Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min/din drömkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte heller jag kan deras teknik tillräckligt väl för detta. Att det är ytterst svårt att hitta någon enda bild om hur systemet ser ut på deras hemsida, underlättar ju inte saken precis...

Men vad jag kan se har man satt tre st IR-projektorer på en lång stång, som monteras under bildskärmen. Just det här konceptet är således väldigt långt ifrån att vara användbart för kamerabruk.

Sony RX2 med kurvad sensor och ett minimalt och svinskarpt 35mm f1.8, med en prislapp på max 15.000. Tack på förhand Sony :)

Eller bara en kompakt i storlek med Ricoh GR med aps-c sensor och ett 23mm 2.0 från vilken tillverkare som helst. Pris: Max 7000.

Tillägg till min föregående önskning

Utöver det jag nämnt tidigare ska man på min drömkamera själv kunna välja vilka detaljer man vill se på skärmen när man kollar bilderna, inte som nu när man bara kan välja mellan förinställda vyer. Till exempel vill jag för det mesta bara se bländare, slutartid och ISO, inte en massa nummer med filnamn och antal bilder. Det gäller samma när jag kollar på sidan med histogrammet.

6D med

- AF, b/s, knappar, vädertätning (samt sökarförstoring) från 7Dmk2
- vikbar skärm från 760D kanske
- Wifi och NFC, ej GPS
- inbyggd intervalometer ...

Beskrev jag en 5Dmk4? Nää den blir ju tyngre och dubbelt så dyr! ;-)

Eftersom jag är inne på mindre och lättare kameror så blir min drömkamera en Fujifilm XT1 med funktionsinspiration från Olympus och filmegenskaper från Panasonic.

6D med

- AF, b/s, knappar, vädertätning (samt sökarförstoring) från 7Dmk2
- vikbar skärm från 760D kanske
- Wifi och NFC, ej GPS
- inbyggd intervalometer ...

Beskrev jag en 5Dmk4? Nää den blir ju tyngre och dubbelt så dyr! ;-)

Jag skulle vilja se något liknande:
6D, gärna något lättare/mindre men vädertätad. DualPixel för följande autofokus i video. Joystick för snabbt val av AF-punkter. Vikbar skärm för låga bildvinklar. Wifi med möjlighet att göra enklare raw-redigering: vitbalans, exponering, svartpunkt, färgmättnad, beskärning och nerskalning innan överföring.

En A7sII med 16mp, 4K direkt till minneskortet, och ett special-läge 6K att aktivera för att plocka ut stillbilder med högre pixeltal. valbart antal bilder/sek, 1,2,3,4,5 upp till ca:20, 240b/sek läge också, timelaps, intervall, multiexponering, inbyggd Rawbehandling, Raw+Jpeg där endast minneskortet storlek sätter gränsen för hur många bilder du vill ta i följd, tre platser för minneskort. Full HD med MPEG4.

Kunna underhållsladda kamerabatteriet ute på fältet genom en strömdosa fäst vid bältet trådlöst.

//Bengt.

Min Sony a7 ligger ganska nära drömkameran. Några förändringar vore dock önskvärda:

– Sensor 4:3-format eller möjligen 5:4 (alltså som fortfarande matchar bildcirkeln för småbildsobjektiv)
– Tunnare filterkaka framför sensorn så att man kan använda M-objektiv utan bekymmer
– Vettigare knappar som kan användas med handskar
– Möjligen att sensorn skulle kunna vara mer optimerad för färgriktighet än lågt brus

Det vore förstås roligt med en digital mellanformatare med "äkta" 6x7, men det vore alldeles för dyrt. Förändringarna ovan hade inte gjort en a7 dyrare än vad den är.

Edit: Jag måste också säga att RX100 III ligger väldigt nära en drömkamera i smått format. Lite längre tele hade inte skadat, men då hade den nog blivit större.

Drömkameran vore något i stil med en Lytro Illum fast med betydligt större sensor, många fler pixlar på sensorn, och med utbytbar optik och rimligare ergonomi.

Plenoptiska kameror "is the shit", alltså. När den tekniken blir mogen och billig så kommer den att totalt förändra fotovärlden.

Jag är modest i mina drömmar. Tycker min 5Dmk3 är nära drömmen. Ett steg bättre ISO-egenskaper och 10 bilder per sekund och jag är nöjd!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar