Tråden är inte ett exempel på personförföljelse. De flesta skriver sansat och sakligt om sakfrågan (dvs Hellesøs bildfuskande), och när det ibland har kommit några lite väl onyanserade inlägg som kan räknas i kategorin personangrepp så har moderatorerna ingripit. Det har inte varit speciellt ofta.
Notera trådens storlek. Ett fåtal osakliga inlägg i en sådan stor tråd gör inte tråden till ett exempel på personförföljelse.
Per let´s face it, vi har väl sällan samma åsikt om någonting överhuvudtaget.
När det var som värst så var det rena "hang them high" Per. Folk som utsåg sig själva som privatspanare och började kartlägga Terjes ekonomi och alla möjliga andra typer av konstigheter. Rena pöbelväldet där FS gick i marchtakt med en del av det sämsta från Flashback i ämnet. Det spårade mycket snabbt ur och nu känns det mesta som dravlas i den tråden som idisslande av något som redan tuggats rent på allt väsentligt innehåll för längesedan. Det var just därför jag undrade om David inte lika gärna kunde flytta undan denna bisarra tråd och låta den dö i frid när man i andra sammanhang fullständigt modererar all dialog sönder och samman som exv. i Sony-forumen som nu alla är på väg att dö och där de flesta som deltog där nu lämnat FS för andra möten i andra siter.
Det jag reagerade över var ju att FS hade så bråttom att ta livet av exv. debatten king "kungaporträttet" som ju riktade sig mot en samnhällsinstitution som kungahuset och dess groupies men lät avrättningen av Terje fortgå tidvis fullständigt ohämmat. Jag fick faktiskt inte ihop detta. Jag är annars en stor förespråkare för långa trådar med minimal moderering. Moderering kan vara på sin plats men sällan för OT. För hela grejen med för klåfingrig OT är att den bortser från att väldigt mycket kunskap och kreativitet kommer just ur de dialoger som försigår i skarvarna mellan det tråden officiellt handlar om. Jag tror inte på trådar som uppslagsböcker över ett ämne. För det håller de alltför taskig litterär kvalitet. Trådarnas styrka är just i deras bästa stunder att problem associeras vrids och vänds och blir något mer än den snävaste tolkning som ryms i forumrubrikerna. Ibland är inte ens TS medvetna om att de skulle vinna på vidare ämnesrubriceringar.
Det finns ett antal bra exempel på detta under de 3-4 senaste åren i den s.k. "pixeltråden", trådarna som behandlade AF-problemen i Canons proffsmodeller, 5D MK II och 7D samt i de diskussiner som analyserade effekterna av det tekniksprång som Sonys sensorer tog för ett par sensorgenerationer sedan, där DR förbättrades flera steg relativt exv. Canons sensorer (på basiso). Dessa möten modererades inte alls vad jag kan minnas och debatterna var mycket hårda. Tidvis när man väntade på exv. ny input från exv. Dpreview eller i diskussioner som delar av deltagarna höll i andra forum. Dessa trådar var rena folkbildningen i fotorelaterad teknik i nära realtid. Idag skulle sådana diskussioner aldrig kunna lyfta för de skulle ha modererats sönder och samman inna de skulle kunnat lyfta det minsta.
Dessa trådar har varit avgörande för att exv. få mer perspektiv på den fullständigt enögda fixeringen vid "brusneuroserna" som så totalt dominerat varenda ryggmärgsreflex och fördom om vilka egenskaper en ny mer pixelbeströdd generation sensorer egentligen kunde ha. Vi har ju tack vare "teknikfaktorn" faktiskt fått fler och mindre pixlar per yta och bättre brusegenskaper och bättre DR, vilket man när det begav sig i pixeltråden ofta trodde var omöjligt eftersom en del trodde detta var styrt enbart av "naturlagarna".
Att räkna folks inlägg och som jag förstår det ta det som ett avstamp för någon form av misstänkliggörande tycker jag bara är konstigt. Av vilka skäl tar man annars upp de siffrorna? Jag har dock aldrig förstått vitsen med enbart rent kvanitativa analysers värde. De missar ofta hela poängen. De tar ju inte någon som helst hänsyn till vad folk skriver och trots att jag sällan har samma ståndpunkt som Per så måste jag säga att han ytterst sällan skriver någon goja, utan är en av de som bidrar till att lyfta kvaliteten på de trådar han deltar i. Det är mer än man kan säga om de flesta och i synnerhet en del som kräks upp sin galla i Terje-tråden. Så i det fallet ska du ha min respekt Per. Jag har mycket lite av det att ge till en del andra och speciellt de som inte fattar när de borde lägga ner Terje jakten. Han är ju nedlagd redan för mycket länge sedan.
Mina bidrag till FS blir alltmer sporadiska, så J O, du får väl analysera den sjunkande trenden i antal inlägg från mig och andra och notera när de eventuellt helt upphör. Fotosidan har faktiskt blivit alltmer ointressant för mig under året och vi är ju en del som nu fortsätter våra diskussioner utanför Fotosidan och de handlar alltmer sällan om Fotosidan. FS bleknar alltmer. Ibland för vi diskussionerna i andra forum eller via gruppmail med de vi vill hålla i loopen.
Fotosidan blir åtminstone på kort sikt betydligt mindre vital än tidigare när folk som Mikael Risedal, Lennart Aspman, Joakim (Suede II) (vår gudabenådade teknikfantom), Jon som drev mycket av diskussionen i pixeltråden och stod för det som skulle visa sig bestå i kunskap i polemik med exv. Risedal och nestorn Lars Kjellberg. Väldigt lite av analys pågår nu på FS av den empiriska typ som Risedal och Aspman tidigare ägnade sig åt i trådarna om AF-problemen och DR-utvecklingen i Sonys nya sensorgenerationer. På så sätt har Fotosidan starkt utarmats och stagnerat.
Jag tror emellertid på "koltrastteorin", så det kommer i bästa fall andra men just nu känns FS alltmer ointressant, så hittar jag inte andra skäl att bli mer aktiv så tror jag ni kommerse inlägg av mig i allt mindre grad så mina 6000 inlägg kommer nog bli marginellt fler och det kanske glädjer en del och det blir säkert lite mindre att moderera
för främt Anders, men även för David, som uppenbarligen blivit mer aktiv på det området under senare tid. Om det kan glädja någon så kan jag ju ta bort mitt konto och då försvinner ju hela min historik på FS, vilket är smått fantastiskt. Då kan man vända blad, vilket ju är rätt populärt numera och börja på ny kula.