fotobollfoto
Aktiv medlem
Någon som stjäl en dvdspelare för 900kr och åker dit får väl inget straff/kostnad på 4000?
Om han stjäl ritningarna istället kan nog straffet bli väldigt kännbart
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Någon som stjäl en dvdspelare för 900kr och åker dit får väl inget straff/kostnad på 4000?
[...]
Men fika går bra som alternativ till kaffe.
Trots detta oerhörda, tycker jag att det är extremt tröttsamt med användningen av ordet ”bildstöld”
Jag vet inte riktigt. Vad kan bötesbeloppet för ett sådant brott hamna på? Stöld av varor upp till ett värde av 1000 kr räknas väl som snatteri och då kan dagsböter vara aktuellt.Någon som stjäl en dvdspelare för 900kr och åker dit får väl inget straff/kostnad på 4000?
Finns det en särskild lag som reglerar det? Annars är det väl snarare olaga intrång, olaga avlyssning eller dataintrång det handlar om?Industrispionage är definitivt inte tillåtet.
Men begår man ett brott genom att fotografera av ett dokument som man inte har begått något (annat) brott för att ha tillgång till? (Förutom hemliga handlingar, förstås. Då kan det bli "obehörig befattning med hemlig uppgift").Pappersritningar kan avfotograferas. Man stjäl inte papperet, man stjäl konstruktionen. På så vis är det väldigt likt upphovsrättsbrott.
Finns det en särskild lag som reglerar det? Annars är det väl snarare olaga intrång, olaga avlyssning eller dataintrång det handlar om?
Men begår man ett brott genom att fotografera av ett dokument som man inte har begått något (annat) brott för att ha tillgång till? (Förutom hemliga handlingar, förstås. Då kan det bli "obehörig befattning med hemlig uppgift").
Visst, men jag funderade mest på handlingen att fotografera av dokumentet. Om det sen inte leder till något pirattillverkning så undrar jag om något brott har begåtts.Själva avfotograferandet var ju bara en del av den beskrivna processen som slutar med tillverkning av varor.
Du kan ha rätt avseende juridiken.Visst, men jag funderade mest på handlingen att fotografera av dokumentet. Om det sen inte leder till något pirattillverkning så undrar jag om något brott har begåtts.
Om konstruktionen inte är patenterad eller mönsterskyddad, utan konstruktionsritningen "bara" är en affärshemlighet så är det väl också tveksamt om pirattillverkning med hjälp av fotograferingen är olaglig?
Jag förutsätter alltså att den som fotograferar av ritningen inte har begått något brott för att få tillgång till den. Det kan ju ske på flera olika sätt utan att det sker med upphovsrättsinnehavarens medgivande.
Finns det en särskild lag som reglerar det? Annars är det väl snarare olaga intrång, olaga avlyssning eller dataintrång det handlar om?
[...]
Jag vet inte riktigt. Vad kan bötesbeloppet för ett sådant brott hamna på? Stöld av varor upp till ett värde av 1000 kr räknas väl som snatteri och då kan dagsböter vara aktuellt.
Det tog 7 inlägg innan tråden började spåra ur pga PMDs rättshaveristiskt beteende.
Efter 12 inlägg handlade tråden om någon helt annat än ursprungsfrågan
En tråd som ursprungligen handlade om hur man kommer till rätta med, eller tips om hjälp vid bildstöld [...]
[...]
Nån annan därute som har några bra idéer?
...
TOPP 4:
SB12 20%
PMD 20%
fotobollfoto 20%
Isolen.se 13%
Av de fyra kombattanterna som slåss ihärdigast och tillsammans står för 73% av inläggen är det tydligen bara isolen.se som fotograferar, eller falla fall visar upp några bilder.
Det här beteendet är inget nytt... det sker om och om igen av samma j...a personer.
Jag vet att jag inte är ensam i mina synpunkter. Känner flera som valt att inte förnya
Ni som håller med mig i mina synpunkter – visa gärna ert stöd!
Ni på redaktionen måste ta tag i det här på något sätt – annars spårar det ur totalt och Fotosidan blir en tummelplats för personer som eg inte har fotografering som huvudintresse utan likt huliganer som går på fotboll för att slåss istället för att kolla på fotboll, använder Fotosidan för att kidnappa trådar och genom uttröttningsprincipen slåss för att alltid få sista ordet.
Det vore tråkigt om Fotosidan måste införa en spärr för hur många inlägg man kan göra per dag.
Alternativt dela ut varningar. Eftersom inte uppmaningar i trådarna hjälper.
Nån annan därute som har några bra idéer?
Visst, men jag funderade mest på handlingen att fotografera av dokumentet. Om det sen inte leder till något pirattillverkning så undrar jag om något brott har begåtts.
...
Jag förutsätter alltså att den som fotograferar av ritningen inte har begått något brott för att få tillgång till den. Det kan ju ske på flera olika sätt utan att det sker med upphovsrättsinnehavarens medgivande.
Om varans värde var 1000kr så blir ändå skadestånd / böter inte de 4000 till 10000 som det kan bli för upphovsröttsbrott.
[...] För att den inte skall synas på framsidan så ligger den numer i Långa diskussioner, debatter.
[...].
Jag tycker också att det finns klara likheter mellan upphosvsrättsbrott och företagsspionage.Du menar att brottet "idéstöld" begås när man använder ritningen/idén? Låter logiskt, ritningen kan ju komma från en publik källa, den behöver ju inte vara inlåst i ett kassaskåp för att vara skyddad av upphovsrätten.
Ungefär som bildstöld då, dvs brottet sker vid den olovliga publiceringen/användningen.