Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Så värdet på en bild och på fotografens duktighet/anseende/ framgång är direkt kopplat till hur svårt det har varit att kunna ta bilden?

Även om en bild är uselt komponerad och exponerad, suddig och brusig har den ett högre värde enbart beroende på motivet och hur unikt detta anses vara?

En bild med ett vanligt motiv kan aldrig ha ett högt värde eftersom vanlighet är av trivialt värde i fotografisk mening?

Vad (motivet) och var (platsen, förutsättningarna) är alltid överordnat hur (sättet som bilden tagits på och hur bilden ser ut i både estetsisk och teknisk mening)?

Jakten på värde och unika motiv kan driva fotografer att fuska för att på så sätt på konstlad väg tillskriva sig själv, sitt fotograferande och sina bilder ett högre värde i andras ögon?

1) Nej det finns ingen direkt koppling mellan svårighet och bildens värde men i vissa genrer har det stor betydelse.

2) Självklart kan en tekniskt och konstnärligt dålig bild ha ett stort värde om motivet är intressant.

3) Alldagliga motiv kan ändå ha ett högt värde om bilden är tekniskt och konstnärligt bra. Det finns det ju tusentals bevis på i fotosidans bildpooler.

4) Nej inte alltid överordnat. För vissa motiv kan det dock vara avgörande. Ta t ex en nyhetsbild från en krigszon i Afrika. Skulle det visa sig att den är tagen i en studio i Hollywood så har den ju ringa värde jämfört med om den är autentisk.

5) Uppenbarligen.
 
Och vad menas med det?

Antagligen att det är lätt att vara efterklok, att det är enkelt för att inte säga simpelt att raljera över alla som gick på bluffen som ju var så uppenbar.

Med din skarpa blick kan du säkert avgöra om dessa omdiskuterade bilder är fejk eller inte. Eller? Tänk dig för nu, för i efterhand kommer svaret att vara så självklart att kreti och pleti kan fnittra åt det.

http://i51.tinypic.com/16j3mmo.jpg

http://varjahelleso.files.wordpress.com/2010/01/061231-10.jpg?w=447&h=281

http://www.naturfotograferna.se/aktuellt/images/exhibits/hellesoe/my_year_1107.jpg
 
Om jag förstår det hela rätt så var det kanske inte bilderna i första hand som ledde till att fusket upptäcktes, utan snarare påståendena om hur ofta och på vilka platser ovanliga djur påträffats och fotograferats. Så fram till dess så verkar ju flertalet som sett bilderna trott att dom var OK. Man ser ofta vad man vill se eller förväntar sig att se, så har man ingen direkt anledning att vara misstänksam så tittar man nog inte så noga tror jag.
 
Antagligen att det är lätt att vara efterklok, att det är enkelt för att inte säga simpelt att raljera över alla som gick på bluffen som ju var så uppenbar.

Med din skarpa blick kan du säkert avgöra om dessa omdiskuterade bilder är fejk eller inte. Eller? Tänk dig för nu, för i efterhand kommer svaret att vara så självklart att kreti och pleti kan fnittra åt det.

http://i51.tinypic.com/16j3mmo.jpg

http://varjahelleso.files.wordpress.com/2010/01/061231-10.jpg?w=447&h=281

http://www.naturfotograferna.se/aktuellt/images/exhibits/hellesoe/my_year_1107.jpg

Har du tillstånd av TH och eventuella andra upphovsmän att publicera bilden?
 
Man ser ofta vad man vill se eller förväntar sig att se, så har man ingen direkt anledning att vara misstänksam så tittar man nog inte så noga tror jag.

Precis. Jag såg den där Terjes bilder första gången här på Fotosidan. Jag förundrades då stort över att han lyckades sälja in idén om att naturbilder skulle vara suddiga och otydliga, men jag förstod snart att han drog åt det flummiga New Age-hållet. Personer som är mottagliga för sånt är mycket sällan kritiskt tänkande.

Jag är ingen stor beundrare av naturfotografer. Det är för mycket snack och lite verkstad för att bli spännande nog att bry sig om. Dom upprepar oftast samma floskler om och om igen, och om någon hittar på något nytt (avtal med djuren...) så hänger många snart på. Usla amatörpoeter är det gott om, och förser man dom med kamera blir det olidligt dåligt.

Jag hoppas fusk-Terjes påhitt blir starten på något nytt och ärligare. Jag tror inte det blir så, men man kan ju alltid hoppas.
 
Ja det är lätt att vara efterklok, men det betyder ju inte att man kan vara helt okritisk. Vissa av bilderna är ju som sagt skrattretande.
Blotta omständigheterna kring projektet är smått fantastiska. Det verkar ju vimla av katter i skogarna kring Mullsjö. Terjes fru har ju till och med, upprepade gånger, lyckats med konststycket att fånga lo på bild när hon bara fotat träd i skogen(!).


Jag raljerar inte, jag vill poängtera att Terjes legendariska status och hans fan club skyddar honom från både misstanke och straff. Något som förekommer i stor utsträckning på fotosidan.

Det är naturligtvis många som har haft Terje som en stor förebild och som nu kanske är mer eller mindre ställda,
men det är en konstig jargong oavsett. Terje har medvetet gjort det som är absolut förbjudet inom naturfotografin, men då han har en sådan legendarisk status skall man bara vara tyst och tycka synd om honom. Skaplig kontrast mot de hyllmeter av trådar där man smutskastar bildtjuvar, bedragare, och fan och hans moster. Nämendetvarsomtusan - bildtjuv och bedragare, det är ju precis det Terje visat sig vara.

Läser man kommentarerna i artiklarna finner man massor av:
"Ååhh vad sorligt. Vad har drivit denna fina människa till att göra något sådant. Stå på dig, alla kan göra fel".
Jag är mållös! Karlen ska hängas ut som den bedragare han är. Detta är ju oerhört, och det är definitivt inget man gör utav misstag. Att det sedan är just han gör det hela ännu värre. Terje, som varit frontfiguren mot manipulation.

"Gnäll inte på honom mer. Tänk på hans familj!"
Det är för bövelen inte min uppgift. Han ska stå till svars. Punkt.


Lägg ner. Det är mycket tråkigt det som hänt (tycker även jag trots att jag aldrig gillat han som fotograf), men har skall inte frias på grund av hans status.
 
Oj, det var ingen liten generalisering! Hur underbygger du ett sådant påstående? Du får gärna hänvisa till empiriska undersökningar som stöder din tes.

Det är väl närmast definitionsmässigt sant att folk som är mottagliga för New Age-tänkande inte är kritiskt tänkande?
 
Det är väl närmast definitionsmässigt sant att folk som är mottagliga för New Age-tänkande inte är kritiskt tänkande?

Är det? Vem har definierat det och med vilket vetenskapligt stöd? Nja, det säger nog mer om dem som tror att det är så det förhåller sig. :)
 
Oj, det var ingen liten generalisering! Hur underbygger du ett sådant påstående? Du får gärna hänvisa till empiriska undersökningar som stöder din tes.

Det kallas åsikt och kommer av lång erfarenhet. Jag är skeptiker i grunden och vill gärna se verkligheten som den är. De allra flesta vuxna som likt den där Terjes många anhängare lyfter något till skyarna har inte mycket kritiskt tänkande i sig. Det är bara att läsa dessa personers inlägg så blir det tydligt.

Fast jag har nu läst din beskrivning här på Fotosidan och det är nog rätt meningslöst för mig att diskutera med dig. Du kommer bara att kräva mig på absoluta bevis för allt jag tycker, men själv påstå saker som ska uppfattas som sanning...

Generalisering är f ö ett utmärkt redskap för att se strömningar och tendenser. Folk är nästan aldrig så unika som dom tror och dom följer ofta en stor grupp av liktänkande.
 
Det kallas åsikt och kommer av lång erfarenhet. Jag är skeptiker i grunden och vill gärna se verkligheten som den är. De allra flesta vuxna som likt den där Terjes många anhängare lyfter något till skyarna har inte mycket kritiskt tänkande i sig. Det är bara att läsa dessa personers inlägg så blir det tydligt.

Fast jag har nu läst din beskrivning här på Fotosidan och det är nog rätt meningslöst för mig att diskutera med dig. Du kommer bara att kräva mig på absoluta bevis för allt jag tycker, men själv påstå saker som ska uppfattas som sanning...

Generalisering är f ö ett utmärkt redskap för att se strömningar och tendenser. Folk är nästan aldrig så unika som dom tror och dom följer ofta en stor grupp av liktänkande.
Det såg mer ut som ett faktum och inte en åsikt. Förmodligen är det så att det säger mer om dig än om någon annan. Nog om det.
:)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.