet, annars gör skärpedjupet att allt blir skarpt...

Eller, använd ett liggande linjalliknande testark som det står om i många trådar här på FS.

Gustav Lindh skrev:
Vad kostar en kalibrering om garantin ej gäller?

Svaren är vet ej och javisst :)

Lasses OCH Nikon har alltid fixat till min utrustning helt gratis oberoende av när och var jag köpte den. Allt från nyköpta gluggar från Sverige till ett par år gamla HongKong köpta gluggar, med "made for USA" märket kvar :). Tom mitt gamla D100 hus har de fixat alldeles gratis.....

När det gäller om du märker det utan test så beror det på hur allvarligt felet är. Oftast så har jag märkt det genom att bilderna varit väl mjuka på största bländare. Om det är ett gränsfall så måste du oftast testa men för att ta ett exempel så fokuserade mitt 18-200 så pass mycket fel på så att bilderna blev riktigt mjuka på 18mm och f5,6. Vid uppmätning så vill jag minnas att det låg ca 0,75 meter fel på 2 meters avstånd......Det är mycke det....

Och nej. Du behöver inte alltid ha motivet på nära håll. Det beror på objektivet. Ett 70-200 på 200mm och f2,8 har ett tillräckligt kort skärpedjup för att jag skulle märka att skärpan låg ca 0,5 meter fel på en sisådär 15-20 meters håll. Framhjulet på motorcykeln blev skarp istället för hjälmen......

Var kan jag skriva ut ett testark som i första inlägget?

Har jag förstått det rätt? Jag lägger ut arket på ett bord och ställer förslagsvis D300 på ett stativ så att kameran tittar på arket i 45 grader. Sen kör jag största bländare och fokuserar på texten? Om den fokuserar fel så går jag in i menyn och justerar till det blir spot on.

Wande skrev:
Var kan jag skriva ut ett testark som i första inlägget?

Har jag förstått det rätt? Jag lägger ut arket på ett bord och ställer förslagsvis D300 på ett stativ så att kameran tittar på arket i 45 grader. Sen kör jag största bländare och fokuserar på texten? Om den fokuserar fel så går jag in i menyn och justerar till det blir spot on.
¨
Här finns mer information:
http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart/#print

Mycket bra tråd. Ska genast hem och hårdtesta min nya 17-35 f/2.8.

Nån som har nåt tips om hur man verkligen får 45 graders vínkel vid ett skärpedjuptest. Jodå, jag kan absolut tänka mig teoretisk men praktiskt...?

Roq skrev:
Mycket bra tråd. Ska genast hem och hårdtesta min nya 17-35 f/2.8.

Nån som har nåt tips om hur man verkligen får 45 graders vínkel vid ett skärpedjuptest. Jodå, jag kan absolut tänka mig teoretisk men praktiskt...?
Praktiken är väl lika lätt som teorin? En halv kvadrat, var du och motivet skall vara säger sig självt :) Inte särskilt svårt att backa t ex 1 meter och höja stativet till samma höjd. Men mest praktiskt är kanske att lägga motivet på ett 45° lutande plan om du nu är så noga med graderna.

Fokushysteri? Jag har aldrig besvärat mig med att testa min kamera, och så länge jag inte upplever att mina bilder blir oskarpa så tänker jag heller inte göra det. För de som lider av detta kan jag gissa att det märks...

Mushkot skrev:
Fokushysteri? Jag har aldrig besvärat mig med att testa min kamera, och så länge jag inte upplever att mina bilder blir oskarpa så tänker jag heller inte göra det. För de som lider av detta kan jag gissa att det märks...

givetvis. Annars hade inte jag heller brytt mig....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar